In de wereld van sourcing duikt het begrip employer branding regelmatig op. Maar wat is nu precies de essentie van employer branding – oftewel je werkgeversmerk – en hoe verhoudt dit zich tot sourcing? In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen. En dat doen we met Bas Schreurs, een expert met meer dan twintig jaar ervaring. We geven inzichten over hoe je als organisatie je employer brand kunt versterken en hoe je dit kunt koppelen aan je sourcingstrategie.
Het creëren en uitdragen van een authentiek en consequent beeld van je organisatie als werkgever (employer branding) laat zien wat jou interessant en onderscheidend maakt. Het is het verhaal dat je vertelt over wie je bent als werkgever, wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Dit verhaal moet niet alleen naar buiten toe kloppen, maar ook intern worden beleefd en ondersteund.
De essentie kan worden samengevat in één woord: consistentie. Het gaat erom dat je in alle fasen van het recruitmentproces en zelfs daarna – wanneer iemand al werknemer of zelfs ex-werknemer is – in alle communicatie een consistent beeld uitdraagt. Dit betekent dat de boodschap die je communiceert altijd overeenkomt met de daadwerkelijke ervaringen van medewerkers en kandidaten.
Sourcing, het actief benaderen van potentiële kandidaten, kan een cruciale rol spelen in het versterken van je employer brand. Een sourcer is vaak de eerste persoon die namens jouw organisatie in contact komt met potentiële kandidaten. Het is daarom belangrijk dat sourcers het werkgeversmerk goed begrijpen en dit op een authentieke manier kunnen overbrengen. Dat gaat verder dan alleen het pitchen van een vacature naar een kandidaat. Diezelfde vacature voor een soortgelijk bedrijf kan heel anders beleefd worden door een kandidaat vanwege een totaal ander employer brand. Dus welke boodschap wil je uitdragen?
Een effectieve sourcer versterkt het employer brand door in de persoonlijke communicatie de eigenschappen van de organisatie te benadrukken en te laten aansluiten bij de specifieke behoeften van de kandidaat. Zo kan je bijvoorbeeld een kandidaat, die nadenkt over het milieu en graag werkt bij Greenpeace, toch enthousiast maken door in gesprek te gaan over de impact die je kunt maken als je Shell van binnenuit verandert.
Die kennis en finesse krijg je door dicht op de huid van de organisatie te zitten. Bij voorkeur organiseer je daarom sourcing binnenshuis of werk je met een vaste sourcingpartner die regelmatig onsite werkt. Want, elke communicatie die je naar buiten brengt, kan je employer brand versterken of ruïneren.
Voor een succesvolle strategie is het essentieel dat recruitment en employer branding nauw samenwerken. Als je sourcing een verlengstuk van je werkgeversmerk wil laten zijn, is het belangrijk dat de sourcer dit goed begrijpt. Dat vraagt om een goede briefing of informatieoverdracht en om samenwerking tussen verschillende afdelingen (recruitment, marketing, communicatie, et cetera). Bij veel organisaties zie je silo’s de effectieve stroom van employer branding naar recruitment belemmeren en vice versa. Dan wordt het werkgeversmerk een dode letter die niet door recruiters en sourcers beleefd wordt. Kies daarom voor een geïntegreerde aanpak.
Door meer en beter samen te werken, doen recruiters en sourcers waardevolle inzichten op; onder meer over waar de organisatie voor staat. Zo kunnen zij in hun communicatie met kandidaten het werkgeversmerk versterken. Dat hoeft niet altijd met grote acties, het bouwen aan een sterk werkgeversmerk is een continu proces. Het gaat niet alleen over grote campagnes of evenementen, maar vooral over de dagelijkse interacties en communicatie binnen en buiten de organisatie. Elke medewerker draagt bij aan de perceptie van het merk, bewust of onbewust.
Om deze reden moeten recruiters en sourcers regelmatig met elkaar in gesprek gaan, kennis delen en gezamenlijk optrekken in het aantrekken van talent. Daar waar employer branding afgezwakt wordt tot de afdeling die je mailt met de vraag ‘heb je nog wat gadgets voor me voor het event’, heeft het nauwelijks impact. Met zo weinig diepgang voegt het absoluut niets toe.
Kleinere organisaties, waarmee Nederland rijkelijk bedeeld is, hebben vaak moeite om voldoende naamsbekendheid op te bouwen bij hun doelgroep. Een mooi bedrijf met een mooi employer brand, dat overschaduwd wordt door een grote speler, zal lastiger toptalent kunnen aantrekken. Als het toptalent je niet vanzelf weet te vinden, ga er dan naar op zoek via sourcing.
Een organisatie die employer branding, recruitment en sourcing dichtbij elkaar brengt en informatie laat stromen, ontwikkelt een beter begrip over wat kandidaten beweegt en hoe zij het werkgeversmerk ervaren. De feedback die sourcers verzamelen kan gebruikt worden om dit verder te accentueren.
Door krachten te bundelen en silo’s af te breken, kunnen organisaties een krachtig en aantrekkelijk werkgeversmerk opbouwen dat talent aantrekt en behoudt. Net als sourcing is employer branding niet iets wat je ‘erbij doet’. Het is een integraal onderdeel van je organisatie en iets wat alle medewerkers dag in, dag uit uitdragen. Door de twee disciplines hand in hand te laten gaan, creëer je een krachtige synergie.
Het gaat erom dat je een authentiek en consistent verhaal vertelt dat resoneert met je doelgroep en dat je dit verhaal zowel intern als extern laat leven. Dat is de sleutel tot succesvolle sourcing en een sterk employer brand.
Wil je nog meer interessante inzichten horen van Bas? Bekijk dan hier het hele gesprek tussen Bas Schreurs en Koen Roozen (47 minuten).
Geplaatst op | 15 maart 2024 |
Tags | |
Delen |