de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
een sourcer en een recruiter

een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde

Een paar weken geleden postte ik een update op LinkedIn over sourcen en recruitment. Een lezer reageerde: “Sinds wanneer is sourcen gelijk aan recruitment?” Mijn poging om uit te leggen dat sourcen ook recruiten is, viel in dorre aarde. Reden om eens uitgebreid stil te staan bij de verschillen en overeenkomsten tussen de sourcer en de recruiter. Want een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde.

Maar laat ik beginnen met een spoiler alert: de sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde, maar ook weer niet zo verschillend als sommige van mijn vakgenoten beweren. Maar zie het maar als de voetballers op het veld: de libero en spits hebben hebben een andere positie maar wel hetzelfde doel (winnen). Als je van snel lezen houdt, kun je nu verder scrollen naar de laatste alinea.

de mythe van de recruiter universalis

Het vak recruitment heeft zich in de afgelopen jaren flink doorontwikkeld. De ene recruiter specialiseert zich in recruitmentmarketing, de ander stort zich op data en dashboarding en weer iemand anders weet bijzondere kandidaten te vinden in schaarse doelgroepen. Het beeld van ‘de 360 graden recruiter’ die alles kan en er voor zorgt dat vacatures ingevuld worden bestaat niet (meer). Bij kleinere organisaties tref je deze recruiter universalis nog wel eens aan, grotere organisaties kiezen steeds meer voor specialisaties. Een ontwikkeling die je trouwens ook terugziet bij de dienstverleners van recruitmentdiensten. Je ziet specialisaties op allerlei gebieden; van referral, video vacatures en sourcing automation tot storytelling.

Terug naar de verschillen en overeenkomsten tussen een sourcer en recruiter. Als je de meest elementaire bouwstenen van de rollen naast elkaar zet, ziet er dat ongeveer zo uit:

verschillen tussen een sourcer en een recruiter

Met deze simpele vergelijking doe ik zowel het vak recruiter als sourcer enorm tekort. Velen zullen zich niet helemaal herkennen in deze vergelijking. Voor de ‘sake of simplicity’ houd ik het maar even zo. Voor je het weet vliegen de termen Purple Squirrel, talent pipeline, boolean, X-ray search of Google CSE over tafel en haakt de gemiddelde recruiter of HR professional die dit artike leest af.

verschillen en overeenkomsten sourcer en recruiter

De belangrijkste overeenkomst (in ieder geval voor mij) is dat zowel de sourcer als de recruiter bezig zijn met het vinden van talent voor een werkgever. Net als voetballers die samen een voetbalelftal vormen met maar één doel: ervoor zorgen dat je een doelpunt meer scoort dan de tegenstander (Johan Cruijff).

Nu zeg je misschien: ja, lekker makkelijk redeneren zo. Maar echt, in essentie draait het hier om. Of de gedroomde nieuwe medewerker via X Ray Boolean hocus pocus, via een verwijzing van een vriendje of via de website aangenomen wordt: het interesseert de vacaturehouder niet. Hij is op zoek naar een medewerker die zijn team (nu of straks) komt versterken. Door wie of hoe het doelpunt gescoord wordt, is voor hem niet van belang

de F-jes van recruitment

In recruitment moet je ook goed kunnen en willen samenwerken, doen waar je goed in bent en je houden aan de afgesproken strategie en spelregels. Effectief recruitment is vooral een team effort. De meest fantastische spits kan drie keer scoren maar verliest als de keeper vier ballen doorlaat. Het werkt alleen als je met elf man samen de tegenstander wil verslaan. Dan is het handig als je weet waar je kwaliteiten liggen, je jouw plek en rol op het veld kent en je aan de afgesproken strategie houdt. Als niemand dat doet, ziet je recruitment eruit als een potje voetbal van de F-jes. Super aandoenlijk, maar nauwelijks effectief.

Kort gezegd: of je nu een sourcer, een recruiter bent of op de inhuurdesk werkt: we zijn allemaal bezig met het ‘verkopen’ van de organisatie en het binnenhalen van ‘talent’. We delen de kunst van het kandidaten verleiden en begrijpen wie wel bij de organisatie en vacature past en wie niet. De links back, de spits en de centrale middenvelder – we zijn allemaal keyspelers. Weliswaar op een andere positie maar met hetzelfde doel. Winnen!

samenwerken

Het succes staat of valt met een goede samenwerking. Guillaume Alexandre beschrijft dat mooi: “a sourcer converts people to candidates when recruiters convert candidates to employees.” Of in gewoon Nederlands: als sourcer breng je de markt in kaart en zoek je talent. Daarmee zorgt de sourcer voor een (constante) toestroom van kandidaten en dat is een klus waar de recruiter vaak niet aan toekomt. Dus een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde, ze doen ook niet hetzelfde: ze vullen elkaar aan. De tijd die sourcer  bespaart kan de recruiter dan weer investeren in het selectieproces, begeleiding van de vacaturehouder en het binnenhalen van nieuw talent.

Dus laat jouw keeper niet de spits uithangen. Neem een sourcer in dienst óf organiseer het sourcen bijvoorbeeld samen met ons. Als bondscoach denken we graag met je mee over jouw ideale teamsamenstelling!

 ga voor echt contact met je kandidaat via sourcing as a service

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op
Tags
Delen