de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

nieuwste artikelen

verboden terrein: afspraken maken over elkaars personeel in de krappe arbeidsmarkt

Stel je voor: je bent een onderwijsinstelling en je zoekt een docent scheikunde. Je weet dat jouw droomkandidaat in dienst is bij die ene andere school ietsje verderop in de stad. Maar ja, je hebt met elkaar afgesproken om niet “bij elkaar” te werven. Klinkt logisch: “Als we geen afspraken maken over het bij elkaar […]

hoe beoordeel jij jouw interim recruiter?

De wereld van recruitment kent volop uitdagingen. Het lukt niet goed alle vacatures in te vullen, je mist een bepaalde expertise of je beste recruiter gaat binnenkort met zwangerschapsverlof. De oplossing? We trekken een interimmer aan die het probleem komt oplossen. Gelukkig zijn er volop interimmers die als bezige bijtjes graag druk zijn om het […]

kan je medewerkers en interim recruiters hetzelfde beoordelen?

Een tijdje geleden hield ik een poll op LinkedIn met de vraag of een interim recruiter hetzelfde beoordeeld mag worden als een vaste medewerker. De meningen liepen – zoals verwacht – uiteen.     Ik ben vervolgens eens gaan nadenken over hoe ik hier zelf over dacht toen ik nog interim opdrachten uitvoerde (in de […]

hoe een persona je helpt bij sourcen

De laatste tijd geven we bij HetRecruitingKantoor trainingen in sourcing. Naast onder andere slimme hacks en tools komt het onderwerp ‘sourcen met persona’s’ hierin aan bod. Voor wie dit nog niet kent: een persona is een fictief, gecreëerd personage dat representatief is voor een specifieke doelgroep (of type kandidaat). Dit helpt je inzicht te krijgen […]

discriminatie? Nee, bedankt!

Geschreven door Chara Kaimaki, Rhoda Kwofie, Nouri Alshehabi en Teun Wagenaar van HetRecruitingKantoor Als recruiter is het belangrijk om te erkennen dat discriminatie nog steeds een groot probleem is op de arbeidsmarkt. In ons vak is het van groot belang om een diverse groep mensen te benaderen, te interesseren en aan te nemen. Helaas zijn […]

phishing door neprecruiters

Helaas komt internetcriminaliteit, waaronder phishing, ook binnen de recruitmentwereld voor. Met de toenemende populariteit van online recruitment en de eenvoud waarmee nepprofielen gemaakt kunnen worden op bijvoorbeeld TikTok, Instagram of Facebook, neemt het aantal gevallen van phishing door neprecruiters toe. Het doel van deze criminelen is om persoonlijke gegevens of geld te verkrijgen. In dit […]

do’s en don’ts van social media screening in recruitment

Het bekijken van sociale media wordt veel toegepast bij het screenen van sollicitanten. Recruiters, ondernemers en managers kijken vaak op het Facebook- of Instagramprofiel of doen een Google-zoekopdracht. Maar is deze praktijk wel geschikt bij het werven van nieuwe werknemers? Het gebruik van social media screening is volgens de NVP sollicitatiecode toegestaan (artikel 4.1), mits […]

goed sourcen is óók employer branding

Een tijdje geleden werd Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, gevraagd naar zijn mening over een nieuwe indeling binnen de categorie latente baanzoekers.  Intelligence Group ontdekte in hun analyse dat de ene groep wordt bestookt door overijverige recruiters terwijl een andere groep wordt verwaarloosd. Niet alle latente kandidaten zijn even actief. Dat werpt de vraag op: […]

HetRecruitingKantoor hanteert de Recruitercode

Werk is belangrijk. Je verdient er geld mee, brengt veel tijd door op je werk en met je collega’s. Recruiters spelen vaak een rol bij jouw zoekproces naar een nieuwe baan of opdracht. Veel opdrachtgevers schakelen recruiters in om (lastige) vacatures in te vullen en het proces in goede banen te leiden. Meestal gaat dat […]

4000 euro aandraagbonus: hoger dan ooit

dit artikel verscheen op NOS.nl en is geschreven door Nina Bogosavac Een bonus van duizenden euro’s als jij die nieuwe collega vindt: door de krapte op de arbeidsmarkt is deze wervingsmethode opnieuw in zwang. In meerdere branches wordt zo’n aandraagbonus gegeven en de bedragen zijn hoger dan ooit, zeggen werkgevers en wervingsbureaus. Zelfs als iemand […]

de recruitercode is geen knellend korset

de recruitercode is geen knellend korset, maar een verzameling adviezen Stel, je hebt als recruiter iemand geplaatst. Wanneer mag je hem dan weer benaderen voor een nieuwe functie? En wat als je zelf de overstap hebt gemaakt naar een andere werkgever? Is het dan fatsoenlijk om te rekruteren onder je ex-collega’s? Recruiters die kampen met […]

professioneel een freelance recruiter inhuren

Veel organisaties worstelen met hun recruitment. Het aantal vacatures neemt toe en er reageren weinig kandidaten, vacatures worden maar niet ingevuld, de enige recruiter is ziek of vertrekt. Recruitment is volatiel, kwetsbaar en de arbeidsmarkt zit op slot. Werkgevers, HR professionals en recruiters hebben daar flink last van. Het gevolg? Enorme schommelingen in de vraag […]

In 7 stappen richting candidate centric recruitment

Het recruitmentperspectief is aan het kantelen. Gedwongen door de schaarste en gestut door nieuwe inzichten, komt er meer aandacht voor de macht van de kandidaat. Waar de focus eerst lag op het optimale recruitmentproces en het snel invullen van vacatures tegen lage kosten (time to hire en cost per hire), is er nu meer aandacht […]

recruitment basics

In 7 stappen richting candidate centric recruitment

Het recruitmentperspectief is aan het kantelen. Gedwongen door de schaarste en gestut door nieuwe inzichten, komt er meer aandacht voor de macht van de kandidaat. Waar de focus eerst lag op het optimale recruitmentproces en het snel invullen van vacatures tegen lage kosten (time to hire en cost per hire), is er nu meer aandacht […]

slim je wervingskanalen kiezen

Als aanbieder van verschillende recruitmentdiensten worden we veel gebeld door opdrachtgevers die de instroom van sollicitanten op vacatures zien teruglopen. Ze zoeken nieuwe manieren om meer kandidaten aan tafel te krijgen. Zelf kandidaten benaderen voor vacatures (sourcing) lijkt dan de beste aanpak. En inderdaad, sourcing is een goede aanpak, maar is niet geschikt voor ieder […]

