de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment
wat doet een recruiter

wat doet een recruiter?

Als sollicitant, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meiden die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren experts die jouw business kennen en je adviseren op directieniveau. Maar wat doet een recruiter eigenlijk?

recruitment strategist… ehm?

Wij recruiters maken het mensen buiten ons vakgebied ook niet makkelijk. De functietitels vliegen je om de oren: adviseur werving en selectie, recruiter, bureaurecruiter, corporate recruiter, recruitment business partner, recruitment strategist, talent acquisition specialist, sourcer, talentscout, sourcing recruiter, projectrecruiter, rpo-recruiter, recruitment marketeer, intercedent, headhunter, resourcemanager … Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Je vraagt je wellicht af: doen ze eigenlijk niet allemaal hetzelfde? Ja en nee. Een recruiter is een expert op het gebied van werving en selectie die zorgt dat jouw vacature snel en goed wordt ingevuld. Daarvoor beschikt hij/zij over kennis van de arbeidsmarkt, een netwerk van kandidaten en instrumenten om potentiële kandidaten te bereiken, te vinden, te benaderen en te enthousiasmeren. Een recruiter brengt dus werkgevers en werknemers samen.

Toch zijn er ook veel verschillen tussen de rollen onderling. Maar laten we eerst eens ingaan op wat een recruiter doet.

wat doet een recruiter?

Een recruiter heeft over het algemeen de volgende taken;

  • adviseren op basis van zijn kennis van de arbeidsmarkt;
  • samen met een vacaturehouder (hiring manager) het profiel van de ideale kandidaat (een selectieprofiel) bepalen;
  • vervolgens de meest effectieve recruitmentaanpak kiezen, bijvoorbeeld een bureau inschakelen, sourcing, een advertentie of combinatie van recruitmentkanalen;
  • meestal ook het schrijven van een kort wervingsplan, waarin staat waar hij/zij gaat werven, wie een rol speelt in de procedure en wat de tijdslijnen zijn;
  • het schrijven van een wervende advertentietekst die precies de rol omschrijft, de doelgroep aanspreekt en liefst ook nog selecteert;
  • het actief benaderen van mensen die passen in het selectieprofiel;
  • de sollicitaties via de website screenen (cv-screening);
  • screeningsgesprekken met kandidaten houden omdat de vacaturehouder niet met iedereen in gesprek wil gaan;
  • sollicitanten op de hoogte houden van de status van hun sollicitatie en een positieve sollicitatie-ervaring (candidate experience) garanderen;
  • alle contactmomenten, vacatures, sollicitaties en informatie over sollicitanten in een recruitmentsysteem (Applicant Tracking System) vastleggen;
  • de vragen van kandidaten beantwoorden;
  • het recruitmentproces managen (zowel intern naar bijvoorbeeld vacaturehouders als extern naar bureaus);
  • kandidaten uitnodigen voor een gesprek of afwijzen en feedback geven;
  • sollicitatiegesprekken voeren met kandidaten (meestal samen met vacaturehouders);
  • vacaturehouders en betrokkenen begeleiden tijdens het sollicitatieproces (bijvoorbeeld door training in interviewen of aanspreken op doorlooptijden);
  • kandidaten coachen tijdens de sollicitatieprocedure;
  • kandidaten screenen, denk hierbij aan referenties nabellen of diploma’s controleren;
  • aanbiedingen opstellen en onderhandelen met kandidaten over arbeidsvoorwaarden en beloning;
  • rapporteren over de procedure op basis van data en verbetervoorstellen doen;
  • contact houden met kandidaten tijdens de periode van onboarding.

Binnen recruitment worden deze taken door veel professionals uitgevoerd, maar er zijn zeker verschillen tussen de functies. We zetten de meest voorkomende functies op een rij.

rollen bij de commerciële dienstverleners

wat doet een bureaurecruiter?

Een bureaurecruiter werkt bij een commercieel bureau die kandidaten werft voor een opdrachtgever en daarvoor een vergoeding ontvangt van de opdrachtgever. In deze categorie vind je de meest exotische functietitels, zoals talent advisor of recruitment strategist. Maar, naast een flink stuk commercie, houdt een bureaurecruiter zich vooral bezig met het vinden en screenen van geschikte kandidaten voor vacatures die meestal lastig in te vullen zijn. Vaak gebruiken ze hiervoor een combinatie van sourcing en recruitmentmarketing. De bureaurecruiter neemt dus een gedeelte van het recruitmentproces op zich. De klant waarvoor hij/zij werkt – dat kan een HR-professional, corporate recruiter of vacaturehouder zijn – neemt óók een deel van het recruitmentproces voor zijn of haar rekening.

wat doet een headhunter?

