de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment
employer branding

zeven praktische tips voor employer branding

Ieder bedrijf heeft een werkgeversmerk en iedereen kan een verhaal vertellen aan toekomstige medewerkers. Maar, niet alle organisaties werken hun werkgeversmerk goed uit of delen hun unieke verhaal met overtuigingskracht. Terwijl een goed werkgeversmerk een magneet is voor kandidaten die bij jouw organisatie passen. Employer branding is het vakgebied dat zich hiermee bezig houdt en het imago van je organisatie op de arbeidsmarkt kan sturen. In dit artikel behandelen we zeven praktische tips voor employer branding.

Een goed employer brand of werkgeversmerk is belangrijk. Ben je een aantrekkelijke werkgever en breng je dat bij je doelgroep goed voor het voetlicht? Of reageren nieuwe medewerkers vaak verrast over hoe het er bij jouw organisatie werkelijk aan toe gaat? Dat laatste is riskant, omdat een verkeerd imago de verkeerde mensen aanspreekt. De juiste communicatie over je werkgeversmerk helpt dus niet alleen bij werving, maar ook bij selectie. Trouwens: als je employer branding goed inzet, kan het ook ondersteunen bij het boeien van je huidige medewerkers en creëert het een gezamenlijke trots of purpose. Voldoende redenen dus om dieper op dit onderwerp in te gaan en te zorgen voor een sterk werkgeversmerk. We geven je zeven employer branding tips.

1. ga op zoek naar jouw unieke identiteit

Voordat je iets kunt communiceren ga je uitzoeken waar je als organisatie echt voor staat, oftewel: wat is de identiteit van de organisatie? Hierbij kan je denken aan de inspirerende manier van leidinggeven, de informele bedrijfscultuur, collega’s die ook buiten werktijd vriendschappelijk met elkaar omgaan of de vernieuwende projecten die jullie telkens met succes oppakken. Je vindt inspiratie in de marketingmaterialen die je gebruikt voor klanten, maar verwar kandidaten niet met klanten! Ze vinden niet dezelfde dingen belangrijk.

Schrijf alle functionele en emotionele voordelen van het werken bij jouw organisatie op. Kies een stuk of drie kenmerken van je organisatie, mensen of werkwijzen waarin jullie anders zijn dan anderen. Het spreekt voor zich dat je hierbij eerlijk (en authentiek bent). Je anders voordoen dan je werkelijk bent, trekt namelijk de “verkeerde” kandidaten aan.

Omdat verschillende collega’s – allemaal op hun eigen manier – liefde voor het vak en gedrevenheid om ‘iets goed te doen’ noemden, kwamen wij uit bij het thema ‘vakmanschap’. Samen met partners hebben we dat uitgewerkt naar het concept ‘meesters in recruitment’ en dat omgezet in woord en beeld. Zo laten we in een videocampagne zien wat er gebeurt als je een niet-vakman inschakelt voor tandheelkunde of recruitment.

Kies de kenmerken van je organisatie wel zorgvuldig: ze moeten je onderscheiden van je concurrenten op de arbeidsmarkt. Een veel gemaakte fout is vooral de “standaard” zaken benoemen, zoals salaris, flexibele werktijden of informele werksfeer. Die vind je bij veel werkgevers terug dus maken weinig indruk op een kandidaat. Goede “standaard” zaken kan je prima opnemen, maar zorg ook voor een aantal unique selling points (usp’s) die werkelijk onderscheidend zijn. Ga dus op zoek naar wat je uniek maakt en durf dat uit te dragen.

2. kies de juiste mix

Jouw organisatie bestaat waarschijnlijk uit verschillende generaties en mensen in verschillende levensfasen hebben verschillende behoeften. De uitdaging is een balans te vinden tussen kenmerken die typisch een jongere doelgroep aanspreken en kenmerken die een oudere doelgroep aanspreken. In je vacatureteksten kan je een accentverschil aanbrengen, maar bij employer branding zet je de hele organisatie in de schijnwerper. Kies daarom de juiste mix van functionele en emotionele voordelen. Je kan bij de vacatures namelijk ook accenten aanbrengen. Bij een vacature waar weinig ervaring voor nodig is, spreek je jongere kandidaten meer aan met opleidingsmogelijkheden, vrije dagen en leerkansen dan met een mooie pensioenregeling.

3. ga op zoek naar echte verhalen

In recruitment maken we veel gebruik van testimonials waarin een medewerker beschrijft wat hij bij de werkgever doet en hoe hij dit waardeert. Voor kandidaten een belangrijke bron van informatie. Zoek een of meer collega’s op die hun succesverhaal willen vertellen. Hoe zijn ze gegroeid in hun rol, wat dragen ze bij aan de organisatie, wat maakt hun werk anders, hoe ervaren zij de cultuur en wat geeft plezier in hun werk? Je kunt een geschreven testimonial maken maar misschien is het leuk om te experimenteren met een video of podcast. Je kan ook denken aan een video van een personeelsuitje, een videoboodschap van de oprichter of een quote van een relatie of opdrachtgever.