(goed) samenwerken met (lastige) hiring managers

Iedereen kent wel zo’n verhaal over een afdeling waar (bijna) iedere vacature moeilijk in te vullen is. Het profiel wijzigt er regelmatig en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen; niemand die je voorstelt voldoet aan de lange lijst met eisen die ze stellen en tot overmaat van ramp trekt ook je eindkandidaat zich terug omdat […]

acht stappen tegen arbeidsmarktdiscriminatie

De wet stelt dat iedereen gelijke kansen moet hebben op een baan en goede arbeidsvoorwaarden. Ondanks de goede bedoelingen van velen, vormt discriminatie nog steeds een groot probleem in recruitment. Vaak wordt daarbij met een beschuldigende vinger naar het uitzendbureau of de recruiter gewezen. Maar arbeidsmarktdiscriminatie gaat natuurlijk ook de HR-professional, leidinggevende en ondernemers aan. […]

acquisitie wordt niet op prijs gesteld

vijf tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden Iedere werkgever die een vacature op de site plaatst, krijgt ermee te maken: recruitmentbureaus die acquireren op jouw online vacatures. Terwijl je als werkgever juist probeert zelf je nieuwe medewerker te vinden. Anders had je wel direct een recruitmentbureau gebeld, toch? Daarom plaatsen veel werkgevers […]

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau?

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau? Stel: je staat te springen om een nieuwe medewerker en omdat de druk om de vacature snel in te vullen hoog is, wil je die kandidaat uitnodigen die je net gemaild is door dat bureau met ‘that funny English name’. Stop! Nog even niet mailen of bellen. Je staat […]

tien tips voor het beste sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken. Sommige managers vinden een sollicitatiegesprek voeren het allerleukste wat er is, anderen zien het als corvee dat zo snel mogelijk afgehandeld moet worden. Hoe je er ook in staat; bijna alle selectieprocedures bevatten een of meerdere sollicitatiegesprekken. En helaas gaat er in het sollicitatiegesprek veel fout. Dat is natuurlijk erg jammer want voor je […]

een selectieprofiel met selectiecriteria opstellen

De juiste medewerker selecteren begint bij… precies weten wat en wie je zoekt! Dat lijkt een open deur maar veel organisaties doen precies het tegenovergestelde. Ze pakken een oud functieprofiel, verplaatsen hier en daar wat komma’s en gaan dan snel op zoek naar de ‘juiste’ kandidaat. Om verderop in het recruitmentproces te ontdekken dat je […]

wat een goede recruitmentfunnel betekent voor je recruitment

Voor een buitenstaander ziet recruitment er misschien uit als een ongeorganiseerd, simpel proces. Je bedenkt wie je zoekt, plaatst een advertentie, spreekt wat sollicitanten en selecteert de beste kandidaat. De werkelijkheid is veel complexer. Het recruitmentproces begint met een scan van de arbeidsmarkt (doelgroeponderzoek) en je werft meestal via verschillende wervingskanalen. Daarbij zijn meerdere mensen […]

zeven praktische tips voor employer branding

Ieder bedrijf heeft een werkgeversmerk en iedereen kan een verhaal vertellen aan toekomstige medewerkers. Maar, niet alle organisaties werken hun werkgeversmerk goed uit of delen hun unieke verhaal met overtuigingskracht. Terwijl een goed werkgeversmerk een magneet is voor kandidaten die bij jouw organisatie passen. Employer branding is het vakgebied dat zich hiermee bezig houdt en […]

een goed recruitmentproces inrichten

Professionele recruiters werken vaak aan meerdere vacatures tegelijk. Het aantal vacatures in portefeuille schommelt van een stuk of zes à zeven tot soms wel veertig vacatures. Bij de ene vacature is sourcing net opgestart en bij de andere onderhandelt de recruiter met een kandidaat. Fouten leiden onherroepelijk tot een slechte candidate experience of zelfs tot een kandidaat […]

de tien belangrijkste vragen van de vacature intake

In dit artikel verklappen we de tien belangrijkste vragen van de vacature intake. Want, een nieuwe vacature begin je natuurlijk met een zeer uitgebreide analyse van je behoeften. Als HR-professional of ondernemer kan je beginnen met een profiel dat je nog in de kast hebt liggen, maar het is zonde als je de vacature intake […]

business case: recruitment opbrengsten berekenen

In de artikelen starten met een recruitmentstrategie en recruitment kpi’s de hoeksteen van recruitment hebben we recruitment strategisch benaderd. Maar een recruitmentplan schrijf je niet zomaar. Dat kost tijd, denkwerk en energie. Later ga je ook investeren in arbeidsmarktcommunicatie, een recruitmentsysteem en een interim recruiter of eigen recruiter. Investeringen die je moet rechtvaardigen met een business case. Met […]

wat doet een recruiter?

Als sollicitant, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meiden die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren […]

recruitment KPI’s: de hoeksteen van recruitment

In het eerste artikel starten met een recruitmentstrategie hebben we de basis gelegd voor een recruitmentplan. We bespraken welke recruitmentdoelen je wil bereiken, hoe je met een vacature forecast het werk voor de komende periode in beeld brengt en welke recruitment capabilities jouw organisatie nu heeft. In dit artikel gaan we het recruitmentplan verder afmaken. Nu […]

starten met een recruitmentstrategie

Recruitment is veel meer dan vacatures invullen. Recruitment gaat over het aantrekken van het juiste talent voor je organisatie voor nu én voor in toekomst. Met de artikelen in deze kennisbank leggen we de basis voor een succesvolle recruitmentaanpak. Succesvol recruiten begint met een strategie en een recruitmentplan. Nu hoor ik je denken: “heb ik […]

sourcen & talent poolen

hoe een persona je helpt bij sourcen

De laatste tijd geven we bij HetRecruitingKantoor trainingen in sourcing. Naast onder andere slimme hacks en tools komt het onderwerp ‘sourcen met persona’s’ hierin aan bod. Voor wie dit nog niet kent: een persona is een fictief, gecreëerd personage dat representatief is voor een specifieke doelgroep (of type kandidaat). Dit helpt je inzicht te krijgen […]

goed sourcen is óók employer branding

Een tijdje geleden werd Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, gevraagd naar zijn mening over een nieuwe indeling binnen de categorie latente baanzoekers.  Intelligence Group ontdekte in hun analyse dat de ene groep wordt bestookt door overijverige recruiters terwijl een andere groep wordt verwaarloosd. Niet alle latente kandidaten zijn even actief. Dat werpt de vraag op: […]

