de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
verschil tussen sourcen en searchen

wat is het verschil tussen sourcen en searchen?

Koen Roozen - 5 januari 2021

In het verleden spraken recruiters vaak over het searchen naar kandidaten. Tegenwoordig zie je vaak de term sourcing voorbij komen. Maar is sourcen niet hetzelfde als searchen? Laten we op onderzoek gaan en ontdekken wat het verschil is tussen sourcen en searchen.

lang, lang geleden gingen we op zoek naar kandidaten

Al sinds het ontstaan van recruitment zoeken recruiters actief naar kandidaten. Naast het plaatsen van advertenties in kranten en later op jobboards, werd er gezocht. In herinner me de mapjes met visitekaartjes en de fysieke dossierkasten met cv’s van sollicitanten. En wie een goed netwerk had ging rondbellen. Je zocht echt naar een kandidaat.

Zo rond het jaar 2000 kwamen Monsterboard en Stepstone met digitale databases waarin je kon zoeken. De kwaliteit was vaak niet al te best maar je vond eenvoudig honderden mensen op zoek naar nieuwe baan. Samen met de eigen database van het bureaus was dit de pot met goud. Recruitment werd afgeknepen tot het zoeken naar kandidaten in cv databases. Je ging kandidaten ze vroeg mogelijk benaderen om te voorkomen dat jouw concurrent deze wegkaapte. En omdat alles in Nederland verengelst noemden we dit searchen.

sourcen = searchen + recruiten

Tegenwoordig, laten we zeggen sinds een jaar of vijf, zijn we aan het sourcen. Sourcen en searchen lijkt hetzelfde maar zijn verschillend. Eigenlijk lijkt sourcen weer meer op de oude manier van recruiten. Je zoekt kandidaten die echt bij jouw vacature passen en werkt met een sourcingstrategie. Met een gerichte aanpak verleid je mensen om zich kandidaten te stellen voor een vacature. Zo’n sourcingstrategie ziet trouwens meestal ongeveer zo uit:

  1. Analyseren van de vacature en organisatie en de echte pluspunten waar je mee kunt scoren
  2. Scannen van de arbeidsmarkt, de concurrenten en onderzoeken bij wie binnen de doelgroep je de hoogste slagingskans hebt
  3. Plannen van je zoek- en contractstrategie en je recruitmentproces
  4. Sourcen naar interessante mensen, ze benaderen en de dialoog aangaan
  5. Beoordelen van kandidaten die interesse tonen in jouw vacature
  6. Recruiten en de kansrijke kandidaten opnemen in je recruitmentproces

dus wat is het verschil tussen searchen en sourcen?

Searchen verwijst meer naar “op internet zoeken” en beperkt zich vaak tot kandidaten met (ongeveer) dezelfde functietitel en waarvan je verwacht dat ze open staan voor jouw vacature. Bij sourcen gebruik je platforms zoals LinkedIn of Facebook, maar dat hoeft niet per se. Er zijn namelijk óók andere manieren om bij de juiste kandidaat uit te komen. Sourcen gaat – zoals je ziet in bovenstaande sourcingstrategie – een flink aantal stappen verder dan een searchen naar kandidaten. Dat is dus het verschil tussen searchen en sourcen. Want iemand vinden is stap één, daarna komt het echte werk: die persoon zo enthousiast met jouw verhaal dat hij solliciteert op jouw droomvacature.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 5 januari 2021
Tags
Delen