de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

sourcing: meer dan searchen

Met Nils Jepsen, een recruitmentveteraan met ruim een kwart eeuw ervaring in sourcing, verkennen we of sourcing wel bij de rol van een recruiter thuishoort. Nils deelt zijn vakkennis en laat zien hoe hij als ervaren recruiter zelf sourcing effectief inzet om de meest schaarse IT-professionals uit de markt te vissen.

Na zijn afstuderen begint Nils zijn carrière als recruiter in een competitieve IT-markt, waar hij al snel het belang van actieve sourcing inziet. En dat ruim vóór de opkomst van LinkedIn. Op dat moment is de markt van IT-professionals al krap en moeten recruiters actief op zoek naar mensen voor een IT-vacature.

Nu, ruim 25 jaar later, vindt hij dat je sourcing serieus moet nemen en er bewust tijd voor moet inplannen. “Het gaat daarbij niet alleen om het vinden van kandidaten online, maar ook om het benutten van je netwerk. Sourcing is een kunst die je helpt de juiste talenten aan organisaties te koppelen”, aldus de doorgewinterde professional. “Sourcing kan je doen via met Boolean zoekopdrachten op online platformen, maar ook door actief in je netwerk contacten te bellen met de vraag of zij weten waar dat ene goede talent te vinden is. Toen een groot industrieel bedrijf in Limburg de deuren sloot, gingen sourcers erop af en organiseerden inhouse banendagen. Ook dat is sourcing.”

sourcen en searchen

Dit typeert voor hem ook precies het verschil tussen searchen en sourcen. “Searchen doe je op platforms, zoals LinkedIn, Werk.nl of Indeed, maar sourcen is veelomvattender. Dat gaat over alles wat te maken heeft met het actief benaderen en aantrekken van potentiële kandidaten naar jouw organisatie. In Nederland grijpen we dan al snel naar LinkedIn, maar voor internationale organisaties is dat zeker niet voldoende. Als sourcer duik je dieper in de markt en identificeer je het juiste talent voor specifieke rollen.”

aandacht maakt alles mooier

Focus en aandacht vormen belangrijk onderdeel van het werk van een sourcer. ‘Aandacht maakt alles mooier’, roept Nils regelmatig, ook in jouw benadering van de kandidaat. “Wat je in sourcing ten alle tijde wil voorkomen, is een vlakke reach-out (benadering) naar de kandidaat waarin de standaardisatie duidelijk voelbaar is. Een persoon die voelt dat de benadering niet uniek is, ervaart direct dat hij/zij een van de vele kandidaten is die ditzelfde berichtje krijgt. Zo mis je bovendien de kans om in te spelen op zijn of haar specifieke wensen, ambities en dromen”, legt hij uit. “De hoogste kans op een reactie (respons) en succes heb je als de ontvanger van jouw bericht meteen goed begrijpt waarom hij/zij mogelijk goed past bij de vacature en waarom je hem/haar dus benadert. Dat vraagt zowel om echte kennis van de vacature waarvoor je iemand benadert als om inzicht in de persoon die je benadert. Dat uitzoeken en je communicatie personaliseren kost tijd: je moet op zoek naar informatie over de persoon (via een LinkedIn profiel) en dit met een paar relevante haakjes koppelen aan de vacature. Dat is echte aandacht en aandacht kost tijd.”

sourcen moet je plannen

Recruiters hebben een volle agenda en houden veel ballen in de lucht. Vaak zijn ze met een behoorlijk aantal vacatures tegelijk bezig en ze hebben een breed pakket aan taken.
Als je sourcinguren niet actief in je agenda boekt, dan merk je toch heel vaak dat je op vrijdagmiddag om half vijf denkt: ‘Oh ja, ik had nog willen sourcen deze week’. “Als je sourcing ziet als een serieus onderdeel van je werk, moet je daar tijd voor blokken. Telefoon uit, van Teams af en nee zeggen tegen interrupties of vergaderverzoeken tijdens jouw sourcingblok. Anders verlies je jouw flow, je focus. Je moet gewoon kunnen zeggen: ‘Ik ben de komende twee uur aan het zoeken’. Door je sourcingactiviteiten zorgvuldig te plannen, voorkom je dat je op het laatste moment haastwerk moet gaan opleveren.”

Met deze focus benader je sourcing met de intensiteit die het verdient en kan je iedere benadering echt specifiek maken voor de persoon die je benadert. Welk tijdsblok goed past, kan per persoon variëren. Voor Nils werkt het om iedere dag te starten met twee uur sourcen. “Maar”, benadrukt hij, “je kan niet stellen dat twee uur de juiste hoeveelheid uren of het minimum is. Dat hangt af van onder meer van het type vacatures en hoe goed je in de markt staat.”

sourcing als specialisme

Als je kijkt naar het profiel van recruiters herken je drie stromingen:

  1. recruiters die nauwelijks sourcen en kandidaten vooral via andere manieren werven;
  2. recruiters die af en toe sourcen;
  3. recruiters die structureel sourcing inzetten.

