de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
candidate experience

wat is candidate experience?

Koen Roozen - 14 juni 2019

wat betekent candidate experience?

Candidate experience – of in goed Nederlands: kandidatenervaring[1] – geeft het totaal van de gevoelens weer die een sollicitant heeft over de volledige recruitmentaanpak van een bedrijf. Dit gaat dus over zowel oriëntatie van de kandidaat op de site maar ook het sollicitatieproces dat je gebruikt. De kwaliteit van de informatie op de site en het gemak waarmee de kandidaat kan solliciteren tellen bijvoorbeeld mee, maar ook de kwaliteit van de interactie tussen de recruiter of hiring manager en de kandidaat. Goed dus om hier aan te denken als je een kandidaat benadert of een feedback geeft na een gesprek.

de candidate experience kan je opdelen in vier stappen:

  1. De contactmomenten die on- en offline plaatsvinden.
  2. Het proces waarin de kandidaat informatie inwint en solliciteert.
  3. De communicatie rondom de sollicitatiegesprekken zoals de ontvangstbevestiging en feedback.
  4. Het doen van een aanbieding en de onboarding van de nieuwe medewerker.

waarom is candidate experience zo belangrijk?

Goede, nieuwe collega’s vinden is tegenwoordig een van de grootste uitdagingen voor organisaties. In de arbeidsmarkt wil je kandidaten daarom zoveel mogelijk faciliteren bij iedere stap in het recruitmentproces, zowel over de inhoud als het proces. Hiermee verklein je het risico dat kandidaten tijdens het proces afhaken.

Ruim 65 procent van de kandidaten denkt dat de candidate experience een adequate weergave is van hoe het bedrijf met haar medewerkers omgaat (onderzoek Careerbuilder). En we herkennen het allemaal: recruiters die de telefoon niet opnemen, nietszeggende standaard afwijzingen en vacatures die opeens worden ingetrokken. Het gevolg: kandidaten haken af en schrijven een negatieve review op sites als Glassdoor.

hoe kan je het verbeteren?

Bij een goede candidate experience overtreft jouw sollicitatieproces de verwachtingen van de kandidaat. Maar hoe doe je dat? Een paar praktische tips:

  • Verspil geen tijd van de kandidaat.
  • Geef vooraf informatie over sollicitatieprocedure.
  • Maak solliciteren eenvoudig.
  • Reageer snel en adequaat en sta open voor vragen van sollicitanten.
  • Zorg voor een efficiënt en goed recruitmentproces.

Een goede manier om dit te checken is in de schoenen van de kandidaat gaan staan en de candidate journey (de stappen die de kandidaat doorloopt) zelf ervaren. Solliciteer daarom eens bij je eigen organisatie en stel de vraag: zet onze informatie aan tot actie? Kan ik bellen met een recruiter voor meer informatie? Welke gegevens kan ik terugvinden? Denk aan bij candidate experience bij:

  • Al je uitingen op social media.
  • De corporate website, werken-bij site en vacatureteksten.
  • Alle communicatie die je tijdens het proces naar de kandidaat stuurt.
  • Alle communicatie vanuit de recruiter, vacaturehouder of HR.
  • Het sollicitatieproces zelf.
  • De ontvangst voor het sollicitatiegesprek door het bedrijf (bijvoorbeeld door de receptie).
  • Is de aanbieding van het contract een feestje?

[1] noemen we soms ook sollicitatiebeleving of kandidaatbeleving.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Tags
Delen