de HRK
kennisbank

Op de HRK kennisbank vind je blogs, whitepapers en uitleg over arbeidsmarktcommunicatie, inhuur en recruitment.

Door: Koen Roozen op 12 augustus 2019

Geplaatst in: blog

allemaal dozenschuivers?

Zeg eens eerlijk. Heb jij ooit een kandidaat geplaatst, aangenomen of ingehuurd waar je niet helemaal achter stond? Waarschijnlijk wel, en ik – dat geef ik eerlijk toe – heb dat ook weleens gedaan. Er zijn allerlei redenen waarom je tot zo’n besluit kunt komen: je top-kandidaat trekt zich terug en de tweede keus is […]

Door: Koen Roozen op 4 augustus 2019

Geplaatst in: blog

wanneer slopen we de muur tussen flex en vast?

freelancers zijn onmisbaar voor je organisatie. Zo, dat is maar eens gezegd. In 2019 kunnen organisaties niet (meer) zonder zzp’ers. Op 1 januari 2019 waren er in Nederland maar liefst 1,2 miljoen zzp’ers op een beroepsbevolking van 8,9 miljoen. Natuurlijk, er zijn Deliveroo-bezorgers waarvan je je afvraagt of zij echt (bewust) zzp´er zijn, maar een […]

Door: Koen Roozen op 27 juli 2019

Geplaatst in: blog

sorry meneer, u bent te goed

Op 18 juli schreef ik in mijn blog ‘au dat doet pijn’ dat discriminatie een serieuze selectiefout is. Bij discriminatie laat je je oordeelsvorming leiden door kenmerken van een groep en niet door de kwaliteiten van het individu. Vandaag las ik dit artikel op Werf&: ‘overgekwalificeerde mannelijke kandidaten maken minder kans op een baan’. En […]

Door: Koen Roozen op 25 juli 2019

Geplaatst in: whitepaper

recruitment process outsourcing

Als je geen nieuwe mensen kunt aannemen, komt je groei onder druk te staan, neemt de werkdruk toe of moet je dure freelancers inhuren om het werk te doen. HR mag dit probleem oplossen en zoekt naar manieren om effectiever in recruitment te zijn. Vaak wordt er een tijdelijke recruitment specialist ingehuurd, meer vacatures bij […]

Door: Koen Roozen op 24 juli 2019

Geplaatst in: whitepaper

beter samenwerken in recruitment

Top down recruitment waarbij de recruiter al het werk verricht werkt niet. Op naar een meer samenwerkingsgericht model dat we kennen onder de term ‘collaborative recruiting’! Toonaangevende bedrijven zoals Apple, Google en Netflix passen dit toe en verhogen daarmee de kwaliteit van beslissingen en versterken het draagvlak. De whitepaper ‘collaborative recruitment’ geeft je praktische tips […]

Door: Koen Roozen op 24 juli 2019

Geplaatst in: whitepaper

de perfecte vacaturetekst

Vacatureteksten zijn het meest gebruikte en tegelijkertijd misschien wel het meest moeilijke onderdeel van recruitment. Hoe vertel je een paar seconden waarom die ene kandidaat bij jouw bedrijf moet solliciteren? In deze whitepaper ‘de perfecte vacaturetekst’ leer je in drie stappen hoe jij betere vacatureteksten gaat schrijven. Download ‘m dus snel.

Door: Koen Roozen op 24 juli 2019

Geplaatst in: whitepaper

wat kandidaten willen

De ‘war for talent’ speelt een hoofdrol op het toneel en sociale netwerken en e-commercie hebben de houding van sollicitanten. De kandidaat is koning(in) en ‘candidate experience’ is in recruitment belangrijker dan ooit. Deze whitepaper geeft je tips hoe je de totaalervaring van een sollicitant verbetert. Download nu de whitepaper ‘wat kandidaten willen’ volop met […]

Door: Koen Roozen op 18 juli 2019

Geplaatst in: blog

au, dat doet pijn

Ik werd gisteren met buikpijn wakker. Via een collega van de Recruiterscode (artikel Werf&: de eerste stappen naar een recruiterscode) kreeg ik dit persbericht UvA naar het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Utrecht (UU) doorgespeeld. Twee vette koppen springen er meteen uit: “discriminatie van minderheden op de Nederlandse arbeidsmarkt is nog steeds […]

Door: Koen Roozen op 1 juli 2019

Geplaatst in: blog

een beetje meer aandacht voor het MKB

Recruitment is hot. Wekelijks worden nieuwe recruitment ideeën en best practices gepresenteerd op sites als Werf&. Mooie ideeën en concepten, maar vaak lastig toepasbaar voor het MKB. Ze leiden er echter wel we met z’n allen steeds meer gewend aan die “nieuwe” professionelere recruitmentaanpak. Sollicitanten willen mobiel kunnen solliciteren met 1 klik terwijl het MKB […]