de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

4000 euro aandraagbonus: hoger dan ooit

dit artikel verscheen op NOS.nl en is geschreven door Nina Bogosavac Een bonus van duizenden euro’s als jij die nieuwe collega vindt: door de krapte op de arbeidsmarkt is deze wervingsmethode opnieuw in zwang. In meerdere branches wordt zo’n aandraagbonus gegeven en de bedragen zijn hoger dan ooit, zeggen werkgevers en wervingsbureaus. Zelfs als iemand […]

de recruitercode is geen knellend korset

de recruitercode is geen knellend korset, maar een verzameling adviezen Stel, je hebt als recruiter iemand geplaatst. Wanneer mag je hem dan weer benaderen voor een nieuwe functie? En wat als je zelf de overstap hebt gemaakt naar een andere werkgever? Is het dan fatsoenlijk om te rekruteren onder je ex-collega’s? Recruiters die kampen met […]

professioneel een freelance recruiter inhuren

Sinds de zomer staat de telefoon niet stil bij onze collega’s van interim. Veel organisaties worstelen met hun recruitmentvraag. Het aantal vacatures neemt toe en tegelijkertijd reageren er minder kandidaten dan ooit. De arbeidsmarkt zit op slot. Werkgevers en recruiters hebben daar flink last van. Het gevolg? Een enorme vraag naar recruiters en interim recruiters. […]

In 7 stappen richting candidate centric recruitment

Het recruitmentperspectief is aan het kantelen. Gedwongen door de schaarste en gestut door nieuwe inzichten, komt er meer aandacht voor de macht van de kandidaat. Waar de focus eerst lag op het optimale recruitmentproces en het snel invullen van vacatures tegen lage kosten (time to hire en cost per hire), is er nu meer aandacht […]

co-creatie in sourcing

Als aanbieder van sourcing-as-a-service ronden we sourcingprojecten af met een korte evaluatie. De meeste projecten sluiten we gelukkig af met tevreden opdrachtgevers. Recent was een opdrachtgever (op zoek naar IT-personeel) echter niet helemaal tevreden. Uit onze evaluatie bleek dat ruim 50% van de gevonden kandidaten niet op gesprek kwam. Volgens ons omdat het proces vanuit […]

slim je wervingskanalen kiezen

Als aanbieder van verschillende recruitmentdiensten worden we veel gebeld door opdrachtgevers die de instroom van sollicitanten op vacatures zien teruglopen. Ze zoeken nieuwe manieren om meer kandidaten aan tafel te krijgen. Zelf kandidaten benaderen voor vacatures (sourcing) lijkt dan de beste aanpak. En inderdaad, sourcing is een goede aanpak, maar is niet geschikt voor ieder […]

(goed) samenwerken met (lastige) hiring managers

Iedereen kent wel zo’n case over afdelingen waar (bijna) iedere vacature moeilijk in te vullen is. Het profiel wijzigt regelmatig en je kunt helemaal opnieuw beginnen; niemand die je voorstelt voldoet aan de lange lijst met eisen en tot overmaat van ramp trekt je eindkandidaat zich terug.  Vaak hebben die procedures één gemene deler: de […]

acht stappen tegen arbeidsmarktdiscriminatie

De wet stelt dat iedereen gelijke kansen moet hebben op een baan en goede arbeidsvoorwaarden. Ondanks de goede bedoelingen van velen, vormt discriminatie nog steeds een groot probleem in recruitment. Vaak wordt daarbij met een beschuldigende vinger naar het uitzendbureau of de recruiter gewezen. Maar arbeidsmarktdiscriminatie gaat natuurlijk ook de HR-professional, leidinggevende en ondernemers aan. […]