Een headhunter wordt vaak ook wel executive search consultant genoemd. Zij zijn gespecialiseerd in het werven van senior leidinggevende en executive/C-level kandidaten. Ze werken vaak op basis van exclusieve, meestal vertrouwelijke zoekopdrachten van opdrachtgevers. Ze benaderen een selectieve groep van passieve kandidaten voor een specifieke rol voor bijvoorbeeld een directiepositie en begeleiden de opdrachtgever bij de selectie van de juiste kandidaat.

wat doet een intercedent

Een intercedent werkt bij een uitzender en houdt zich bezig met het matchen van werkzoekenden (uitzendkrachten) op tijdelijke of flexibele banen bij verschillende opdrachtgevers (klanten) die samenwerken met het uitzendbureau.

wat doet een rpo-recruiter?

Het werk van een rpo-recruiter lijkt veel op dat van een corporate recruiter. Een organisatie die haar recruitment (deels) uitbesteedt aan een externe partner kiest voor recruitment via Recruitment Proces Outsourcing. Een rpo-recruiter is dus in dienst bij een externe dienstverlener maar voert onder naam van de opdrachtgever de recruitmentaken uit. Deze taken zijn meestal identiek aan die van een corporate recruiter.

rollen bij de werkgevers (corporates)

wat doet een corporate recruiter?

De corporate recruiter in dienst bij een organisatie en hij/zij ‘recruit’ kandidaten voor de eigen organisatie. Meestal houdt een corporate recruiter zich alleen bezig met het werven van medewerkers die in dienst komen. In grotere organisaties met meerdere recruiters is het gebruikelijk dat recruiters een aandachtsgebied krijgen, bijvoorbeeld een bedrijfsonderdeel, een regio of een functioneel aandachtsgebied als IT. Als een corporate recruiter het gehele recruitmentproces van vacature intake tot contractonderhandeling en onboarding overziet, noemen we deze recruiter ook wel eens de 360 graden recruiter of adviseur werving en selectie.

wat doet een talent acquisition specialist?

Talent acquisition beschrijft de brede strategie van een organisatie om talent te vinden, nu en in de toekomst. Recruitment is meestal gericht op het invullen van actuele vacatures. De talent acquisition specialist hanteert een bredere recruitmentbenadering dan een recruiter en heeft onder meer ook kennis van employer branding, personeelsplanning, inhuur en toekomstige organisatiebehoeften. In Nederland wordt voor deze functie ook wel de titel recruitment business partner gebruikt.

wat doet een resourcemanager?

Een resourcemanager houdt zich bezig met het inhuren van tijdelijk personeel voor een organisatie. Hiervoor schakelt hij/zij vaak meerdere leveranciers in die tijdelijke specialisten in dienst hebben of werken met freelancers. Naast het managen van het wervingsproces en het onderhouden van contact met leveranciers, zorgt de resourcemanager ervoor dat het inhuurproces voldoet aan alle spelregels (bijvoorbeeld opgesteld door inkoop) en wettelijke bepalingen (contractmanagement). Een andere functietitel voor de resourcemanager is medewerker inhuurdesk, inhuurcoördinator of inhuurspecialist. Deze rol komt veel voor bij grotere organisaties, maar ook bij detacheringsorganisaties.

wat doet een campus recruiter

Campus recruiters houden zich bezig met het werven en selecteren van pas afgestudeerden en studenten van hogescholen en universiteiten. Zij staan bijvoorbeeld op carrièrebeurzen, organiseren open dagen en zijn betrokken bij stages.

wat doet een recruitment coördinator

De recruitment coördinator ondersteunt recruiters bij het administratieve en logistieke aspect van het wervingsproces. Ze plannen gesprekken, beheren documentatie en communiceren met kandidaten.

wat doet een recruitment marketeer?

Recruitmentmarketing richt zich op het invullen van (een groep) vacatures door middel van marketingtechnieken. De recruitmentmarketeer is vaak opgeleid in marketing en heeft zich gespecialiseerd in recruitment. Ze zijn deskundig in het opzetten van online campagnes, een contentstrategie en het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics en online advertising.

wat doet een sourcer?

Een sourcer richt zich vooral op het zoeken en benaderen van kandidaten binnen sectoren of functiedomeinen. Een sourcer werkt aan een unieke vacature of bouwt relaties op met een groep schaarse kandidaten voor de toekomst (dat noemen we talentpooling). De sourcer is vooral bezig met het in beweging krijgen van latente kandidaten en houdt zich minder bezig met selectie. De sourcer zet potentieel geschikte kandidaten die interesse tonen door naar een recruiter of vacaturehouder en die neemt vervolgens het selectietraject op zich. Sommige organisaties hebben eigen sourcers in dienst, andere organisaties werken hiervoor samen met een externe partner.

Kortom: er zijn veel verschillende soorten recruiters die talentvolle mensen aan een nieuwe baan helpen en organisaties ondersteunen bij het vinden van nieuwe medewerkers.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 1 maart 2021
Tags
Delen