co-creatie in sourcing

Als aanbieder van sourcing-as-a-service ronden we ieder sourcingproject af met een korte evaluatie. De meeste projecten sluiten we gelukkig af met tevreden opdrachtgevers. Recent was een opdrachtgever (op zoek naar IT-personeel) echter niet helemaal tevreden. Uit onze evaluatie bleek dat ruim 50% van de gevonden kandidaten niet op gesprek kwam. Volgens ons omdat het proces […]

waarom je lastige vacatures vaak niet invult

Vorige week belde een opdrachtgever die al twee jaar softwareontwikkelaars zocht. Verschillende bureaus hadden hun tanden hierop stuk gebeten. Toch kreeg hij niet de juiste mensen. Zijn geloof in die bureaus was vervlogen en hij belde me met de mededeling: ‘ik weet niet waarom ik mijn lastige vacature niet invul, maar ik zoek een interim […]

lastige vacatures recruiten: bouw een talent pool

Veel organisaties bouwen op dit moment een of meerdere talent pools voor lastige vacatures die regelmatig voorkomen. Met deze talentpooling brengen ze proactief talent in beeld. Met gericht persoonlijk contact en recruitmentmarketing versterken ze de positieve relatie tussen kandidaten en organisatie. Toen er door Corona weinig vacatures waren zetten veel professionele recruiters hier op in, […]

heeft het traditionele werving- en selectiebureau haar langste tijd gehad?

Het valt de laatste tijd op: werkgevers zoeken andere manieren om vacatures in te vullen dan met een recruitmentbureau. Hebben de traditionele werving- en selectiebureaus dan hun langste tijd gehad? De aanleiding voor de vraag naar meer recruitment is duidelijk: de druk op de arbeidsmarkt is hoog; er zijn veel vacatures, de werkeloosheid daalt en […]

11 manieren om snel een talent pool te vullen

Een talent pool is een unieke manier van proactief werven. In plaats van ad hoc werven voor vacatures ga je gericht relaties opbouwen met groepen kandidaten. Niet alleen bereik je zo meer kandidaten (je spreekt namelijk de latente doelgroep aan), het biedt je ook de unieke kans om vaker in contact te komen met mensen […]

waardevolle relatie of spam?

Als ondernemer word je commercieel benaderd. Prima. Ik benader mijn netwerk ook om relaties te verstevigen en kansen te spotten. Recent wilde een bekende Nederlandse ondernemerscoach met mij connecten. Connectieverzoeken met een goed bericht accepteer ik altijd. Maar na het accepteren van de connectie werd ik teleurgesteld. Het bleek dat ze LinkedIn automatisering gebruikte. Dus […]

recruitment uitbesteden met sourcing as a service

Als je als recruiter kandidaten wil benaderen (sourcen) voor lastige vacatures kan je dat zelf doen. En als je daar geen tijd voor hebt kan je een recruitmentburau bellen. Je kunt ook kiezen voor recruitment uitbesteden met sourcing as a service, een vorm van rpo (recruitment process outsourcing) waarbij een externe sourcer namens jou en […]

een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde

Een paar weken geleden postte ik een update op LinkedIn over sourcen en recruitment. Een lezer reageerde: “Sinds wanneer is sourcen gelijk aan recruitment?” Mijn poging om uit te leggen dat sourcen ook recruiten is, viel in dorre aarde. Reden om eens uitgebreid stil te staan bij de verschillen en overeenkomsten tussen de sourcer en […]

sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten?

sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten? Kort geleden voerde ik een boeiend gesprek met een van de sourcing guru’s van Nederland. Dit gesprek ging over het sourcen en talentpoolen dat wij doen voor bedrijven met lastige IT en technische vacatures. Sourcing had vroeger nog iets mystieks. Tegenwoordig is  sourcing is iets dat […]

the law of the 9: 6 sourcingtips

De post The Law of the 9 – A Sourcing Philosophy van Christine Hampton op de Recruitingdaily zette mij aan het denken over beter sourcen. Want waar draait het bij sourcing eigenlijk om? Gaat sourcen over het vinden voor kandidaten voor een vacature? Waarschijnlijk zeg je nu: ja natuurlijk! Eigenlijk is dat helemaal niet zo […]

kandidaten benaderen met een sourcingtandem

Kandidaten met sourcing benaderen voor vacatures is hot in recruitmentland. Het is een goede manier om in contact te komen met latente kandidaten die (nog) niet op zoek zijn. En dit is – Corona of niet – bij veel vacatures in bijvoorbeeld techniek en IT het geval. Want misschien loopt het aantal vacatures wel terug, […]

talentpooling de proactieve recruitmentaanpak

talentpooling de proactieve recruitmentaanpak In de vorige blog (waarom je lastige vacatures vaak niet invult) vertelde ik waarom kandidaten naar vacatures pushen vaak niet werkt. In deze blog leg ik uit hoe je met talentpooling als proactieve recruitmentaanpak wel een solide talent pipeline kunt opbouwen. Maar eerst dit: als je “jouw” probleem centraal stelt, probeer […]

wat is een talentpool?

talentpool: essentieel bij moeilijk in te vullen vacatures Iedere recruiter droomt ervan: een hotlist van kandidaten voor een nieuwe vacature. Een lijstje met kandidaten die passen bij je vacature en bij jouw organisatie en die je maar hoeft te bellen. Eigenlijk heb je hier al de kern van wat een talentpool is te pakken: het […]

wat is sourcen?

met sourcen ga je kandidaten actief benaderen In recruitment kan je simpel gesteld kiezen uit twee wervingstactieken: je gaat kandidaten actief benaderen of kiest voor passief werven. Bij passieve werving plaats je een advertentie en laat je het initiatief verder bij de kandidaat. Bij actieve werving – sourcen in recruitersjargon – benader je de arbeidsmarkt […]

recruitment outsourcen

wat is recruitment process outsourcing?