waarom je lastige vacatures vaak niet invult

… waarom je lastige vacatures vaak niet invult Vorige week belde een opdrachtgever die al twee jaar softwareontwikkelaars zocht. Verschillende bureaus hadden hun tanden hierop stuk gebeten. Toch kreeg hij niet de juiste mensen. Zijn geloof in die bureaus was vervlogen en hij belde me met de mededeling: ‘ik weet niet waarom ik mijn lastige […]

lastige vacatures recruiten: bouw een talent pool

Veel organisaties bouwen een of meerdere talent pools voor lastige vacatures. Met deze talentpooling brengen ze proactief talent in beeld. Met gericht persoonlijk contact en recruitmentmarketing versterken ze de positieve relatie tussen kandidaten en organisatie. Toen er door Corona weinig vacatures waren zetten veel professionele recruiters hier op in, maar ook nu we vacatures weer […]

acquisitie wordt niet op prijs gesteld

vijf tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden Iedere werkgever die een vacature op de site plaatst, krijgt ermee te maken: recruitmentbureaus die acquireren op jouw online vacatures. Terwijl je als werkgever juist probeert zelf je nieuwe medewerker te vinden. Anders had je wel direct een recruitmentbureau gebeld, toch? Daarom plaatsen veel werkgevers […]

vier karaktereigenschappen van een recruiter

recruiters: hire for attitude but don’t forget to train for skill Hire for attitude, train for skill. Iedereen kent die uitspraak wel. Zeker binnen HR en recruitment wordt hier vaak naar verwezen. De gedachte achter deze uitspraak – die wordt toegeschreven aan Herb Kelleher – is dat kwaliteiten als enthousiasme, integriteit of resultaatgerichtheid veel moeilijker […]

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau?

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau? Stel: je staat te springen om een nieuwe medewerker en omdat de druk om de vacature snel in te vullen hoog is, wil je die kandidaat uitnodigen die je net gemaild is door dat bureau met ‘that funny English name’. Stop! Nog even niet mailen of bellen. Je staat […]

wat is recruitment process outsourcing?

Recruitment process outsourcing (RPO) betekent dat je in eigen huis recruitment organiseert met behulp van een externe partner. Deze RPO-partner kijkt samen met jou hoe werving en selectie binnen jouw bedrijf optimaal functioneert, zet samen met jou de arbeidsmarktcommunicatie op touw en benadert kandidaten vanuit jouw bedrijfsnaam. Wereldwijd is Recruitment Process Outsourcing inmiddels een miljardenbusiness […]

tien tips voor het beste sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken. Sommige managers vinden een sollicitatiegesprek voeren het allerleukste wat er is, anderen zien het als corvee dat zo snel mogelijk afgehandeld moet worden. Hoe je er ook in staat; bijna alle selectieprocedures bevatten een of meerdere sollicitatiegesprekken. En helaas gaat er in het sollicitatiegesprek veel fout. Dat is natuurlijk erg jammer want voor je […]

werk is zoveel meer dan een baan

Werk is zoveel meer dan een baan. Met werk verdien je geld om het leven te leiden dat je wil leiden. Je brengt je week grotendeels door met je collega’s. Collega’s die samen met jou mooie dingen willen bereiken. Soms gaat dat nog iets verder en probeer je echt iets te veranderen. In je werk […]

heeft het traditionele werving- en selectiebureau haar langste tijd gehad?

Het valt de laatste tijd op: werkgevers zoeken andere manieren om vacatures in te vullen dan met een recruitmentbureau. Hebben de traditionele werving- en selectiebureaus dan hun langste tijd gehad? De aanleiding voor de vraag naar meer recruitment is duidelijk: de druk op de arbeidsmarkt is hoog; er zijn veel vacatures, de werkeloosheid daalt en […]

het herstel van broos vertrouwen

De interim recruiters hebben het al gemerkt: de vraag naar freelance recruiters is enorm aangetrokken. Hetzelfde geldt voor recruitmentmanagers: ze zoeken een goede recruiter maar vinden het moeilijk de vacature goed ingevuld te krijgen. En als ondernemers en HR managers de organisatie weer willen opbouwen kunnen ze geen mensen vinden. De arbeidsmarkt staat weer onder […]