 

4. gebruik meer foto- en beeldmateriaal

‘A picture tells a thousand words’ en geeft de sollicitant snel een beeld van de organisatie. Geweldig als je foto’s gebruikt van producten die je aanbiedt en van mensen die bij je werken. Als je niet over eigen beeldmateriaal beschikt, kun je rechtenvrij gebruik maken van foto’s op sites als www.pexels.com. Het maken of kiezen van goede foto’s voor employer branding en recruitment luistert wel precies. Vermijd foto’s die je overal tegenkomt, te cliché zijn, te veel in scène gezet zijn of gewoon slechte foto’s. Check hiervoor bijvoorbeeld hoe jouw concurrent zich presenteert aan zijn sollicitanten. Omdat beeld zoveel impact heeft, werkt het bij een slechte uitvoering juist averechts. Dit was een van de foto’s van een situatie die toevallig ontstond tijdens de HRK fotoshoot.

5. check je website

Heb je nog geen werken-bij gedeelte op je website voor kandidaten? Ga hier dan direct mee aan de slag! Op jouw corporate site voor klanten vinden kandidaten niet wat voor hen belangrijk is. Terwijl iedere sollicitant die bij je in dienst wil komen wel jouw website zal checken.

Op de werken-bij website of -pagina speel je in op de behoefte van je toekomstige medewerkers. Als je gevonden wilt worden door Google is het slimmer om een losse werken-bij website te laten bouwen, maar voor kleinere organisaties met weinig vacatures loont dit nauwelijks de moeite.

De tien belangrijkste tips voor je werken-bij gedeelte:

  1. Plaats je vacatures prominent in beeld op je werken-bij pagina;
  2. Geef informatie over de sollicitatieprocedure. Hoe kan een sollicitant reageren, verwacht je een motivatiebrief? Hoe en met wie mogen ze contact opnemen voor meer informatie;
  3. Maak de pagina persoonlijk. Maak iemand aanspreekpunt voor recruitment en vermijd e-mailadressen, zoals personeelszaken@mijnbedrijf.nl;
  4. Vertel de pluspunten van werken bij jouw organisatie en visualiseer deze met illustraties, zoals icoontjes, een grafiek of tijdlijn;
  5. Zorg dat je vacatures en andere informatie altijd actueel zijn;
  6. Bedenk dat 50% of meer je website mobiel bekijkt, vermijd daarom lange teksten;
  7. Zorg voor eenvoudig en duidelijk taalgebruik;
  8. Hou er rekening mee dat sommige websitebezoekers direct op je vacature of werken-bij pagina uitkomen, iedere pagina moet op zichzelf staan;
  9. Nodig uit en bouw een goede call-to-action in. Een kandidaat die bij jou wil werken gaat misschien niet solliciteren, maar wil wel extra informatie ontvangen. Een knop om te solliciteren roept een andere reactie op dan een knop waarmee je informatie aanvraagt. Een button trekt meer aandacht dan een link, gebruik dus buttons in plaats van linkjes;
  10. Maak het sollicitatieproces eenvoudig en voorkom invulvelden en vragenlijsten. Dit zorgt voor afhakers. Schrap dus de overbodige vragen en bedenk dat bij vragen je nog altijd de telefoon kan pakken om een kandidaat bellen.

6. checken bij je doelgroep

Om te weten of je de goede uitwerking van je employer brand hebt gekozen, kan je formele onderzoeken gebruiken die inzicht geven in je doelgroep. Je kan eveneens kiezen voor een iets pragmatischer aanvliegroute: meestal geldt dat de kandidaat gaat samenwerken met collega’s die al soortgelijk werk uitvoeren. Jouw collega’s behoren dus tot de doelgroep die je gaat werven, niet meer dan logisch om je eindproduct bij hen te checken. Vraag bij de werving van een software engineer even aan de collega’s ontwikkelaars wat zij van je ideeën vinden.

tot slot tip 7: solliciteer eens bij jezelf

Tot slot: stap eens in de schoenen van een kandidaat en solliciteer zelf eens bij jouw bedrijf op een vacature en doe net alsof je nog niets van jouw organisatie en mensen weet. Goede informatie op je website is cruciaal voor een goede candidate experience. Als het veel vragen oproept of irritatie opwekt, weet je dat er werk aan de winkel is.

Tip: ga terug naar af en begin bovenaan met dit artikel. Begin met deze zeven tips voor employer branding. Een goed werkgeversmerk zet je niet zomaar neer, maar levert je wel meer goede sollicitanten op.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 16 april 2021
Tags
Delen