Recruitment process outsourcing (RPO) betekent dat je in eigen huis recruitment organiseert met behulp van een externe partner. Deze RPO-partner kijkt samen met jou hoe werving en selectie binnen jouw bedrijf optimaal functioneert, zet samen met jou de arbeidsmarktcommunicatie op touw en benadert kandidaten vanuit jouw bedrijfsnaam. Wereldwijd is Recruitment Process Outsourcing inmiddels een miljardenbusiness […]

recruitment process outsourcing (whitepaper)

Als je geen mensen kunt aannemen, komt je groei onder druk te staan, neemt de werkdruk bij collega’s toe of er worden er dure krachten ingehuurd om het werk te doen. HR heeft vaak het initiatief om dit probleem op te lossen en zoekt naar manieren om effectiever in recruitment te zijn. Neem je dan […]

wanneer slopen we de muur tussen flex en vast?

Freelancers zijn onmisbaar voor je organisatie. Zo, dat is maar eens gezegd. In de huidige arbeidsmarkt kunnen organisaties niet (meer) zonder zzp’ers. Op 1 januari 2019 waren er in Nederland maar liefst 1,2 miljoen zzp’ers op een beroepsbevolking van 8,9 miljoen. Natuurlijk, er zijn Deliveroo-bezorgers waarvan je je afvraagt of zij echt (bewust) zzp´er zijn. […]

wat zijn de voordelen van RPO?

Iedereen kent wel ondernemers, directeuren en HR-managers die worstelen met een tekort aan goed personeel. Vacatures goed en op tijd invullen is inmiddels topsport. Deze recruitmentuitdaging zet de groei onder druk, zorgt voor hoge werkdruk en werk dat gedaan wordt door dure inhuurkrachten. Als je recruitment wil versterken kan je een interim recruiter inhuren, (nog […]

RPO Gids 2019

Een handzaam naslagwerk over recruitment process outsourcing (RPO) in Nederland (en België). Het onderzoek geeft opdrachtgevers en adviseurs inzicht in het aanbod van de RPO aanbieders in Nederland en België. Het schetst ook de ontwikkelingen in de RPO-markt in beide landen en wereldwijd.

arbeidsmarktcommunicatie

zeven praktische tips voor employer branding

Ieder bedrijf heeft een werkgeversmerk en iedereen kan een verhaal vertellen aan toekomstige medewerkers. Maar, niet alle organisaties werken hun werkgeversmerk goed uit of delen hun unieke verhaal met overtuigingskracht. Terwijl een goed werkgeversmerk een magneet is voor kandidaten die bij jouw organisatie passen. Employer branding is het vakgebied dat zich hiermee bezig houdt en […]

de perfecte vacaturetekst (whitepaper)

Vacatureteksten zijn het meest gebruikte en tegelijkertijd misschien wel het meest moeilijke onderdeel van recruitment. Hoe vertel je een paar seconden waarom die ene kandidaat bij jouw bedrijf moet solliciteren? In deze whitepaper leer je in drie stappen betere vacatureteksten schrijven. Download ‘m dus snel.

een beetje meer aandacht voor het MKB

Recruitment is hot. Wekelijks worden nieuwe recruitment ideeën en best practices gepresenteerd op sites als Werf&. Mooie ideeën en concepten, maar vaak lastig toepasbaar voor het MKB. Ze leiden er echter wel we met z’n allen steeds meer gewend aan die “nieuwe” professionelere recruitmentaanpak. Sollicitanten willen mobiel kunnen solliciteren met 1 klik terwijl het MKB […]

David de underdog

Iedereen kent het verhaal van David en Goliath: de onbeduidende herdersjongen David velt de Filistijnse reus Goliath met een welgemikte steenworp. Mijn sympathie gaat uit naar David, de (ogenschijnlijke) underdog. Hetzelfde heb ik met Henri Peteri, de uitvinder van Quooker. Hij neemt ontslag bij Unilever en verhypothekeert zijn huis om de-kokend-water-kraan te realiseren. Ik ben fan! […]

wat zijn passieve en actieve kandidaten?

de beste recruitmentaanpak spits je toe op zoekgedrag wat is het verschil tussen actief en passief werven? Als je kandidaten zoekt voor vacatures kan je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: je kunt kandidaten actief benaderen of passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – recruiters noemen dat sourcen – neem je zelf […]

een Dacia Duster

Iedere recruitmentondernemer uit Brabant herkent dit: je zit ’s ochtends vaak in de auto naar Utrecht, Rotterdam of Amsterdam. Naast vroeg opstaan (om voor de file uit te rijden) houdt dit in dat je veel kilometers maakt. Ik vind die schemermomenten in de vroege ochtend ideaal om wat afstand te nemen en (on)bewust te reflecteren […]

interim recruitment

hoe beoordeel jij jouw interim recruiter?

De wereld van recruitment kent volop uitdagingen. Het lukt niet goed alle vacatures in te vullen, je mist een bepaalde expertise of je beste recruiter gaat binnenkort met zwangerschapsverlof. De oplossing? We trekken een interimmer aan die het probleem komt oplossen. Gelukkig zijn er volop interimmers die als bezige bijtjes graag druk zijn om het […]

kan je medewerkers en interim recruiters hetzelfde beoordelen?

Een tijdje geleden hield ik een poll op LinkedIn met de vraag of een interim recruiter hetzelfde beoordeeld mag worden als een vaste medewerker. De meningen liepen – zoals verwacht – uiteen.     Ik ben vervolgens eens gaan nadenken over hoe ik hier zelf over dacht toen ik nog interim opdrachten uitvoerde (in de […]

professioneel een freelance recruiter inhuren

Veel organisaties worstelen met hun recruitment. Het aantal vacatures neemt toe en er reageren weinig kandidaten, vacatures worden maar niet ingevuld, de enige recruiter is ziek of vertrekt. Recruitment is volatiel, kwetsbaar en de arbeidsmarkt zit op slot. Werkgevers, HR professionals en recruiters hebben daar flink last van. Het gevolg? Enorme schommelingen in de vraag […]

de verkiezingen van 17 maart

Freelancers hebben het maar moeilijk. Voor velen was 2020 een rampjaar en hebben ingeteerd op hun buffers of de pensioenpot aangesproken. Je zult maar freelance geluidstechnicus zijn die het geluid op festivals verzorgt. De Coronacrisis toont de kwetsbaarheid van de freelancer aan. Gelukkig lijken freelance recruiters door het oog van de naald te kruipen. Veel […]

wat is een goede interim recruiter?