een selectieprofiel met selectiecriteria opstellen

De juiste medewerker selecteren begint bij… precies weten wat en wie je zoekt! Dat lijkt een open deur maar veel organisaties doen precies het tegenovergestelde. Ze pakken een oud functieprofiel, verplaatsen hier en daar wat komma’s en gaan dan snel op zoek naar de ‘juiste’ kandidaat. Om verderop in het recruitmentproces te ontdekken dat je […]

wat een goede recruitmentfunnel betekent voor je recruitment

Voor een buitenstaander ziet recruitment er misschien uit als een ongeorganiseerd, simpel proces. Je bedenkt wie je zoekt, plaatst een advertentie, spreekt wat sollicitanten en selecteert de beste kandidaat. De werkelijkheid is veel complexer. Het recruitmentproces begint met een scan van de arbeidsmarkt (doelgroeponderzoek) en je werft meestal via verschillende wervingskanalen. Daarbij zijn meerdere mensen […]

zeven praktische tips die jouw employer brand versterken

Ieder bedrijf heeft een werkgeversmerk en iedereen kan een verhaal vertellen aan toekomstige medewerkers. Maar, niet alle organisaties werken hun werkgeversmerk goed uit of delen hun unieke verhaal met overtuigingskracht. Terwijl een goed werkgeversmerk een magneet is voor kandidaten die bij jouw organisatie passen. Employer branding is het vakgebied dat zich hiermee bezig houdt en […]

een goed recruitmentproces inrichten

Professionele recruiters werken vaak aan meerdere vacatures tegelijk. Het aantal vacatures in portefeuille schommelt van een stuk of zes à zeven tot soms wel veertig vacatures. Bij de ene vacature is sourcing net opgestart en bij de andere onderhandelt de recruiter met een kandidaat. Fouten leiden onherroepelijk tot een slechte candidate experience of zelfs tot een kandidaat […]

de tien belangrijkste vragen van de vacature intake

In dit artikel verklappen we de tien belangrijkste vragen van de vacature intake. Want, een nieuwe vacature begin je natuurlijk met een zeer uitgebreide analyse van je behoeften. Als HR-professional of ondernemer kan je beginnen met een profiel dat je nog in de kast hebt liggen, maar het is zonde als je de vacature intake […]

business case: recruitment opbrengsten berekenen

In de artikelen starten met een recruitmentstrategie en recruitment kpi’s de hoeksteen van recruitment hebben we recruitment strategisch benaderd. Maar een recruitmentplan schrijf je niet zomaar. Dat kost tijd, denkwerk en energie. Later ga je ook investeren in arbeidsmarktcommunicatie, een recruitmentsysteem en een interim recruiter of eigen recruiter. Investeringen die je moet rechtvaardigen met een business case. Met […]

de verkiezingen van 17 maart

Freelancers hebben het maar moeilijk. Voor velen was 2020 een rampjaar en hebben ingeteerd op hun buffers of de pensioenpot aangesproken. Je zult maar freelance geluidstechnicus zijn die het geluid op festivals verzorgt. De Coronacrisis toont de kwetsbaarheid van de freelancer aan. Gelukkig lijken freelance recruiters door het oog van de naald te kruipen. Veel […]

recruitment in cijfers: de arbeidsmarkt Q1 2021

Het is een gekke tijd. Veel bedrijven zuchten en steunen onder de Coronamaatregelen. De lente komt eraan en we kunnen niet wachten tot de terrassen weer open mogen. En iedereen heeft het inmiddels wel een beetje gehad met het thuiswerken. Je zou verwachten dat ons vakgebied hier enorm onder te lijden heeft maar het tegendeel […]

wat doet een recruiter?

Als werkzoekende, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meisjes die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren […]