de HRK
kennisbank

wat zijn passieve en actieve kandidaten?

Koen Roozen - 14 juni 2019

de beste recruitmentaanpak spits je toe op zoekgedrag

wat is het verschil tussen actief en passief werven?

Als je zoekt naar kandidaten voor jouw vacatures kun je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: actief kandidaten benaderen en passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – in recruitersjargon heet dat sourcen – neem je een actieve houding aan ten opzichte van de arbeidsmarkt. Je speurt naar geschikte kandidaten op bijvoorbeeld LinkedIn, vacaturesites of andere databases. Bij passief werven, zet je de communicatiemachine aan (sommigen noemen dat de post & pray aanpak). Je plaatst een vacature op je corporate website of Indeed en wacht tot kandidaten solliciteren en als het ware naar jou toekomen. Recruiters passen meestal een combinatie van beide methoden toe.

wat is het verschil tussen actieve, latente en niet baanzoekers?

Om te bepalen welke methode het meest geschikt is voor je doel, is het belangrijk eerst onderscheid te maken tussen de verschillende vormen van zoekgedrag. Binnen recruitment kennen we drie categorieën zoekgedrag: de actieve baanzoeker, de latente baanzoeker en de niet baanzoeker.

  • De actieve baanzoeker is een persoon die bewust en gericht op zoek gaat naar een (nieuwe) baan. Deze persoon maakt gebruik van vacature dragende media, bezoekt werken-bij sites en heeft oprecht en serieus interesse in vacatures en werkgevers. Dit zijn onder meer kandidaten die momenteel werkloos zijn of ontevreden over hun baan.
  • De latente baanzoeker is een persoon die niet actief op zoek is naar een (nieuwe) baan, maar de arbeidsmarkt wel in de gaten houdt. Deze persoon interesseert zich niet voor vacature dragende media (zoals Indeed), maar volgt in het normale mediagedrag vacatures en werkgevers wel aandachtig. De latente kandidaat wil best een overstap maken wanneer zich een kans voordoet, maar gaat daar zelf niet actief achteraan.
  • De niet baanzoeker is een persoon die totaal niet op zoek is naar een (nieuwe) baan en laat alle vacatures of uitingen van werkgevers helemaal links liggen.

De verhouding tussen de drie categorieën varieert per doelgroep van kandidaten. De arbeidsmarkt is in de afgelopen jaren een werknemersmarkt geworden en er zijn onvoldoende actieve baanzoekers om alle vacatures in te vullen. Meestal is niet meer dan 10 procent van jouw kandidatengroep actief op zoek en bij technische functies ligt dat percentage slechts rond 5 procent.

Nederland kent veel latente baanzoekers

In Nederland geeft ongeveer 43 procent van de beroepsbevolking aan ‘latent’ op zoek te zijn. Dat is drie tot vier keer zoveel als actief werkzoekenden. En hoewel latent werkzoekenden wel over iets nieuws nadenken, checken deze kandidaten niet wekelijks de jobboards. Als je hen wilt bereiken en verleiden, moet je dus iets anders doen dan alleen maar vacatures plaatsen. In deze groep valt voor recruiters – en dus ook voor jou – de meeste winst te behalen. De meest gekozen aanpak voor de groep latente baanzoekers is sourcing, eventueel gecombineerd met het opbouwen van talent pools.

automatisch nieuwe artikelen ontvangen? abonneer je hier

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Categorie
Tags
Delen