Ik spreek veel HR managers, recruitmentmanagers, DGA’s en freelance recruiters over de interim recruitment markt. De afgelopen jaren groeide het aantal freelance recruiters sterk en had bijna iedereen een opdracht. Momenteel hebben we (tijdelijk?) een overschot en reageren zomaar twintig interim recruiters op een opdracht. Voor ons is dat dagelijkse kost en wij weten wel […]

(freelance) recruiters: de kop van Jut

Vorig jaar niet te vinden, nu massaal beschikbaar en straks weer hard nodig?! Zelfs met een V-shape herstel van de economie lijkt een structurele krimp van het aantal freelance recruiters onvermijdelijk Recruiters waren niet aan te slepen. iG! telde een jaar geleden 14.000 recruitmentvacatures en even waren wij zelfs een van de 140 schaarste beroepen. We […]

freelance recruitment in tijden van crisis

Op vrijdag 10 april deelde ik mijn kijk op de huidige COVID-19 crisis en de impact daarvan freelance recruitment. Tijdens dit webinar besprak ik de volgende onderwerpen: hoe zorg ik dat ik op mijn opdracht blijf? wat staat ons tijdens deze crisis nog te wachten? hoe ziet freelancen er na Corona uit? zijn er tijdens […]

zijn we over het hoogtepunt heen?

Regelmatig bereikt ons de vraag ‘hoe ontwikkelt de freelance markt zich?’. De achterliggende vraag die de vraagsteller meestal heeft, is ‘hoe groot zijn mijn kansen op een mooie opdracht?’, want dat is voor hem veel interessanter. Het antwoord is, dat deze vraag niet eenvoudig te beantwoorden is. Volgens mij komt de kans op een opdracht […]

recruiters: een schaarste beroep

Recruitment vakgenoten: gefeliciteerd. Recruiters beoefenen nu officieel een schaarste beroep. Het piept en kraakt in de wereld, en dus ook in Nederland. We zien macro economisch verontrustende signalen, zoals de naderende Brexit, de handelsoorlog tussen China en de VS en tegenvallende economische cijfers in Duitsland. Tegelijkertijd worden we geconfronteerd met een steeds langer wordende lijst […]

wanneer slopen we de muur tussen flex en vast?

Freelancers zijn onmisbaar voor je organisatie. Zo, dat is maar eens gezegd. In de huidige arbeidsmarkt kunnen organisaties niet (meer) zonder zzp’ers. Op 1 januari 2019 waren er in Nederland maar liefst 1,2 miljoen zzp’ers op een beroepsbevolking van 8,9 miljoen. Natuurlijk, er zijn Deliveroo-bezorgers waarvan je je afvraagt of zij echt (bewust) zzp´er zijn. […]

gesprekken met experts

de juiste mix van tech en touch

In de dynamische wereld van recruitment en sourcing is het essentieel de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijkheid. Wim Dammans, een ervaren sourcer met meer dan dertien jaar ervaring, deelt zijn visie op de relatie tussen sourcing, recruitment en de opkomst van AI en automatisering. sourcers en recruiters Sourcers bevinden zich bovenin de […]

de kunst van het sourcen

Wat is de kunst van een sourcer in recruitment? We spreken Laura Hoogendoorn, een ervaren professional met meer dan 25 jaar ervaring in werving en sourcing. In 2015, toen sourcing nog vrij nieuw was in Nederland, behoorde Laura (in dienst bij Philips) tot de voorlopers die sourcing als aparte discipline zagen. Als manager talent sourcing […]

een goede werken-bij-site verdubbelt jouw rendement op sourcing

Tegenwoordig vervult sourcing een essentiële rol in het wervingsproces, vooral voor posities die moeilijk te vervullen zijn. Sourcen betekent: actief op zoek gaan naar en betrekken van potentiële kandidaten. Niet alleen voor bestaande vacatures, maar ook voor het opbouwen van een talentpool. Maar vervangt sourcing de noodzaak van een goede werken-bij-site? We leggen deze vraag […]

sourcing is ook marketing

In de wereld van sourcing duikt het begrip employer branding regelmatig op. Maar wat is nu precies de essentie van employer branding – oftewel je werkgeversmerk – en hoe verhoudt dit zich tot sourcing? In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen. En dat doen we met Bas Schreurs, een expert met meer […]

sourcing: meer dan searchen

Met Nils Jepsen, een recruitmentveteraan met ruim een kwart eeuw ervaring in sourcing, verkennen we of sourcing wel bij de rol van een recruiter thuishoort. Nils deelt zijn vakkennis en laat zien hoe hij als ervaren recruiter zelf sourcing effectief inzet om de meest schaarse IT-professionals uit de markt te vissen. Na zijn afstuderen begint […]

sourcingdruk voorspelt de krapte binnen je doelgroep

In gesprek met Geert-Jan Waasdorp, een ervaren ondernemer in recruitment en weleens ‘de Wikipedia van de Nederlandse arbeidsmarkt’ genoemd, kijken we naar de huidige arbeidsmarkt. Deze markt is gecompliceerd en ondanks een lichte afvlakking van de vraag, blijft het tekort aan talent voortduren. Deze krapte onderstreept het belang van doeltreffende wervingsstrategieën en het innovatief inzetten […]

organisatie van recruitment

een goed recruitmentproces inrichten

Professionele recruiters werken vaak aan meerdere vacatures tegelijk. Het aantal vacatures in portefeuille schommelt van een stuk of zes à zeven tot soms wel veertig vacatures. Bij de ene vacature is sourcing net opgestart en bij de andere onderhandelt de recruiter met een kandidaat. Fouten leiden onherroepelijk tot een slechte candidate experience of zelfs tot een kandidaat […]

kandidaten benaderen met een sourcingtandem

Kandidaten met sourcing benaderen voor vacatures is hot in recruitmentland. Het is een goede manier om in contact te komen met latente kandidaten die (nog) niet op zoek zijn. En dit is – Corona of niet – bij veel vacatures in bijvoorbeeld techniek en IT het geval. Want misschien loopt het aantal vacatures wel terug, […]

recruitment uitbesteden met sourcing as a service

Als je als recruiter kandidaten wil benaderen (sourcen) voor lastige vacatures kan je dat zelf doen. En als je daar geen tijd voor hebt kan je een recruitmentburau bellen. Je kunt ook kiezen voor recruitment uitbesteden met sourcing as a service, een vorm van rpo (recruitment process outsourcing) waarbij een externe sourcer namens jou en […]

heeft het traditionele werving- en selectiebureau haar langste tijd gehad?

