de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

the law of the 9: 6 sourcingtips

De post The Law of the 9 – A Sourcing Philosophy van Christine Hampton op de Recruitingdaily zette mij aan het denken over beter sourcen. Want waar draait het bij sourcing eigenlijk om? Gaat sourcen over het vinden voor kandidaten voor een vacature? Waarschijnlijk zeg je nu: ja natuurlijk!

Eigenlijk is dat helemaal niet zo logisch. Maar volgens mij gaat recruitment altijd, en dus ook sourcing, over het opbouwen van een werkgeversvoorkeur en een betekenisvolle relatie met mensen. Ik geef je straks 6 sourcingtips waarmee je dit voor elkaar krijgt en – in mijn ogen – beter gaat sourcen omdat je meer op gaat betekenen voor je kandidaat.

meer rendement uit je inspanning

Christine stelt dat je bij eenzijdige focus op conversie (vacatures) iedereen die jouw contactverzoek afwijst een verliespost is. Zij draait het om: focus bij sourcen niet (alleen) op de 10% die “ja” zegt, de 90% die jouw bericht afwijst vormen je recruitmentpotentieel. Ze zeggen: niet nu, maar misschien straks wel. Mogelijke droomkandidaten die straks wel met je in gesprek willen gaan. We weten toch dat kandidaten een flink aantal touchpoints nodig hebben voordat ze solliciteren?

gemotiveerd sourcen

De “Law of nine” motiveert mij om te blijven sourcen. Als je je focust op de relatie ontstaat er uitzicht op vervolg. Een klein stukje informatie waarop je verder kunt bouwen, een leuk contact van mens tot mens. Het volgende contact met de kandidaat wordt gemakkelijker en de “nee” verandert in “misschien”. Dat houdt het vuur van de sourcer brandend.

Eigenlijk hoef je maar 1 ding te doen: stop met verkopen van vacatures en ga relaties opbouwen. Onze meest succesvolle sourcing trajecten zijn bij klanten die begrijpen dat je een waardevolle talentpool opbouwt met kennis, tijd, discipline aandacht en liefde. Met deze 6 sourcingtips ga je beter sourcen:

1. beter sourcen begint bij de kandidaat

Verdiep je in de kandidaat. Het is een open deur: maar het gebeurt vaak niet. Je echt verdiepen in iemand en dan ook je werkwijze hierop afstemmen. Het voorkomt dat je de verkeerde kandidaten benadert of de kandidaten verkeerd benadert. Prima dat je een vaste aanpak en templates gebruikt (is best efficiënt), maar bedenk altijd: ieder mens is uniek.

2. kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit

Recruitment is een numbers game, maar kwaliteit betaalt zich uit. Onze sourcers houden aantallen bij, maar het gaat om de impact van het contact. Ton Rodenburg gebruikt hiervoor het woord “memorabel”. Ieder contact van onze sourcers moet memorabel zijn voor de ontvanger.

3. bij beter sourcen verdiep je je in “de nee”

Respecteer kandidaten die aangeven dat ze echt op hun plek zitten. Recruiters en sourcers die kandidaten uit banen willen sleuren met gouden bergen, zijn een schande voor ons vak. Ze bewijzen niemand een dienst want de nieuwe werkgever en werknemer raken al snel teleurgesteld in elkaar omdat de beloftes niet waargemaakt worden.

4. organiseer opvolging

Als je vijf, zes of misschien wel tien contactmomenten nodig hebt om een kandidaat te laten solliciteren, is het belangrijk om dit te organiseren. Als je groot genoeg en technisch vernuftig bent kan je dit met tooling automatiseren. Maar als kleinere organisatie kom je ook een heel eind met een gedisciplineerd werken en LinkedIn Recruiter.

5. maak het niet te groot

“Iedereen die past op de vacature” in je talentpool plaatsen klinkt mooi. Maar uiteindelijk gaat het om de funnel en de ratio’s, een te grote talentpool is als schieten met hagel. Als je drie memorabele contacten in zes maanden wil hebben heb je het bij 400 mensen al over 1.000 contactmomenten. Dat is veel werk als je maar 2 vacatures moet invullen.

6. manage de communicatie

De cadans van je communicatie is belangrijk: kandidaten niet te snel benaderen, maar ook niet te laat zijn. Je wil maatwerk leveren en sommige mensen wat eerder benaderen dan anderen, maar ook overzicht behouden in de opvolging van het 1e en 2e contactmoment in je project. De snelheid van opvolging inregelen is een precies werkje bepaald door het type kandidaat dat je zoekt en het soort contactmoment dat je kan creëren.

tot slot

Sourcen of een talentpool opbouwen is meer dan een aantal kandidaten benaderen niet iets dat je er zomaar even bij doet. Deze 6 sourcingtips helpen je op weg, maar wil je hier meer over weten of met ons van gedachten wisselen over sourcing of talentpooling? Neem dan eens contact op met mijn collega Philip van Grieken hij kan er je alles over vertellen.ga voor echt contact met je kandidaat via sourcing as a service

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 16 juli 2020
Tags
Delen