Een tijdje geleden werd Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, gevraagd naar zijn mening over een nieuwe indeling binnen de categorie latente baanzoekers. Intelligence Group ontdekte in hun analyse dat de ene groep wordt bestookt door overijverige recruiters terwijl een andere groep wordt verwaarloosd. Niet alle latente kandidaten zijn even actief. Dat werpt de vraag op: hoe je die passief-passieve kandidaten slim benadert zodat je niet in de wachtrij bij andere recruiters moet aansluiten? Onze stelling: sourcing en employer branding moeten hand in hand gaan. Hoe dat werkt leggen we hieronder uit. Het artikel op Werf& kan je hier teruglezen: waarin verschillen actief-latente en latent-latente baanzoekers?
Sinds Corona is de arbeidsmarkt in Nederland sterk veranderd: van schaarste en aandacht voor recruitment in een paar sectoren –IT, techniek, zorg – is nu de hele markt ervan doordrongen dat goed personeel schaars is. Inmiddels hebben we allemaal al eens op Schiphol in de wachtrij gestaan door het tekort aan beveiligingsmedewerkers en bagage afhandelaars. Of een keer niet kunnen eten bij ons favoriete restaurant: te weinig keukenpersoneel en dus op zondag gesloten.
Het aantal actief werkzoekenden loopt het afgelopen jaar nog verder terug. Deze trend is al langer gaande; in de afgelopen 10 jaar zoekt ongeveer een derde minder mensen actief een nieuwe baan (bron: Intelligence Group). En dat, terwijl het aantal vacatures fors toeneemt. Dit resulteert in een steeds grotere uitdaging om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. De beste kans op succes ligt in de latente doelgroep. Sourcing kan een belangrijke rol spelen bij het invullen van vacatures met latente kandidaten. In deze blog leggen we uit wat sourcing is en hoe dit jouw employer brand kan versterken.
Wat is ook alweer het verschil tussen actieve, passieve en latente kandidaten?
Sourcing – het proces van het vinden en selecteren van geschikte kandidaten voor openstaande vacatures – richt zich met name op de latente kandidaten; de mensen die niet zomaar bij je solliciteren. Sourcing kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via sociale media (Facebook, LinkedIn), vacaturesites als Indeed en andere online platforms, waaronder GitHub. In de latente doelgroep vergroot je met sourcing jouw pool potentiële kandidaten. Door gericht te sourcen (nooit bulkmails sturen!) bereik je kandidaten waarvan je verwacht dat ze op je vacature passen, zo krijg je een efficiënter proces en een betere match. Bovendien kunnen ervaren sourcers ook het verborgen talent vinden dat zich niet openlijk profileert op social media of op LinkedIn.
Mijn eerste reactie op deze stelling zou zijn: allebei. Goede sourcing versterkt jouw employer brand. Omgekeerd helpt een sterk en bekend employer brand je ook weer bij sourcing omdat het je conversie verbetert. Wanneer een organisatie een sterk werkgeversmerk heeft zullen potentiële kandidaten eerder positief reageren op outreach van recruiters via sourcing, omdat ze al bekend zijn met de organisatie en zich aangesproken voelen tot het werkgeversmerk. Bedenk goed dat sourcing niet jouw toverstaf is waarmee je een slechte propositie kunt oplossen. Een slecht aanbod (onaantrekkelijke vacature, werkgeversprofiel et cetera) presenteren aan latente kandidaten is ‘killing’ voor je responserate.
Employer branding bied je volop kansen om latent talent jouw kant uit te krijgen. Je laat andere karakteristieken van je organisatie zien die soms relevanter zijn dan de vacature zelf. Het gaat daarbij om oriëntatie- en contactmomenten vooraf. Als iemand niet weet wat hij wil doen of nog niet wil solliciteren, kan je een vacature aanbieden maar dat is dan niet relevant. Wat je wil is op meerdere plekken in de candidate journey – de sollicitatiereis – als recruiter touchpoints aanbrengen die relevant zijn. Soms is dat een uiting waarin je jouw diversiteit als werkgever laat zien (een foto van het team) of de kennis die je in huis hebt (zoals bijvoorbeeld via deze blog). En dat hoeft niet altijd fysiek of persoonlijk te zijn. Als je een mooie werkgeverspropositie kunt pitchen of kunt laten zien dat je als bedrijf toffe dingen doet, ben je al bezig met employer branding.
Maar wat doe je als je employer brand nog niet (zo) goed is of nog niet zo uitgewerkt is en je geen flashy videomateriaal hebt? Moet je dan wachten met sourcen totdat je werkgeversmerk bekend en bemind is bij de totale doelgroep? Niet noodzakelijk. Er zijn namelijk talloze manieren om je employer branding te integreren in je sourcing. Ik noem een paar suggesties:
Het vinden van geschikte kandidaten voor openstaande vacatures wordt een steeds grotere uitdaging. Door positieve kenmerken van jouw organisatie te communiceren tijdens het sourcen van kandidaten, werk je automatisch ook aan je employer brand. Je onderscheidt je – als het goed is – op een persoonlijke en unieke manier van concurrenten die dezelfde kandidaten benaderen met soortgelijke vacatures. Want bedenk: waar vacatures veel op elkaar lijken zijn er vaak ook veel meer mogelijkheden om jezelf als werkgever te onderscheiden van je concurrenten. Zo werk je tijdens het sourcen al aan je employer branding en voorkom je dat jouw reach-out voor je mooie vacature als ongericht bulkmail gezien en gelezen wordt. En mocht je dit allemaal lastig vinden: neem gerust contact met ons op voor extra inspiratie.
Geplaatst op | 20 april 2023 |
Tags | |
Delen |