Het valt de laatste tijd op: werkgevers zoeken andere manieren om vacatures in te vullen dan met een recruitmentbureau. Hebben de traditionele werving- en selectiebureaus dan hun langste tijd gehad? De aanleiding voor de vraag naar meer recruitment is duidelijk: de druk op de arbeidsmarkt is hoog; er zijn veel vacatures, de werkeloosheid daalt en […]

wat een goede recruitmentfunnel betekent voor je recruitment

Voor een buitenstaander ziet recruitment er misschien uit als een ongeorganiseerd, simpel proces. Je bedenkt wie je zoekt, plaatst een advertentie, spreekt wat sollicitanten en selecteert de beste kandidaat. De werkelijkheid is veel complexer. Het recruitmentproces begint met een scan van de arbeidsmarkt (doelgroeponderzoek) en je werft meestal via verschillende wervingskanalen. Daarbij zijn meerdere mensen […]

business case: recruitment opbrengsten berekenen

In de artikelen starten met een recruitmentstrategie en recruitment kpi’s de hoeksteen van recruitment hebben we recruitment strategisch benaderd. Maar een recruitmentplan schrijf je niet zomaar. Dat kost tijd, denkwerk en energie. Later ga je ook investeren in arbeidsmarktcommunicatie, een recruitmentsysteem en een interim recruiter of eigen recruiter. Investeringen die je moet rechtvaardigen met een business case. Met […]

recruitment KPI’s: de hoeksteen van recruitment

In het eerste artikel starten met een recruitmentstrategie hebben we de basis gelegd voor een recruitmentplan. We bespraken welke recruitmentdoelen je wil bereiken, hoe je met een vacature forecast het werk voor de komende periode in beeld brengt en welke recruitment capabilities jouw organisatie nu heeft. In dit artikel gaan we het recruitmentplan verder afmaken. Nu […]

starten met een recruitmentstrategie

Recruitment is veel meer dan vacatures invullen. Recruitment gaat over het aantrekken van het juiste talent voor je organisatie voor nu én voor in toekomst. Met de artikelen in deze kennisbank leggen we de basis voor een succesvolle recruitmentaanpak. Succesvol recruiten begint met een strategie en een recruitmentplan. Nu hoor ik je denken: “heb ik […]

een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde

Een paar weken geleden postte ik een update op LinkedIn over sourcen en recruitment. Een lezer reageerde: “Sinds wanneer is sourcen gelijk aan recruitment?” Mijn poging om uit te leggen dat sourcen ook recruiten is, viel in dorre aarde. Reden om eens uitgebreid stil te staan bij de verschillen en overeenkomsten tussen de sourcer en […]

wat kandidaten willen (whitepaper)

De ‘war for talent’ speelt een hoofdrol op het toneel en sociale netwerken en e-commercie hebben de houding van sollicitanten. De indruk van de kandidaat over jouw recruitmentaanpak is belangrijker dan ooit. Deze whitepaper geeft je tips hoe je de candidate experience, de totaalervaring van een sollicitant, verbetert. Download nu de whitepaper ‘wat kandidaten willen’ […]

beter samenwerken in recruitment

recruiten is samenwerken! Recruitment en nieuwe medewerkers aannemen wordt vaak gezien als een top-down proces waarbij de manager bepaalt en de knoop doorhakt en HR/recruitment uitvoeren. De laatste jaren bewegen we naar samenwerkingsgericht ‘collaborative recruitment’ model met focus op samenwerken in recruitment. Bedrijven zoals Apple en Netflix zijn hierop overgestapt omdat ze met collaborative recruitment […]

NVP Sollicitatiecode

Deze NVP Sollicitatiecode helpt werkgevers en sollicitanten tot een eigentijds, eerlijk en transparant wervings- en selectieproces te komen. Als werkgever kan je de code naar je eigen situatie aanpassen. Hoewel de code geen juridische status heeft, is die wel in samenwerking met de werkgevers en werknemersorganisaties (vertegenwoordigd in de STAR) tot stand gekomen. Het bevat […]

selectie

do’s en don’ts van social media screening in recruitment

Het bekijken van sociale media wordt veel toegepast bij het screenen van sollicitanten. Recruiters, ondernemers en managers kijken vaak op het Facebook- of Instagramprofiel of doen een Google-zoekopdracht. Maar is deze praktijk wel geschikt bij het werven van nieuwe werknemers? Het gebruik van social media screening is volgens de NVP sollicitatiecode toegestaan (artikel 4.1), mits […]

tien tips voor het beste sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken. Sommige managers vinden een sollicitatiegesprek voeren het allerleukste wat er is, anderen zien het als corvee dat zo snel mogelijk afgehandeld moet worden. Hoe je er ook in staat; bijna alle selectieprocedures bevatten een of meerdere sollicitatiegesprekken. En helaas gaat er in het sollicitatiegesprek veel fout. Dat is natuurlijk erg jammer want voor je […]

een selectieprofiel met selectiecriteria opstellen

De juiste medewerker selecteren begint bij… precies weten wat en wie je zoekt! Dat lijkt een open deur maar veel organisaties doen precies het tegenovergestelde. Ze pakken een oud functieprofiel, verplaatsen hier en daar wat komma’s en gaan dan snel op zoek naar de ‘juiste’ kandidaat. Om verderop in het recruitmentproces te ontdekken dat je […]

Vacature Intake Formulier

Vacature Intake Formulier Kiqit is het kennisplatform met een recruitment community, blogs, whitepapers en trainingen. Op Kiqit vind je beste trainingen over selectie. In de 1e video van de online training selectie: de voorbereiding op Kiqit hebben we uitgelegd hoe goede voorbereiding van selectie bij recruitment er uit ziet. Het Vacature Intake Formulier kan je […]

Checklist Arbeidsmarktdiscriminatie

Discriminatie – bewust of onbewust – komt nog steeds voor bij recruitment op de Nederlandse arbeidsmarkt. TNO heeft in opdracht van de Inspectie SZW ‘Checklist Arbeidsmarktdiscriminatie’ ontwikkeld. Aan de hand van deze checklist kunnen werkgevers en intermediairs de risico’s op discriminatie zelf ontdekken en het geeft suggesties over hoe die voorkomen kunnen worden. Als je […]

