de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

wat is onboarding?

Koen Roozen - 14 juni 2019

wat is onboarding?

Je leest regelmatig over onboarding maar wat betekent het eigenlijk? Onboarding, in goed Nederlands: de socialisatie van nieuwe medewerkers, omvat alle acties voor de ontvangst en introductie van nieuwe medewerkers. Onboarding gaat over de manier waarop nieuwe medewerkers inzichten, kennis en vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om een volwaardige, betrokken en effectieve collega te worden. Of nog simpeler gezegd: met een goede onboarding zorg je er voor dat nieuwe medewerkers goed bij je landen.

wat hoort er bij onboarding

Onboarding gaat in ieder geval over de praktische zaken, zoals ICT-systemen, werkplek en toegangspassen, maar het is veel meer dan dat. Zijn er zaken die de nieuwe collega nog niet weet en snel moet bijspijkeren? Hoe zien de eerste dagen er uit? Welke klanten of projecten kan hij aan beginnen? Onboarding begint zodra de nieuwe medewerker ja zegt tegen jouw aanbod. De sollicitant is je collega geworden. Gefeliciteerd daarmee! Vaak vind hier ook de overdracht van recruitment naar HR plaats, hoewel sommige organisaties er ook voor kiezen om recruitment de leiding te geven. In ieder geval: onboarding start dus al voor je nieuwe collega formeel in dienst is. Je kunt in deze periode online trainingen aanbieden en de collega al betrekken bij teamactiviteiten.

waarom moet je er over nadenken?

Met een goede onboarding pak je drie onderwerpen aan:

  1. Overstappen naar een nieuwe werkgever vinden veel mensen spannend. Denk maar terug aan die keer dat je ontslag bij een werkgever. Hoe gaan ze reageren? Maak ik met mijn nieuwe baan en werkgever de goede keuze? Deze twijfel wil je nieuwe collega zo snel mogelijk wegnemen. Een goede onboarding en persoonlijk contact vanuit de recruiter, HR adviseur en leidinggevende helpt daarbij. Bedenk dat de huidige werkgever jouw aanwinst een counter offer kan doen en dat jouw collega waarschijnlijk op meer plekken gesolliciteerd heeft en er een nog beter aanbod voorbij kan komen. In recruitment geldt: ” it ain’t over untill the fat lady sings” en dat is pas op de eerste werkdag.
  2. Tijd is kostbaar. Met slimme onboarding koop je extra tijd. Je hebt niet voor niets de vacature open gesteld en wil zo snel mogelijk met je nieuwe collega aan de slag. Sommige onderwerpen kan je prima oppakken voordat de medewerker gestart is (denk bijvoorbeeld aan aanvullende certificeringen).
  3. Je zet jezelf op de kaart als een goed werkgever. We herinneren ons allemaal nog wel een nieuwe baan waarbij we een beetje aan ons lot overgelaten werden. Het inwerkprogramma was maar zozo en eigenlijk had de persoon die je zou inwerken het veel te druk. Logisch dat je dan na een paar dagen gaat twijfelen of je de juiste keuze gemaakt. Ruim 30 procent van de nieuwe medewerkers raakt teleurgesteld in de nieuwe werkgever. Voorkom dat dit jouw nieuwe collega overkomt.

hoe kan je onboarding verbeteren?

Het helpt als je onboarding niet aan het toeval overlaat maar zorgt voor een uitgewerkt programma. Als je deze vijf C’s van onboarding volg dek je de verschillende facetten goed af:

  • Compliance: dit zijn de basisregels waaraan iedereen zich moet houden, zoals het bedrijfsreglement, omgangsvormen, veiligheid en vertrouwelijkheid;
  • Clarification: het is verstandig nog dieper in te gaan op de rol van de nieuwe medewerker dan je tijdens het recruitmentproces hebt gedaan. Hier spreek je wederzijdse verwachtingen uit en (afhankelijk van je bedrijfscultuur) zet je afspraken hierover op papier;
  • Culture: sommige bedrijven verven een nieuwe medewerker in een bepaalde kleur en dompelen hem/haar vervolgens onder in de bedrijfscultuur. Of dat bij jouw organisatie past, bepaal je zelf. Maar iedereen moet wel bekend zijn met de missie, visie en waarden van de organisatie;
  • Connection: een organisatie heeft groepen, subgroepen en formele en informele netwerken. Nieuwe werknemers moeten deze sociale structuur van de organisatie leren (her)kennen. Dit kan je faciliteren door de nieuwe collega bijvoorbeeld te koppelen aan een buddy;
  • Check back: na de introductie en de daaropvolgende inwerkperiode zijn de wittebroodsweken voorbij. Als het goed is, strookt de realiteit met het voorgespiegelde beeld tijdens de sollicitatie. Maar het kan geen kwaad om dit te checken. Maak hier een aandachtspunt van en vraag na dertig dagen, zestig dagen en opnieuw na zes maanden hoe het gaat met de nieuwe werknemer.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Tags
Delen