innoveren met recruitmentmarketing
Recruitmentmarketing speelt een cruciale rol bij het aantrekken en behouden van talent. Met een sterk werkgeversmerk, dat je promoot tijdens alle interacties met je doelgroep (vacatureadvertenties, blogs, video’s en social media posts), informeer en verleid je potentiële kandidaten met jouw carrièremogelijkheden. We hebben een uitdagende arbeidsmarkt en telkens bieden zich nieuwe recruitmentinzichten en -technieken aan. […]
een creatieve benadering in IT recruitment
Brian Peereboom, een veteraan in de wereld van IT recruitment, is Head of Recruitment & AI Benelux bij Wortell en Trainer AI & Recruitment bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Vanwege zijn rijke ervaring binnen de bijzonder competitieve IT sector, ga ik met hem in gesprek over manieren waarop je ieder jaar tussen de honderd en […]
sourcing: meer dan searchen
Met Nils Jepsen, een recruitmentveteraan met ruim een kwart eeuw ervaring in sourcing, verkennen we of sourcing wel bij de rol van een recruiter thuishoort. Nils deelt zijn vakkennis en laat zien hoe hij als ervaren recruiter zelf sourcing effectief inzet om de meest schaarse IT-professionals uit de markt te vissen. Na zijn afstuderen begint […]
de juiste mix van tech en touch
In de dynamische wereld van recruitment en sourcing is het essentieel de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijkheid. Wim Dammans, een ervaren sourcer met meer dan dertien jaar ervaring, deelt zijn visie op de relatie tussen sourcing, recruitment en de opkomst van AI en automatisering. sourcers en recruiters Sourcers bevinden zich bovenin de […]
de kunst van het sourcen
Wat is de kunst van een sourcer in recruitment? We spreken Laura Hoogendoorn, een ervaren professional met meer dan 25 jaar ervaring in werving en sourcing. In 2015, toen sourcing nog vrij nieuw was in Nederland, behoorde Laura (in dienst bij Philips) tot de voorlopers die sourcing als aparte discipline zagen. Als manager talent sourcing […]
sourcing is ook marketing
In de wereld van sourcing duikt het begrip employer branding regelmatig op. Maar wat is nu precies de essentie van employer branding – oftewel je werkgeversmerk – en hoe verhoudt dit zich tot sourcing? In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen. En dat doen we met Bas Schreurs, een expert met meer […]
een goede werken-bij-site verdubbelt jouw rendement op sourcing
Tegenwoordig vervult sourcing een essentiële rol in het wervingsproces, vooral voor posities die moeilijk te vervullen zijn. Sourcen betekent: actief op zoek gaan naar en betrekken van potentiële kandidaten. Niet alleen voor bestaande vacatures, maar ook voor het opbouwen van een talentpool. Maar vervangt sourcing de noodzaak van een goede werken-bij-site? We leggen deze vraag […]
sourcingdruk voorspelt de krapte binnen je doelgroep
In gesprek met Geert-Jan Waasdorp, een ervaren ondernemer in recruitment en weleens ‘de Wikipedia van de Nederlandse arbeidsmarkt’ genoemd, kijken we naar de huidige arbeidsmarkt. Deze markt is gecompliceerd en ondanks een lichte afvlakking van de vraag, blijft het tekort aan talent voortduren. Deze krapte onderstreept het belang van doeltreffende wervingsstrategieën en het innovatief inzetten […]
hoe een persona je helpt bij sourcen
De laatste tijd geven we bij HetRecruitingKantoor trainingen in sourcing. Naast onder andere slimme hacks en tools komt het onderwerp ‘sourcen met persona’s’ hierin aan bod. Voor wie dit nog niet kent: een persona is een fictief, gecreëerd personage dat representatief is voor een specifieke doelgroep (of type kandidaat). Dit helpt je inzicht te krijgen […]
goed sourcen is óók employer branding
Een tijdje geleden werd Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, gevraagd naar zijn mening over een nieuwe indeling binnen de categorie latente baanzoekers. Intelligence Group ontdekte in hun analyse dat de ene groep wordt bestookt door overijverige recruiters terwijl een andere groep wordt verwaarloosd. Niet alle latente kandidaten zijn even actief. Dat werpt de vraag op: […]
co-creatie in sourcing
Als aanbieder van sourcing-as-a-service ronden we ieder sourcingproject af met een korte evaluatie. De meeste projecten sluiten we gelukkig af met tevreden opdrachtgevers. Recent was een opdrachtgever (op zoek naar IT-personeel) echter niet helemaal tevreden. Uit onze evaluatie bleek dat ruim 50% van de gevonden kandidaten niet op gesprek kwam. Volgens ons omdat het proces […]
waarom je lastige vacatures vaak niet invult
Vorige week belde een opdrachtgever die al twee jaar softwareontwikkelaars zocht. Verschillende bureaus hadden hun tanden hierop stuk gebeten. Toch kreeg hij niet de juiste mensen. Zijn geloof in die bureaus was vervlogen en hij belde me met de mededeling: ‘ik weet niet waarom ik mijn lastige vacature niet invul, maar ik zoek een interim […]
lastige vacatures recruiten: bouw een talent pool
Veel organisaties bouwen op dit moment een of meerdere talent pools voor lastige vacatures die regelmatig voorkomen. Met deze talentpooling brengen ze proactief talent in beeld. Met gericht persoonlijk contact en recruitmentmarketing versterken ze de positieve relatie tussen kandidaten en organisatie. Toen er door Corona weinig vacatures waren zetten veel professionele recruiters hier op in, […]
heeft het traditionele werving- en selectiebureau haar langste tijd gehad?