NVP Sollicitatiecode

Deze NVP Sollicitatiecode helpt werkgevers en sollicitanten tot een eigentijds, eerlijk en transparant wervings- en selectieproces te komen. Als werkgever kan je de code naar je eigen situatie aanpassen. Hoewel de code geen juridische status heeft, is die wel in samenwerking met de werkgevers en werknemersorganisaties (vertegenwoordigd in de STAR) tot stand gekomen. Het bevat […]

sorry meneer, u bent te goed

Op 18 juli schreef ik in mijn blog ‘au dat doet pijn’ dat discriminatie een serieuze selectiefout is. Bij discriminatie laat je je oordeelsvorming leiden door kenmerken van een groep en niet door de kwaliteiten van het individu. Vandaag las ik dit artikel op Werf&: ‘overgekwalificeerde mannelijke kandidaten maken minder kans op een baan’. Vaak […]

au, dat doet pijn

Ik werd met buikpijn wakker. Via een collega van de Recruitercode kreeg ik dit persbericht UvA doorgespeeld over het onderzoek van de UvA en UU. Twee vette koppen springen er meteen uit: “discriminatie van minderheden op de Nederlandse arbeidsmarkt is nog steeds onverminderd groot” en “gediscrimineerde sollicitant kan weinig doen om baankans te vergroten“. Er is […]

een sollicitant die (n)iets kan

Als interimmer kreeg ik eens het compliment dat ik mijn rol als recruiter was overgroeid. Nu is dat voor een interim recruiter niet zo heel erg. Als freelancer kan je niet te goed of te zwaar zijn, hoogstens te duur. Je wordt als ingehuurd om de klus te klaren en als je dit vakbekwaam en […]

domme vragen over riooldeksels en pinguïns met sombrero’s

Ze zeggen dat domme vragen niet bestaan. Nou, misschien niet op school maar wel binnen een professioneel selectie interview. Persoonlijk heb ik als recruiter nooit het nut begrepen van gekke vragen als ‘Wat doe jij met 1 miljoen pingpongballen?’ en dus stel ik deze nooit. Lange tijd heb ik gedacht dat niemand in recruitment dit […]

door- en uitstroom

4 criteria voor goede selectie bij reorganisaties

Of we het leuk vinden of niet; er komen weer reorganisaties aan. Als recruiters kan je betrokken worden bij zo’n reorganisatie. Recruiters en HR professionals die deze 4 criteria voor een goede selectie bij reorganisaties toepassen, kunnen waardevolle bijdrage aan een geslaagde reorganisatie en de nieuwe organisatie. Maar ook leidinggevenden spelen hierbij een belangrijke rol. […]

waarom goed selecteren bij een reorganisatie?

Een organisatie reorganiseert omdat ze wil of moet inspelen op de bedreigingen en kansen. Maar reorganisaties gaan niet alleen over omzet, afdelingen en processen, ze gaan óók over mensen. Kijk maar naar de nieuwskoppen van kranten: meestal noemen ze het aantal medewerkers dat een baan verliest. Vaak zijn deze ontslagen niet willekeurig en vindt er […]

opinie & actualiteit

verboden terrein: afspraken maken over elkaars personeel in de krappe arbeidsmarkt

Stel je voor: je bent een onderwijsinstelling en je zoekt een docent scheikunde. Je weet dat jouw droomkandidaat in dienst is bij die ene andere school ietsje verderop in de stad. Maar ja, je hebt met elkaar afgesproken om niet “bij elkaar” te werven. Klinkt logisch: “Als we geen afspraken maken over het bij elkaar […]

au, dat doet pijn

Ik werd met buikpijn wakker. Via een collega van de Recruitercode kreeg ik dit persbericht UvA doorgespeeld over het onderzoek van de UvA en UU. Twee vette koppen springen er meteen uit: “discriminatie van minderheden op de Nederlandse arbeidsmarkt is nog steeds onverminderd groot” en “gediscrimineerde sollicitant kan weinig doen om baankans te vergroten“. Er is […]

sorry meneer, u bent te goed

Op 18 juli schreef ik in mijn blog ‘au dat doet pijn’ dat discriminatie een serieuze selectiefout is. Bij discriminatie laat je je oordeelsvorming leiden door kenmerken van een groep en niet door de kwaliteiten van het individu. Vandaag las ik dit artikel op Werf&: ‘overgekwalificeerde mannelijke kandidaten maken minder kans op een baan’. Vaak […]

7 lessen die ik leerde van mijn fuck ups… (deel 1)

Sommige dingen zijn onvermijdelijk: de zon komt op en gaat onder. Als je lang genoeg wacht, krijg je vanzelf honger en je moet werken voor je geld. Leren doe je met vallen en opstaan. Dat geldt zeker ook voor het recruitmentvak. Want, ondanks alle goede bedoelingen, de toenemende aandacht voor opleiding en training en betere […]

7 lessen die ik leerde van mijn fuck ups… (deel 2)

zonder alle inzichten weg te geven, want van je eigen fouten leer je het meest Sommige dingen zijn onvermijdelijk: de zon komt op en gaat onder. Als je lang genoeg wacht, krijg je vanzelf honger en je moet werken voor je geld. Leren doe je met vallen en opstaan. Dat geldt zeker ook voor het […]

het herstel van broos vertrouwen

De interim recruiters hebben het al gemerkt: de vraag naar freelance recruiters is enorm aangetrokken. Hetzelfde geldt voor recruitmentmanagers: ze zoeken een goede recruiter maar vinden het moeilijk de vacature goed ingevuld te krijgen. En als ondernemers en HR managers de organisatie weer willen opbouwen kunnen ze geen mensen vinden. De arbeidsmarkt staat weer onder […]

(freelance) recruiters: de kop van Jut

Vorig jaar niet te vinden, nu massaal beschikbaar en straks weer hard nodig?! Zelfs met een V-shape herstel van de economie lijkt een structurele krimp van het aantal freelance recruiters onvermijdelijk Recruiters waren niet aan te slepen. iG! telde een jaar geleden 14.000 recruitmentvacatures en even waren wij zelfs een van de 140 schaarste beroepen. We […]

kiezen voor een baan in professioneel recruitment

10 redenen om te kiezen voor professioneel recruitment Er zijn steeds meer mensen die kiezen voor een (loop)baan als recruitmentprofessional. Ik werk als sinds 1998 in recruitment en na twintig jaar weet ik eigenlijk niet beter: ik adem recruitment in en uit en het recruitmentbloed stroomt door mijn aderen. En dat recruitment soms een slechte […]

nee is ook een antwoord!

