de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
wat doet een recruiter

wat doet een recruiter?

Als werkzoekende, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meisjes die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren experts die jouw business kennen en je kunnen adviseren op directieniveau. Maar wat doet een recruiter eigenlijk?

recruitment strategist… ehm?

Wij recruiters maken het mensen buiten ons vakgebied ook niet makkelijk. De functietitels vliegen je om de oren: recruiter, bureaurecruiter, corporate recruiter, recruitment business partner, recruitment strategist, talent acquisition specialist, sourcer, talentscout, sourcing recruiter, projectrecruiter, rpo-recruiter, recruitment marketeer, intercedent, headhunter, resourcemanager … Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Je vraagt je wellicht af: doen ze eigenlijk niet allemaal hetzelfde? Ja en nee. Een recruiter is een expert op het gebied van werving en selectie die zorgt dat jouw vacature snel en goed wordt ingevuld. Daarvoor beschikt hij/zij over kennis van de arbeidsmarkt, een netwerk van kandidaten en instrumenten om potentiële kandidaten te bereiken, te vinden, te benaderen en te enthousiasmeren. Een recruiter brengt dus werkgevers en werknemers samen.

Toch zijn er ook veel verschillen tussen de rollen onderling. Maar laten we eerst eens ingaan op wat een recruiter doet.

wat doet een recruiter?

Een recruiter heeft over het algemeen de volgende taken;

 

  • adviseren op basis van zijn kennis van de arbeidsmarkt;
  • samen met een vacaturehouder (hiring manager) het profiel van de ideale kandidaat (een selectieprofiel) bepalen;
  • vervolgens de meest effectieve recruitmentaanpak kiezen, bijvoorbeeld een bureau inschakelen, sourcing, een advertentie of combinatie van recruitmentkanalen;
  • meestal ook het schrijven van een kort wervingsplan, waarin staat waar hij/zij gaat werven, wie een rol speelt in de procedure en wat de tijdslijnen zijn;
  • het schrijven van een wervende advertentietekst die precies de rol omschrijft, de doelgroep aanspreekt en liefst ook nog selecteert;
  • het actief benaderen van mensen die passen in het selectieprofiel;
  • de sollicitaties via de website screenen (cv-screening);
  • screeningsgesprekken met kandidaten houden omdat de vacaturehouder niet met iedereen in gesprek wil gaan;
  • sollicitanten op de hoogte houden van de status van hun sollicitatie en een positieve sollicitatie-ervaring (candidate experience) garanderen;
  • alle contactmomenten, vacatures, sollicitaties en informatie over sollicitanten in een recruitmentsysteem (Applicant Tracking System) vastleggen;
  • de vragen van kandidaten beantwoorden;
  • het recruitmentproces managen (zowel intern naar bijvoorbeeld vacaturehouders als extern naar bureaus);
  • kandidaten uitnodigen voor een gesprek of afwijzen en feedback geven;
  • sollicitatiegesprekken voeren met kandidaten (meestal samen met vacaturehouders);
  • vacaturehouders en betrokkenen begeleiden tijdens het sollicitatieproces (bijvoorbeeld door training in interviewen of aanspreken op doorlooptijden);
  • kandidaten coachen tijdens de sollicitatieprocedure;
  • kandidaten screenen, denk hierbij aan referenties nabellen of diploma’s controleren;
  • aanbiedingen opstellen en onderhandelen met kandidaten over arbeidsvoorwaarden en beloning;
  • rapporteren over de procedure op basis van data en verbetervoorstellen doen;
  • contact houden met kandidaten tijdens de periode van onboarding.

Binnen recruitment worden deze taken door veel professionals uitgevoerd, maar er zijn zeker verschillen tussen de functies. We zetten de meest voorkomende functies op een rij.

wat doet een talent acquisition specialist?

Talent acquisition beschrijft de brede strategie van een organisatie om talent te vinden, nu en in de toekomst. Recruitment is meestal gericht op het invullen van actuele vacatures. Dat betekent dus dat de talent acquisition specialist een bredere recruitmentbenadering hanteert dan een recruiter en onder meer ook kennis heeft van employer branding, personeelsplanning, vlootschouw en toekomstige organisatiebehoeften. Een talent acquisition specialist is betrokken bij het bepalen van de toekomstige personeelsbehoefte en heeft diepgaande kennis van (een deel van) de organisatie en de bijpassende arbeidsmarkt. Daarbij kijkt hij/zij vooral naar het loopbaanperspectief, de bedrijfswaarden en het employer brand waarmee je kandidaten aan je organisatie kunt verbinden voor ‘future opportunities’. Door actief relaties aan te gaan met kandidaten bouwt hij een robuuste talent pipeline voor strategische posities. In Nederland wordt voor deze functie ook wel de titel recruitment business partner gebruikt.

wat doet een corporate recruiter?

