de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

heeft het traditionele werving- en selectiebureau haar langste tijd gehad?

Het valt de laatste tijd op: werkgevers zoeken andere manieren om vacatures in te vullen dan met een recruitmentbureau. Hebben de traditionele werving- en selectiebureaus dan hun langste tijd gehad? De aanleiding voor de vraag naar meer recruitment is duidelijk: de druk op de arbeidsmarkt is hoog; er zijn veel vacatures, de werkeloosheid daalt en […]

wat een goede recruitmentfunnel betekent voor je recruitment

Voor een buitenstaander ziet recruitment er misschien uit als een ongeorganiseerd, simpel proces. Je bedenkt wie je zoekt, plaatst een advertentie, spreekt wat sollicitanten en selecteert de beste kandidaat. De werkelijkheid is veel complexer. Het recruitmentproces begint met een scan van de arbeidsmarkt (doelgroeponderzoek) en je werft meestal via verschillende wervingskanalen. Daarbij zijn meerdere mensen […]

een goed recruitmentproces inrichten

Professionele recruiters werken vaak aan meerdere vacatures tegelijk. Het aantal vacatures in portefeuille schommelt van een stuk of zes à zeven tot soms wel veertig vacatures. Bij de ene vacature is sourcing net opgestart en bij de andere onderhandelt de recruiter met een kandidaat. Fouten leiden onherroepelijk tot een slechte candidate experience of zelfs tot een kandidaat […]

business case: recruitment opbrengsten berekenen

In de artikelen starten met een recruitmentstrategie en recruitment kpi’s de hoeksteen van recruitment hebben we recruitment strategisch benaderd. Maar een recruitmentplan schrijf je niet zomaar. Dat kost tijd, denkwerk en energie. Later ga je ook investeren in arbeidsmarktcommunicatie, een recruitmentsysteem en een interim recruiter of eigen recruiter. Investeringen die je moet rechtvaardigen met een business case. Met […]

recruitment KPI’s: de hoeksteen van recruitment

In het eerste artikel starten met een recruitmentstrategie hebben we de basis gelegd voor een recruitmentplan. We bespraken welke recruitmentdoelen je wil bereiken, hoe je met een vacature forecast het werk voor de komende periode in beeld brengt en welke recruitment capabilities jouw organisatie nu heeft. In dit artikel gaan we het recruitmentplan verder afmaken. Nu […]

starten met een recruitmentstrategie

Recruitment is veel meer dan vacatures invullen. Recruitment gaat over het aantrekken van het juiste talent voor je organisatie voor nu én voor in toekomst. Met de artikelen in deze kennisbank leggen we de basis voor een succesvolle recruitmentaanpak. Succesvol recruiten begint met een strategie en een recruitmentplan. Nu hoor ik je denken: “heb ik […]

recruitment uitbesteden met sourcing as a service

Als je als recruiter kandidaten wil benaderen (sourcen) voor lastige vacatures kan je dat zelf doen. En als je daar geen tijd voor hebt kan je een recruitmentburau bellen. Je kunt ook kiezen voor recruitment uitbesteden met sourcing as a service, een vorm van rpo (recruitment process outsourcing) waarbij een externe sourcer namens jou en […]

een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde

Een paar weken geleden postte ik een update op LinkedIn over sourcen en recruitment. Een lezer reageerde: “Sinds wanneer is sourcen gelijk aan recruitment?” Mijn poging om uit te leggen dat sourcen ook recruiten is, viel in dorre aarde. Reden om eens uitgebreid stil te staan bij de verschillen en overeenkomsten tussen de sourcer en […]

kandidaten benaderen met een sourcingtandem

Kandidaten met sourcing benaderen voor vacatures is hot in recruitmentland. Het is een goede manier om in contact te komen met latente kandidaten die (nog) niet op zoek zijn. En dit is – Corona of niet – bij veel vacatures in bijvoorbeeld techniek en IT het geval. Want misschien loopt het aantal vacatures wel terug, […]

wat kandidaten willen

De ‘war for talent’ speelt een hoofdrol op het toneel en sociale netwerken en e-commercie hebben de houding van sollicitanten. De indruk van de kandidaat over jouw recruitmentaanpak is belangrijker dan ooit. Deze whitepaper geeft je tips hoe je de candidate experience, de totaalervaring van een sollicitant, verbetert. Download nu de whitepaper ‘wat kandidaten willen’ […]

beter samenwerken in recruitment

recruiten is samenwerken! Recruitment en nieuwe medewerkers aannemen wordt vaak gezien als een top-down proces waarbij de manager bepaalt en de knoop doorhakt en HR/recruitment uitvoeren. De laatste jaren bewegen we naar samenwerkingsgericht ‘collaborative recruitment’ model met focus op samenwerken in recruitment. Bedrijven zoals Apple en Netflix zijn hierop overgestapt omdat ze met collaborative recruitment […]

NVP Sollicitatiecode

Deze NVP Sollicitatiecode helpt werkgevers en sollicitanten tot een eigentijds, eerlijk en transparant wervings- en selectieproces te komen. Als werkgever kan je de code naar je eigen situatie aanpassen. Hoewel de code geen juridische status heeft, is die wel in samenwerking met de werkgevers en werknemersorganisaties (vertegenwoordigd in de STAR) tot stand gekomen. Het bevat […]