de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten?

sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten?

Kort geleden voerde ik een boeiend gesprek met een van de sourcing guru’s van Nederland. Dit gesprek ging over het sourcen en talentpoolen dat wij doen voor bedrijven met lastige IT en technische vacatures. Sourcing had vroeger nog iets mystieks. Tegenwoordig is  sourcing is iets dat bijna iedereen wel kent en toepast. Want sourcing werkt en het concept is heel eenvoudig:

  • je zoekt en vindt passieve kandidaten;
  • benadert ze en maakt goed contact;
  • je zorgt voor sollicitaties voor jouw mooie baanaanbod;
  • en je gaat netwerken voor toekomstige vacatures.

Of toch niet?

Natuurlijk niet.

Sourcen is een onderdeel van recruitment dat je serieus aanpakt of niet. Sourcing doe je er niet “even” bij als je een gaatje hebt in je agenda of als de reacties op je advertentie tegenvallen. Benaderde kandidaten solliciteren niet omdat je ze een standaard berichtje stuurt. Hoogstens wek je irritatie op en zien ze je als een spammer.

Aan de andere kant: het zijn niet alleen de analytische Boolean superhelden die kunnen. De sourcing guru en ik kwamen uit drie gedachten over sourcing. Sourcen lijkt eigenlijk verdacht veel op recruitment. Hoe en wanneer zet je het in?

sourcen is ook recruiten

Sourcing draait niet alleen om slimme Booleans waarmee je kandidaten kunt vinden. Het gaat óók over verleiden. De huidige markt maakt iedereen een beetje voorzichtiger. Kandidaten maken niet zomaar meer een overstap. Zelfs de ideale kandidaat moet je met een overtuigend verhaal in beweging krijgen. Zoeken en vinden is dus de helft van het werk, verleiden met goed aanbod en sterke communicatie de andere helft.

sourcing is een instrument uit je wervingsmix

Of je actief kandidaten gaat werven, hangt af van de vacature, propositie en doelgroep. Voor een wat grotere doelgroep met genoeg actieve kandidaten werkt een advertentie(campagne) prima. Sourcen heeft namelijk ook nadelen. Jij benadert de kandidaat en dat kost extra inspanning. De kandidaat die jij benadert verwacht een perfecte candidate experience en mooi aanbod. Passief werven kan een prima aanpak zijn.

sourcen naar een unicorn

Sourcing associeer je vaak met zeldzame kandidaten, een unicorn (of Purple Squirrel). Soms zoek je inderdaad zo’n unicorn en zijn er in Nederland maar tien mensen voor jouw vacature. Dan ga je tot het uiterste, je wil ze allemaal vinden en kiest per individu een volstrekt unieke benadering. Net zo vaak heb je te maken met een grotere passieve doelgroep met honderden kandidaten. Er zijn best wel wat kandidaten maar er zijn nog veel meer vacatures waaruit ze kunnen kiezen. Dit vraagt om een andere aanpak; de ene sourcing is de andere niet.

En oh ja, dat schaap met vijf poten – een kandidaat met een profiel dat niet bestaat – daar hebben we het niet over gehad. Daarop hoef niet je te sourcen: die bestaan namelijk niet.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • ontvang automatisch nieuwe artikelen
  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 14 oktober 2020
Tags
Delen