Net zoals de talent acquisition specialist is de corporate recruiter in dienst bij een organisatie die zelf haar medewerkers aanwerft. Meestal houdt een corporate recruiter zich bezig met het werven van medewerkers die in dienst komen, maar sommige organisaties kiezen voor een total talent management aanpak. Dit houdt in dat er één centrale recruitmentaanpak is voor tijdelijke en vaste posities. Hierdoor ontstaat een integrale benadering op het invullen van personeelsbehoefte. In grotere organisaties met meerdere recruiters is het gebruikelijk dat recruiters een aandachtsgebied krijgen, bijvoorbeeld een bedrijfsonderdeel of een functioneel aandachtsgebied als IT. Als een corporate recruiter het gehele recruitmentproces van vacature intake tot contractonderhandeling en onboarding overziet, noemen we deze recruiter ook wel eens de 360 graden recruiter.

wat doet een rpo-recruiter?

Een organisatie die haar recruitment (deels) uitbesteedt aan een externe partner kiest voor recruitment via Recruitment Proces Outsourcing. Een rpo-recruiter is in dienst bij een externe dienstverlener en voert onder naam van de opdrachtgever recruitmentaken uit. Deze taken komen meestal overeen met die van een corporate recruiter.

wat doet een bureaurecruiter?

Een bureaurecruiter werkt bij de intermediair die kandidaten werft voor een opdrachtgever. In deze categorie vind je de meest exotische functietitels, zoals talent advisor of recruitment strategist. Maar, naast een flink stuk commercie, houdt een bureaurecruiter zich vooral bezig met het vinden en screenen van geschikte kandidaten (meestal voor lastig in te vullen vacatures). Vaak door een combinatie van sourcing en recruitmentmarketing.

wat doet een resourcemanager?

Een resourcemanager houdt zich bezig met het inhuren van tijdelijk personeel voor een organisatie. Hiervoor zijn meestal meerdere leveranciers aangesloten die tijdelijke specialisten in dienst hebben of werken met freelancers. Naast het managen van het wervingsproces en het onderhouden van contact met leveranciers, zorgt de resourcemanager vooral voor een inhuurproces dat voldoet aan alle interne regels (bijvoorbeeld opgesteld door inkoop) en wettelijke bepalingen (contractmanagement).

wat doet een recruitment marketeer?

Recruitmentmarketing is onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie. Waar employer branding zich richt op het versterken van het werkgeversmerk, richt recruitmentmarketing zich op de vacatures of een groep vacatures. De recruitmentmarketeer weet hoe je vacatures slimmer, sneller of goedkoper kunt invullen. Deze professionals zijn vaak opgeleid in marketing en hebben zich gespecialiseerd in recruitment. Ze zijn deskundig in het opzetten van onlinecampagnes, een contentstrategie en het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics en online advertising. Eigenlijk is een recruitmentmarketeer dus meer marketeer dan recruiter.

wat doet een sourcer?

Een sourcer richt zich vooral op het zoeken van kandidaten binnen bepaalde sectoren of functiedomeinen, zoals software engineering. Hiervoor maakt hij gebruik van tools als LinkedIn en cv-databases. Met een specifieke zoekstrategie brengt de sourcer voor een recruiter of opdrachtgever de arbeidsmarkt in kaart, die hij vervolgens gaat benaderen met een vacature. Soms voor een unieke vacature, regelmatig met de bedoeling om relaties aan te gaan met schaarse kandidaten voor huidige én toekomstige vacatures. In dat geval spreken we van talentpooling. Hoewel een sourcer wel prescreening verricht, houdt hij zich niet bezig met selectie. Een sourcer zet potentieel geschikte kandidaten door naar een recruiter of vacaturehouder die vervolgens het selectietraject op zich neemt. Sommige grotere organisaties hebben een eigen sourcingteam dat samenwerkt met de corporate recruiters. Andere organisaties werken met een externe partner die namens hen de sourcing verzorgt.

Kortom: er zijn veel verschillende soorten recruiters die talentvolle mensen aan een nieuwe baan helpen en organisaties ondersteunen bij het vinden van nieuwe medewerkers.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op
Tags
Delen