“Je kan geen sticker plakken op wat goed of minder goed is. Veel recruiters vinden het leuk zelf op zoek te gaan naar kandidaten, maar komen daar nauwelijks aan toe.” Een groot aantal openstaande vacatures is daar vaak debet aan, want als je twintig vacatures hebt openstaan, heb je per vacature natuurlijk niet veel tijd om te sourcen. “Daarom is het voor recruiters met veel vacatures (of recruiters die het niet leuk vinden) verstandiger om de sourcing als een losse functie onder te brengen bij een specialist in een team. Hiermee voorkom je de vrijdagmiddagsituatie waarbij je als recruiter denkt: ‘Sourcing, oh dat had ik nog moeten doen, maar maandag weer een kans’. Dan wordt het de sourcer die zegt: ‘Hey, beste recruiter, terwijl jij die interviews deed, heb ik drie mooie kandidaten gevonden, die heb ik al een berichtje gestuurd en ze hebben misschien interesse’.”

Dit alles vraagt natuurlijk om een nauwe samenwerking met recruiters en hiring managers. Lees meer over de samenwerking tussen recruiters en sourcer in dit artikel:
Sourcing werkt vooral goed als het is geïntegreerd in je recruitmentproces en echt volwaardig onderdeel uitmaakt van je keten. Je kan dit binnenshuis organiseren (dat heeft bepaalde voor- en nadelen), maar je kan dit ook voor elkaar krijgen met een goede sourcingpartner.

sourcen verschaft je gedetailleerde marktkennis

Sourcing biedt waardevolle inzichten die direct bijdragen aan het aantrekken van kwalitatief goede kandidaten. “Een sourcer kan in kaart brengen hoe groot de doelgroep voor een vacature daadwerkelijk is. Hoe actief de concurrentie is (vacaturedruk) en wat deze meer of minder biedt op dit moment. Een goede sourcer zorgt dat je als recruiter met goede marktinzichten (data) bij de vacaturehouder aan tafel komt. En ook tijdens het proces kunnen ze waardevolle informatie halen uit de reacties van de mensen die ze benaderen.” Nils durft wel zo ver te gaan en stelt dat er sourcers bestaan die een organisatie beter doorgronden dan een recruiter of misschien zelfs wel beter dan een hiring manager, omdat ze datagedreven werken en de markt snel kunnen inschatten. “Sourcers verbreden en verdiepen je kijk op de arbeidsmarkt en helpen je om uit de ivoren toren te komen. Open communicatie en de bereidheid om het maximale uit je team te halen, zijn dan natuurlijk wel een voorwaarde.”

een recruitmentcarrière met toekomst

Sourcing mag je echt zien als een volwaardige en waardevolle tak van sport binnen het hele domein van recruitment /talent acquisition. “Eigenlijk is het jammer als een sourcer na een jaar of twee weer stopt om bijvoorbeeld recruiter te worden. Dat doet denken aan de tijd dat de rol van recruiter door velen gezien werd als een opstapje naar een HR-functie”, merkt de recruitmentveteraan op. “Net als recruiten is sourcen een vak dat je onder de knie moet krijgen. Wil je snappen hoe de arbeidsmarkt echt in elkaar zit en hoe je kandidaten overtuigt om voor jouw organisatie te kiezen – en niet voor een van je vele concurrenten – dan is dat te vergelijken met topsport. Bedenk: jouw sourcer is vaak de persoon die het eerste persoonlijke contact heeft met de kandidaat in jouw arbeidsmarkt, dan ben je er toch beter zeker van dat dit goed gebeurt.”

Investeren in de ontwikkeling van sourcers doe je door de expertise en waarde van sourcing te erkennen en groeimogelijkheden te bieden. “Je kan ervaren sourcers bijvoorbeeld complexere rollen te geven, je sourcers laten rouleren over afdelingen, ze verantwoordelijk maken voor bepaalde activiteiten of ze laten werken aan talent pipelining. Zo behoud je het echte talent voor het vakgebied sourcing en wordt sourcing een cruciale factor in je wervingsproces, waarmee je actief in contact komt met het juiste talent.”

Wil je nog meer interessante inzichten horen van Nils? Bekijk dan hier het hele gesprek tussen Nils Jepsen en Koen Roozen (37 minuten).

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 29 maart 2024
Tags
Delen