Recruiters richten zich te veel op het vervullen van vacatures, en te weinig op de vragen die daaronder liggen, stelt Koen Roozen. ‘Durf ook eens nee te zeggen tegen de vacaturehouder. Daar help je hem vaak meer mee dan met ja zeggen.’ (interview met Koen Roozen door Peter Boerman (gepubliceerd op Werf& op 10 september […]

een sollicitant die (n)iets kan

Als interimmer kreeg ik eens het compliment dat ik mijn rol als recruiter was overgroeid. Nu is dat voor een interim recruiter niet zo heel erg. Als freelancer kan je niet te goed of te zwaar zijn, hoogstens te duur. Je wordt als ingehuurd om de klus te klaren en als je dit vakbekwaam en […]

vraag en antwoord

wat is recruitment process outsourcing?

Recruitment process outsourcing (RPO) betekent dat je in eigen huis recruitment organiseert met behulp van een externe partner. Deze RPO-partner kijkt samen met jou hoe werving en selectie binnen jouw bedrijf optimaal functioneert, zet samen met jou de arbeidsmarktcommunicatie op touw en benadert kandidaten vanuit jouw bedrijfsnaam. Wereldwijd is Recruitment Process Outsourcing inmiddels een miljardenbusiness […]

wat doet een recruiter?

Als sollicitant, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meiden die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren […]

wat is talent acquisition?

In Nederland gebruiken we de term recruitment als we de werving van nieuwe medewerkers beschrijven. Sommige organisaties gebruiken hiervoor de term Talent Acquisition (TA) en sommige recruiters noemen zichzelf TA specialist. Maar wat is Talent Acquisition eigenlijk? Talent Acquisition en recruitment zijn niet hetzelfde. Talent Acquisition beschrijft een integrale benadering voor het aantrekken van medewerkers, […]

wat is een hiring manager

In het recruitment bedoelen we met de hiring manager – in goed Nederlands: de vacaturehouder – de persoon die gaat leiding geven aan de nieuwe medewerker. Deze leidinggevende heeft vaak het beste zicht op de specificaties van de vacature, maar kan recruitmentvaardigheden missen. Uiteindelijk neemt de hiring manager wel de beslissing over het wel of […]

wat is het verschil tussen sourcen en searchen?

In het verleden spraken recruiters vaak over het searchen naar kandidaten. Tegenwoordig zie je vaak de term sourcing voorbij komen. Maar is sourcen niet hetzelfde als searchen? Laten we op onderzoek gaan en ontdekken wat het verschil is tussen sourcen en searchen. lang, lang geleden gingen we op zoek naar kandidaten Al sinds het ontstaan […]

wat is een goede interim recruiter?

Ik spreek veel HR managers, recruitmentmanagers, DGA’s en freelance recruiters over de interim recruitment markt. De afgelopen jaren groeide het aantal freelance recruiters sterk en had bijna iedereen een opdracht. Momenteel hebben we (tijdelijk?) een overschot en reageren zomaar twintig interim recruiters op een opdracht. Voor ons is dat dagelijkse kost en wij weten wel […]

wat doet een recruiter als er geen vacatures zijn?

Tijdens het begin van Corona viel recruitment even helemaal stil. Vacatures werden ingetrokken en kandidaten trokken zich uit procedures terug. Recruiters die het eerst nog heel druk hadden zaten opeens zonder werk. In die tijd vroeg een manager van een onderwijs bemiddelingsbureau aan ons: ‘wat doet een recruiter als er geen vacatures zijn?‘ In het […]

stoppen met recruitment als je geen vacatures hebt?

Bij het begin van de Corona crisis zagen veel recruiters (bijna) alle vacatures wegvallen. Organisaties trokken aan de handrem. De overvolle agenda van corporate recruiters was van de ene dag op de andere leeg. Bij veel – gelukkig niet alle – interim recruiters werd de opdracht afgebroken. Maar betekent dat als er geen vacatures meer […]

hoe gebruik je video in recruitment?

Door Corona stappen we allemaal in het virtuele leven. Vergaderingen doen we via Teams en inmiddels heeft iedereen wel eens ge-Zoom-ed. Ook recruitment stapt over naar digitaal solliciteren en interviewen via video. Veel kandidaten maken kennis met video solliciteren. Is dat wenselijk? Biedt video solliciteren recruiters alleen maar voordelen of zitten er ook nadelen aan […]

wat is onboarding?

wat is onboarding? Je leest regelmatig over onboarding maar wat betekent het eigenlijk? Onboarding, in goed Nederlands: de socialisatie van nieuwe medewerkers, omvat alle acties voor de ontvangst en introductie van nieuwe medewerkers. Onboarding gaat over de manier waarop nieuwe medewerkers inzichten, kennis en vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om een volwaardige, betrokken en […]

wat is candidate experience?

wat betekent candidate experience? Candidate experience – of in goed Nederlands: kandidatenervaring[1] – geeft het totaal van de gevoelens weer die een sollicitant heeft over de volledige recruitmentaanpak van een bedrijf. Dit gaat dus over zowel oriëntatie van de kandidaat op de site maar ook het sollicitatieproces dat je gebruikt. De kwaliteit van de informatie […]

wat zijn de voordelen van RPO?

Iedereen kent wel ondernemers, directeuren en HR-managers die worstelen met een tekort aan goed personeel. Vacatures goed en op tijd invullen is inmiddels topsport. Deze recruitmentuitdaging zet de groei onder druk, zorgt voor hoge werkdruk en werk dat gedaan wordt door dure inhuurkrachten. Als je recruitment wil versterken kan je een interim recruiter inhuren, (nog […]

wat is een talentpool?

talentpool: essentieel bij moeilijk in te vullen vacatures Iedere recruiter droomt ervan: een hotlist van kandidaten voor een nieuwe vacature. Een lijstje met kandidaten die passen bij je vacature en bij jouw organisatie en die je maar hoeft te bellen. Eigenlijk heb je hier al de kern van wat een talentpool is te pakken: het […]

wat is sourcen?

met sourcen ga je kandidaten actief benaderen In recruitment kan je simpel gesteld kiezen uit twee wervingstactieken: je gaat kandidaten actief benaderen of kiest voor passief werven. Bij passieve werving plaats je een advertentie en laat je het initiatief verder bij de kandidaat. Bij actieve werving – sourcen in recruitersjargon – benader je de arbeidsmarkt […]

wat zijn passieve en actieve kandidaten?

de beste recruitmentaanpak spits je toe op zoekgedrag wat is het verschil tussen actief en passief werven? Als je kandidaten zoekt voor vacatures kan je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: je kunt kandidaten actief benaderen of passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – recruiters noemen dat sourcen – neem je zelf […]