de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
passieve en actieve kandidaten

wat zijn passieve en actieve kandidaten?

de beste recruitmentaanpak spits je toe op zoekgedrag

wat is het verschil tussen actief en passief werven?

Als je kandidaten zoekt voor vacatures kan je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: je kunt kandidaten actief benaderen of passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – recruiters noemen dat sourcen – neem je zelf initiatief naar kandidaten op de arbeidsmarkt. Je speurt naar geschikte kandidaten op LinkedIn, vacaturesites of andere databases en stuurt ze een bericht. Bij passief werven zet je de communicatiemachine aan met (sommigen recruiters noemen dat post & pray). Je plaatst een vacature op je website of Indeed en wacht tot kandidaten solliciteren en naar jou toekomen. Recruiters gebruiken meestal een combinatie van beide methoden.

maar wat zijn passieve en actieve kandidaten nu eigenlijk?

Om te bepalen welke recruitment methode het beste past bij je vacature, kijken we naar het zoekgedrag van je doelgroep. Binnen recruitment kennen we drie categorieën zoekgedrag: de actieve baanzoeker, de latente baanzoeker en de niet baanzoeker.

  • De actieve baanzoeker is iemand die bewust en gericht zoekt naar een (nieuwe) baan. Deze persoon maakt gebruik van vacature dragende media, bezoekt werken-bij sites en heeft oprecht en serieus interesse in vacatures en werkgevers. Dit zijn onder meer kandidaten die momenteel werkloos zijn of ontevreden over hun baan.
  • De latente baanzoeker is niet actief op zoek is naar een (nieuwe) baan, maar houdt de arbeidsmarkt wel in de gaten. Deze persoon interesseert zich niet voor vacature dragende media (zoals Indeed), maar volgt in het normale mediagedrag vacatures en werkgevers wel aandachtig. De latente kandidaat wil best een overstap maken wanneer zich een kans voordoet, maar gaat daar zelf niet actief achteraan.
  • De niet baanzoeker is helemaal niet op zoek naar een (nieuwe) baan en laat alle vacatures of andere vormen van arbeidsmarktcommunicatie van een werkgever links liggen.

De verhouding tussen de drie categorieën varieert per doelgroep van kandidaten. Overall is de arbeidsmarkt de afgelopen jaren veranderd in een werknemersmarkt: er zijn onvoldoende baanzoekers om alle vacatures in te vullen. Meestal is niet meer dan 10 procent van jouw doelgroep actief op zoek; voor verkoopfuncties ligt dat wellicht hoger, van de groep technici of IT-ers is nog geen 5 procent van de mensen op zoek naar een nieuwe baan.

Nederland kent veel latente baanzoekers

In Nederland is ongeveer 40 procent van de beroepsbevolking ‘latent’ op zoek. Dat is vier tot zes  keer zoveel als er actief werkzoekenden zijn. Je maakt je visvijver voor je vacature veel groter. In deze groep valt voor recruiters – en dus ook voor jou – veel winst te behalen. Maar omdat latent werkzoekenden niet wekelijks de jobboards bereik je ze niet met vacatureplaatsing. Deze groep latente baanzoekers kan je bereiken met sourcing, eventueel gecombineerd met het opbouwen van een talentpool.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op
Tags
Delen