recruitment jargon eenvoudig uitgelegd

e

employee relationship management

Een aanpak van arbeidsmarktcommunicatie waarbij je een band/relatie met de potentiële kandidaat opbouwt en onderhoudt. Dit vormt een belangrijk onderdeel van talent pools. Veel gebruikte synoniemen zijn applicant relationship management (ARM) en talent relationship marketing.

employer brand

Het totaalbeeld dat kandidaten hebben over jouw organisatie als werkgever. Een veel gebruikt (Nederlandstalig) synoniem is werkgeversmerk.

employer branding

Het onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie dat gericht is op het verkrijgen en behouden van een sterk en authentiek werkgeversmerk.

employer value proposition (EVP)

De waarden en kenmerken van de werkgever waarmee deze zich in de arbeidsmarktcommunicatie wil profileren. De EVP wordt afgestemd op de wervingsdoelgroep.

engagement

De kracht van de betrokken relatie tussen de kandidaat en de organisatie die ontstaat door vacatures die passen bij de kandidaat.

f

freelancer

Een freelancer is meestal een professional in de zakelijke dienstverlening bedoeld en wordt vaak gelijkgesteld een zelfstandige zonder personeel (zzp'er).

functietitel

De kop boven een vacaturetekst op basis waarvan de kandidaat besluit de vacature wel of niet te openen en te lezen. Deze hoort dus kloppend en aansprekend te zijn. Een veel gebruikt synoniem is vacaturetitel.

funnel

De trechtervorm die de verhoudingen weergeeft binnen het wervings- en sollicitatieproces. De funnel geeft aan hoe vaak een vacature bekeken wordt, hoeveel sollicitaties ingediend worden en hoeveel sollicitanten gesproken moeten worden om één nieuwe medewerker aan te werven.