de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

acquisitie wordt niet op prijs gesteld

vijf tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden

Iedere werkgever die een vacature op de site plaatst, krijgt ermee te maken: recruitmentbureaus die acquireren op jouw online vacatures. Terwijl je als werkgever juist probeert zelf je nieuwe medewerker te vinden. Anders had je wel direct een recruitmentbureau gebeld, toch? Daarom plaatsen veel werkgevers zoiets als  ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ bij de vacature. In dit artikel vijf praktische tips om vervelende bureaurecruiters buiten de deur te houden.

Sommige recruitmentbureaus hechten weinig belang aan het zinnetje ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’. Ze gebruiken tooling die alle websites afgaat en realtime laat zien welke werkgevers een vacature in hun specialisme hebben. Zo’n vacature werkt voor recruitmentbureaus als interessant koopsignaal. Als werkgever A vacature X heeft, weet het bureau dat deze lastig is in te vullen. Een telefoontje is dan snel gepleegd en het cv van de beschikbare “topkandidaat” wordt proactief aangeboden. Helaas zijn er veel recruitmentbureaus die deze werkwijze hanteren, dus krijg je veel telefoontjes en mailtjes. De telefoniste, hiring manager, recruiter en HR adviseur: ze worden er gek van.

Er is een hele industrie opgebouwd rondom het actief aanbieden van kandidaten op vacatures. Recruiters noemen dat ‘cv’s schuiven’. Zonder kennis van de organisatie, zonder een vacature intake en zonder opdracht, krijg je een kandidaat aangeboden die “past” bij jouw vacature. Een kandidaat die trouwens ook op andere vacatures wordt aangeboden. Bij deze werkwijze draait het volledig om de schaarste van de kandidaat en de exclusiviteit die een recruitmentbureau kan afdwingen bij de kandidaat.

Dus zie je regelmatig onder een vacature staan:

acquisitie wordt niet op prijs gesteld

En dan verdwijnen de naam en contactgegevens van de recruiter, HR adviseur of vacaturehouder van de site. Dat is jammer, want dat is slecht voor de candidate experience die je een kandidaat wil bieden. Je wil als werkgever juist dat sollicitanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen om informatie in te winnen over jouw vacature. Goede selectie begint bij een goed gesprek en dat hoeft niet per se een sollicitatiegesprek te zijn.

hoe hou je bureaurecruiters buiten de deur?

Maar hoe ga je dan om met doortastende bureaurecruiters die zich ergens binnen proberen te wurmen? Er zijn wel een paar tips die werken:

  1. neem de telefoon op en reageer op iedere e-mail

Helaas, je staat nu eenmaal op de targetlijst van de bureaurecruiter. De vasthoudende types die je niet kunnen bereiken, bellen later gewoon opnieuw. Reageer dus altijd op een bureaurecruiter en geef kort en bondig aan dat je niet meer gebeld of gemaild wil worden. Laat dat noteren in het CRM-systeem van het recruitmentbureau. Niet iedereen zal zich hieraan houden, maar de grote groep fatsoenlijke bureaurecruiters wel.

  1. laat recruitmentbureaus informatie toezenden

Later (bijvoorbeeld omdat je eigen werving niet lukt) wil je misschien wel gebruik maken van dat recruitmenbureau. Sommige werkgevers lossen dat heel handig op en plaatsen een kort protocol voor recruitmentbureaus op de website. Een algemeen e-mailadres, nette ontvangstbevestiging en periodieke check door de lijst, dat haalt de druk van de ketel.

  1. reageer duidelijk en afwijzend op spontane cv-introducties

Als je ongevraagd het cv van een kandidaat in je mailbox ontvangt, hoef je daar niets mee te doen. Laat duidelijk weten – een standaardmailtje volstaat – dat je geen interesse hebt in de samenwerking. Als je de kandidaat wel interessant vindt, staat het je helemaal vrij om rechtstreeks contact op te nemen met de kandidaat. Je hebt namelijk geen overeenkomst met het bureau. Een rechter deed hier enige tijd geleden een uitspraak over (zie deze LinkedIn post).

  1. maak vooraf afspraken en onderhandel over het tarief

Als je toch besluit om in zee te gaan met een bureau dat je spontaan een cv aanbiedt, maak dan vooraf duidelijke afspraken. Hoeveel ben je bereid om te betalen voor dat ene cv dat je wordt aangeboden? Je kunt hier vaak goed over onderhandelen.

  1. werk alleen met preferred suppliers

Grotere organisaties beperken acquisitie door bureaus door samen te werken met Preferred Suppliers, bureaus die vooraf geselecteerd zijn op duidelijke criteria. Samenwerken met gespecialiseerde recruitmentbureaus kan namelijk een prima oplossing zijn voor lastige vacatures. Als je vooraf kiest met wie je samenwerkt creëer je rust en verschaf je intern duidelijkheid over met welk bureau jouw organisatie wel en niet mag samenwerken.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op
Tags
Delen