Het valt de laatste tijd op: werkgevers zoeken andere manieren om vacatures in te vullen dan met een recruitmentbureau. Hebben de traditionele werving- en selectiebureaus dan hun langste tijd gehad? De aanleiding voor de vraag naar meer recruitment is duidelijk: de druk op de arbeidsmarkt is hoog; er zijn veel vacatures, de werkeloosheid daalt en […]
11 manieren om snel een talent pool te vullen
Een talent pool is een unieke manier van proactief werven. In plaats van ad hoc werven voor vacatures ga je gericht relaties opbouwen met groepen kandidaten. Niet alleen bereik je zo meer kandidaten (je spreekt namelijk de latente doelgroep aan), het biedt je ook de unieke kans om vaker in contact te komen met mensen […]
waardevolle relatie of spam?
Als ondernemer word je commercieel benaderd. Prima. Ik benader mijn netwerk ook om relaties te verstevigen en kansen te spotten. Recent wilde een bekende Nederlandse ondernemerscoach met mij connecten. Connectieverzoeken met een goed bericht accepteer ik altijd. Maar na het accepteren van de connectie werd ik teleurgesteld. Het bleek dat ze LinkedIn automatisering gebruikte. Dus […]
recruitment uitbesteden met sourcing as a service
Als je als recruiter kandidaten wil benaderen (sourcen) voor lastige vacatures kan je dat zelf doen. En als je daar geen tijd voor hebt kan je een recruitmentburau bellen. Je kunt ook kiezen voor recruitment uitbesteden met sourcing as a service, een vorm van rpo (recruitment process outsourcing) waarbij een externe sourcer namens jou en […]
een sourcer en recruiter zijn niet hetzelfde
Een paar weken geleden postte ik een update op LinkedIn over sourcen en recruitment. Een lezer reageerde: “Sinds wanneer is sourcen gelijk aan recruitment?” Mijn poging om uit te leggen dat sourcen ook recruiten is, viel in dorre aarde. Reden om eens uitgebreid stil te staan bij de verschillen en overeenkomsten tussen de sourcer en […]
sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten?
sourcen naar een unicorn of schaap met vijf poten? Kort geleden voerde ik een boeiend gesprek met een van de sourcing guru’s van Nederland. Dit gesprek ging over het sourcen en talentpoolen dat wij doen voor bedrijven met lastige IT en technische vacatures. Sourcing had vroeger nog iets mystieks. Tegenwoordig is sourcing is iets dat […]
the law of the 9: 6 sourcingtips
De post The Law of the 9 – A Sourcing Philosophy van Christine Hampton op de Recruitingdaily zette mij aan het denken over beter sourcen. Want waar draait het bij sourcing eigenlijk om? Gaat sourcen over het vinden voor kandidaten voor een vacature? Waarschijnlijk zeg je nu: ja natuurlijk! Eigenlijk is dat helemaal niet zo […]
kandidaten benaderen met een sourcingtandem
Kandidaten met sourcing benaderen voor vacatures is hot in recruitmentland. Het is een goede manier om in contact te komen met latente kandidaten die (nog) niet op zoek zijn. En dit is – Corona of niet – bij veel vacatures in bijvoorbeeld techniek en IT het geval. Want misschien loopt het aantal vacatures wel terug, […]
talentpooling de proactieve recruitmentaanpak
talentpooling de proactieve recruitmentaanpak In de vorige blog (waarom je lastige vacatures vaak niet invult) vertelde ik waarom kandidaten naar vacatures pushen vaak niet werkt. In deze blog leg ik uit hoe je met talentpooling als proactieve recruitmentaanpak wel een solide talent pipeline kunt opbouwen. Maar eerst dit: als je “jouw” probleem centraal stelt, probeer […]
wat is een talentpool?
talentpool: essentieel bij moeilijk in te vullen vacatures Iedere recruiter droomt ervan: een hotlist van kandidaten voor een nieuwe vacature. Een lijstje met kandidaten die passen bij je vacature en bij jouw organisatie en die je maar hoeft te bellen. Eigenlijk heb je hier al de kern van wat een talentpool is te pakken: het […]
wat is sourcen?
met sourcen ga je kandidaten actief benaderen In recruitment kan je simpel gesteld kiezen uit twee wervingstactieken: je gaat kandidaten actief benaderen of kiest voor passief werven. Bij passieve werving plaats je een advertentie en laat je het initiatief verder bij de kandidaat. Bij actieve werving – sourcen in recruitersjargon – benader je de arbeidsmarkt […]