recruitment jargon
uitgelegd (i-j)

i

imago onderzoek

onderzoek naar het beeld dat een doelgroep heeft van een organisatie.

incentive

de in het vooruitzicht gestelde beloning in de vorm van geld, goed of dienst om medewerkers te motiveren voor een specifieke prestatie.

internal branding

Het intern tot leven brengen van de (werkgevers)merkwaarden van de organisatie.

interne kandidaat

De medewerker van de eigen organisatie die heeft gesolliciteerd op of benaderd wordt voor een vacature.

interne vacature

De vacature die onder de eigen medewerkers wordt uitgezet. Meestal worden vacatures eerst intern opengesteld voordat externe kandidaten mogen solliciteren.

j

job aggregator

Een zoekmachine die vacatures indexeert van onder meer recruitmentsites van werkgevers en vacaturesites en deze op haar eigen site plaatst; de meest bekende job aggregators zijn Indeed en Jobrapido.

jobboard

Een externe website waarop je - meestal tegen betaling - vacatures kunt presenteren. De Nederlandse term is vacaturesite.

jobbranding

Het gericht communiceren over een baan naar een specifieke doelgroep door in te spelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Het positioneren van de baan krijgt veel meer nadruk dan de werkgever. Een veel gebruikt synoniem is jobmarketing.

jobmarketing

Het gericht communiceren over een specifieke baan naar een specifieke doelgroep door in te spelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Het positioneren van de baan krijgt veel meer nadruk dan de werkgever. Een veel gebruikt synoniem is jobbranding.

De recruitment jargonbuster i-j van HetRecruitingKantoor geeft een korte uitleg over termen die recruiters vaak gebruiken. In deze pagina besteden we aandacht aan recruitmentjargon dat begint met de letter i of j. We leggen uit wat een imago onderzoek is, wat een job aggregator doet en hoe jobbranding en jobmarketing in hun werk gaan.