sourcing en recruitment
Recruitment is hot. Wekelijks worden nieuwe recruitment ideeën en best practices gepresenteerd op sites als Werf&. Mooie ideeën en concepten, maar vaak lastig toepasbaar voor het MKB. Ze leiden er echter wel we met z’n allen steeds meer gewend aan die “nieuwe” professionelere recruitmentaanpak. Sollicitanten willen mobiel kunnen solliciteren met 1 klik terwijl het MKB […]
Iedereen kent het verhaal van David en Goliath: de onbeduidende herdersjongen David velt de Filistijnse reus Goliath met een welgemikte steenworp. Mijn sympathie gaat uit naar David, de (ogenschijnlijke) underdog. Hetzelfde heb ik met Henri Peteri, de uitvinder van Quooker. Hij neemt ontslag bij Unilever en verhypothekeert zijn huis om de-kokend-water-kraan te realiseren. Ik ben fan! […]
Als interimmer kreeg ik eens het compliment dat ik mijn rol als recruiter was overgroeid. Nu is dat voor een interim recruiter niet zo heel erg. Als freelancer kan je niet te goed of te zwaar zijn, hoogstens te duur. Je wordt als ingehuurd om de klus te klaren en als je dit vakbekwaam en […]
wat is onboarding? Je leest regelmatig over onboarding maar wat betekent het eigenlijk? Onboarding, in goed Nederlands: de socialisatie van nieuwe medewerkers, omvat alle acties voor de ontvangst en introductie van nieuwe medewerkers. Onboarding gaat over de manier waarop nieuwe medewerkers inzichten, kennis en vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om een volwaardige, betrokken en […]
wat betekent candidate experience? Candidate experience – of in goed Nederlands: kandidatenervaring[1] – geeft het totaal van de gevoelens weer die een sollicitant heeft over de volledige recruitmentaanpak van een bedrijf. Dit gaat dus over zowel oriëntatie van de kandidaat op de site maar ook het sollicitatieproces dat je gebruikt. De kwaliteit van de informatie […]
Iedereen kent wel ondernemers, directeuren en HR-managers die worstelen met een tekort aan goed personeel. Vacatures goed en op tijd invullen is inmiddels topsport. Deze recruitmentuitdaging zet de groei onder druk, zorgt voor hoge werkdruk en werk dat gedaan wordt door dure inhuurkrachten. Als je recruitment wil versterken kan je een interim recruiter inhuren, (nog […]
talentpool: essentieel bij moeilijk in te vullen vacatures Iedere recruiter droomt ervan: een hotlist van kandidaten voor een nieuwe vacature. Een lijstje met kandidaten die passen bij je vacature en bij jouw organisatie en die je maar hoeft te bellen. Eigenlijk heb je hier al de kern van wat een talentpool is te pakken: het […]
met sourcen ga je kandidaten actief benaderen In recruitment kan je simpel gesteld kiezen uit twee wervingstactieken: je gaat kandidaten actief benaderen of kiest voor passief werven. Bij passieve werving plaats je een advertentie en laat je het initiatief verder bij de kandidaat. Bij actieve werving – sourcen in recruitersjargon – benader je de arbeidsmarkt […]
de beste recruitmentaanpak spits je toe op zoekgedrag wat is het verschil tussen actief en passief werven? Als je kandidaten zoekt voor vacatures kan je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: je kunt kandidaten actief benaderen of passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – recruiters noemen dat sourcen – neem je zelf […]
Een webinar waarin Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor, zijn mening geeft over het profiel en kennisniveau van de recruiter Webinar niet iedereen kan recruiter worden van HetRecruitingKantoor op Vimeo.
Ze zeggen dat domme vragen niet bestaan. Nou, misschien niet op school maar wel binnen een professioneel selectie interview. Persoonlijk heb ik als recruiter nooit het nut begrepen van gekke vragen als ‘Wat doe jij met 1 miljoen pingpongballen?’ en dus stel ik deze nooit. Lange tijd heb ik gedacht dat niemand in recruitment dit […]
Iedere recruitmentondernemer uit Brabant herkent dit: je zit ’s ochtends vaak in de auto naar Utrecht, Rotterdam of Amsterdam. Naast vroeg opstaan (om voor de file uit te rijden) houdt dit in dat je veel kilometers maakt. Ik vind die schemermomenten in de vroege ochtend ideaal om wat afstand te nemen en (on)bewust te reflecteren […]
Een handzaam naslagwerk over recruitment process outsourcing (RPO) in Nederland (en België). Het onderzoek geeft opdrachtgevers en adviseurs inzicht in het aanbod van de RPO aanbieders in Nederland en België. Het schetst ook de ontwikkelingen in de RPO-markt in beide landen en wereldwijd.