de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

recruitment is geen commodity

Een tijdje geleden plaatste ik deze post op LinkedIn over een cv-schuiver die zijn factuur niet betaald kreeg. De post maakte nogal wat los bij veel recruiters. Iemand vergeleek in zijn reactie – hij was geen recruiter trouwens  –  recruitment met het verkopen van stofzuigers.

Dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Dus ging ik met hem in gesprek en ergens maakte hij deze opmerking: “But Koen, recruitment is commodity?”

Nou, ehm. Nee dus! Omdat het off topic was ging ik er verder niet op in.

Maar ik lag er wel wakker van.

wat is commodity

Voor wie de definitie niet helemaal scherp heeft, even snel een Wikipedia-tje:

“Een commodity is een bulkgoed, een massa-geproduceerd ongespecialiseerd product, veelal een vervangbaar goed als grondstoffen en agrarische producten.”

Een vriend van mij zit in de graanhandel. Dát is commodity. Grote partijen wereldwijd aangekocht en verkocht om mee te speculeren. Energiehandel dat is ook commodity. Welke stroom uit mijn stopcontact komt maakt mij niet uit, zolang die maar 100% groen is.

voor de 3e keer: recruitment is geen commodity

Ik begeleid nu een uitzendbureau dat honderden grondwerkers zoekt. Ondanks deze honderden vacatures doen zij geen commodity recruitment. Omdat mensen geen commodity goederen zijn. Iedere grondwerker heeft een huis, een gezin, wil goed werk en heeft een ambitie of droom. Recruiters en intercedenten spelen een rol bij het invullen daarvan: we brengen de kandidaat in contact met een goede werkgever (en omgekeerd). Intrinsiek is dat betekenisvol werk.

Wanneer het fout gaat? Als je kandidaten reduceert tot “walking fees” en plaatsingen “deals” noemt. Als je alleen kijkt naar het bedrag op de factuur die je stuurt. Kortom: als het je puur gaat om het geld verdienen. Dan negeer je het unieke karakter van recruitment.

Ik daag je uit. Kijk morgenochtend in de spiegel en stel jezelf deze ene vraag:

Wil ik zo behandeld worden als ik een nieuwe baan zoek?

Waarschijnlijk niet. Je wil mooi werk vinden dat bij je past.

De recruiter die je bemiddelt kan daar een goede rol in spelen, óók als die toevallig bij een heel commercieel bedrijf werkt.

Dat is de menselijke maat van recruitment.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op
Tags
Delen