de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

In 7 stappen richting candidate centric recruitment

Het recruitmentperspectief is aan het kantelen. Gedwongen door de schaarste en gestut door nieuwe inzichten, komt er meer aandacht voor de macht van de kandidaat. Waar de focus eerst lag op het optimale recruitmentproces en het snel invullen van vacatures tegen lage kosten (time to hire en cost per hire), is er nu meer aandacht […]

slim je wervingskanalen kiezen

Als aanbieder van verschillende recruitmentdiensten worden we veel gebeld door opdrachtgevers die de instroom van sollicitanten op vacatures zien teruglopen. Ze zoeken nieuwe manieren om meer kandidaten aan tafel te krijgen. Zelf kandidaten benaderen voor vacatures (sourcing) lijkt dan de beste aanpak. En inderdaad, sourcing is een goede aanpak, maar is niet geschikt voor ieder […]

(goed) samenwerken met (lastige) hiring managers

Iedereen kent wel zo’n verhaal over een afdeling waar (bijna) iedere vacature moeilijk in te vullen is. Het profiel wijzigt er regelmatig en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen; niemand die je voorstelt voldoet aan de lange lijst met eisen die ze stellen en tot overmaat van ramp trekt ook je eindkandidaat zich terug omdat […]

acht stappen tegen arbeidsmarktdiscriminatie

De wet stelt dat iedereen gelijke kansen moet hebben op een baan en goede arbeidsvoorwaarden. Ondanks de goede bedoelingen van velen, vormt discriminatie nog steeds een groot probleem in recruitment. Vaak wordt daarbij met een beschuldigende vinger naar het uitzendbureau of de recruiter gewezen. Maar arbeidsmarktdiscriminatie gaat natuurlijk ook de HR-professional, leidinggevende en ondernemers aan. […]

acquisitie wordt niet op prijs gesteld

vijf tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden Iedere werkgever die een vacature op de site plaatst, krijgt ermee te maken: recruitmentbureaus die acquireren op jouw online vacatures. Terwijl je als werkgever juist probeert zelf je nieuwe medewerker te vinden. Anders had je wel direct een recruitmentbureau gebeld, toch? Daarom plaatsen veel werkgevers […]

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau?

hoe selecteer je een goed recruitmentbureau? Stel: je staat te springen om een nieuwe medewerker en omdat de druk om de vacature snel in te vullen hoog is, wil je die kandidaat uitnodigen die je net gemaild is door dat bureau met ‘that funny English name’. Stop! Nog even niet mailen of bellen. Je staat […]

tien tips voor het beste sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken. Sommige managers vinden een sollicitatiegesprek voeren het allerleukste wat er is, anderen zien het als corvee dat zo snel mogelijk afgehandeld moet worden. Hoe je er ook in staat; bijna alle selectieprocedures bevatten een of meerdere sollicitatiegesprekken. En helaas gaat er in het sollicitatiegesprek veel fout. Dat is natuurlijk erg jammer want voor je […]

een selectieprofiel met selectiecriteria opstellen

De juiste medewerker selecteren begint bij… precies weten wat en wie je zoekt! Dat lijkt een open deur maar veel organisaties doen precies het tegenovergestelde. Ze pakken een oud functieprofiel, verplaatsen hier en daar wat komma’s en gaan dan snel op zoek naar de ‘juiste’ kandidaat. Om verderop in het recruitmentproces te ontdekken dat je […]

wat een goede recruitmentfunnel betekent voor je recruitment

Voor een buitenstaander ziet recruitment er misschien uit als een ongeorganiseerd, simpel proces. Je bedenkt wie je zoekt, plaatst een advertentie, spreekt wat sollicitanten en selecteert de beste kandidaat. De werkelijkheid is veel complexer. Het recruitmentproces begint met een scan van de arbeidsmarkt (doelgroeponderzoek) en je werft meestal via verschillende wervingskanalen. Daarbij zijn meerdere mensen […]

zeven praktische tips voor employer branding

Ieder bedrijf heeft een werkgeversmerk en iedereen kan een verhaal vertellen aan toekomstige medewerkers. Maar, niet alle organisaties werken hun werkgeversmerk goed uit of delen hun unieke verhaal met overtuigingskracht. Terwijl een goed werkgeversmerk een magneet is voor kandidaten die bij jouw organisatie passen. Employer branding is het vakgebied dat zich hiermee bezig houdt en […]

een goed recruitmentproces inrichten

Professionele recruiters werken vaak aan meerdere vacatures tegelijk. Het aantal vacatures in portefeuille schommelt van een stuk of zes à zeven tot soms wel veertig vacatures. Bij de ene vacature is sourcing net opgestart en bij de andere onderhandelt de recruiter met een kandidaat. Fouten leiden onherroepelijk tot een slechte candidate experience of zelfs tot een kandidaat […]

de tien belangrijkste vragen van de vacature intake

In dit artikel verklappen we de tien belangrijkste vragen van de vacature intake. Want, een nieuwe vacature begin je natuurlijk met een zeer uitgebreide analyse van je behoeften. Als HR-professional of ondernemer kan je beginnen met een profiel dat je nog in de kast hebt liggen, maar het is zonde als je de vacature intake […]

business case: recruitment opbrengsten berekenen

In de artikelen starten met een recruitmentstrategie en recruitment kpi’s de hoeksteen van recruitment hebben we recruitment strategisch benaderd. Maar een recruitmentplan schrijf je niet zomaar. Dat kost tijd, denkwerk en energie. Later ga je ook investeren in arbeidsmarktcommunicatie, een recruitmentsysteem en een interim recruiter of eigen recruiter. Investeringen die je moet rechtvaardigen met een business case. Met […]

wat doet een recruiter?

Als sollicitant, HR manager, manager of ondernemer werk je ongetwijfeld wel eens samen met een recruiter. En waarschijnlijk merkte je dat er veel verschillende recruiters zijn. Wat opvalt is de grote diversiteit aan mensen die actief zijn in recruitment. Het varieert van enthousiaste jongens en meiden die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren […]

recruitment KPI’s: de hoeksteen van recruitment

In het eerste artikel starten met een recruitmentstrategie hebben we de basis gelegd voor een recruitmentplan. We bespraken welke recruitmentdoelen je wil bereiken, hoe je met een vacature forecast het werk voor de komende periode in beeld brengt en welke recruitment capabilities jouw organisatie nu heeft. In dit artikel gaan we het recruitmentplan verder afmaken. Nu […]

starten met een recruitmentstrategie

Recruitment is veel meer dan vacatures invullen. Recruitment gaat over het aantrekken van het juiste talent voor je organisatie voor nu én voor in toekomst. Met de artikelen in deze kennisbank leggen we de basis voor een succesvolle recruitmentaanpak. Succesvol recruiten begint met een strategie en een recruitmentplan. Nu hoor ik je denken: “heb ik […]