de HRK
kennisbank

RECtalks: advies over recruitment

RECtalks: stoppen of doorgaan werving

Koen Roozen - 30 maart 2020

In deze Corona crisis organiseren wij RECtalks en helpen onze recruitmentspecialisten organisaties bij recruitment: moet je stoppen of doorgaan met recruitment tijdens Corona?We krijgen vragen die we met ze bespreken en delen ze online.

 

De tweede vraag ging over het stoppen of doorgaan met werving:

Het aantal vacatures loopt bij ons terug, maar we hebben nog steeds mensen nodig. We twijfelen of we moeten doorgaan of stoppen met werven.

 

Je kan recruitment op twee manieren benaderen: je kan het zien als een ad hoc aanpak om acute problemen op te lossen. Als je bedrijf werkt met een korte termijn horizon van bijvoorbeeld drie maanden ontkom je eigenlijk niet aan een hard stop en direct al jouw vacatures afsluiten. Jouw werving moet er op gericht zijn om snel vacatures in te vullen tegen lage kosten. Doorwerven heeft nu geen zin en brengt onnodige kosten met zich mee. Tijd, middelen en energie kan je dan beter besteden aan andere zaken, zoals het op orde brengen van je kpi- en rapportage set en wachten op betere tijden.

Maar er is ook een andere zienswijze mogelijk: sommige organisaties zien kansen om in vorm te komen voor als er straks weer betere tijden aanbreken. Als recruiter of HR specialist kan je slim je recruitmentinspanning richten op mensen die je straks daarbij gaan helpen. Zo heeft iedere organisatie bijvoorbeeld wel wat lastige vacatures die regelmatig voorbij komen. Vacatures waar de gemiddelde recruiter, als hij de kans krijgt, liever zijn vingers niet aan brand (denk bijvoorbeeld aan Java software ontwikkelaars). Nu je workload omlaag gaat – die zo eigenlijk sowieso nooit boven tien vacatures mag uitkomen – krijg je eindelijk tijd om daar je tanden in te zetten. Een kans om te laten zien dat je ook best zonder dat te dure recruitmentbureau af kunt. Om te laten zien dat je serieus mee kunt helpen aan besparen door bijvoorbeeld de kosten van inhuur terug te dringen.

kijk eens kritisch naar de verborgen vacatures

Ingehuurde professionals camoufleren vaak een groepje lastige vacatures. Je organisatie is er aan gewend dat ze die schaarse professionals niet kan vinden en huurt ze dus in. Wat nu als jij bewijst dat je ze wel kan werven? Die detacheerder kan het, dus waarom zou het jou niet lukken? Meestal is dat omdat zij net iets beter en agressiever de werving deden (en misschien een klein beetje beter betalen). Wij laten bij klanten keer op keer zien dat de meeste vacatures prima zelf in te vullen zijn.

Dus als je weet dat de komende jaren bepaalde professionals nog steeds nodig zijn, is dit het moment om je slag te slaan. Niet met een kortzichtige “ik heb een leuke baan voor je” aanpak, maar met een slimme recruitmentstrategie. Mijn advies is om eens rond te kijken naar verborgen vacatures en daar een aanpak met bijbehorende business case op te ontwikkelen.

Hoewel het wellicht een beetje onnatuurlijk voelt, biedt nu werven je twee grote voordelen:

1. je valt meer op

je krijgt een hogere Return on Attention (ROA), in gewoon Nederlands: de aandacht voor je vacature is hoger dan voorheen, simpelweg omdat er minder concurrenten zijn in de strijd zijn om jouw kandidaat. Het kan trouwens wel uitdaging zijn om boven alle Corona-berichtgeving uit te komen, maar daar verzinnen slimme marketeers wel iets op.

2. je hebt tijd om een relatie op te bouwen

Bij onze opdrachtgevers pleiten we altijd voor een minder hijgerige benadering van recruitment. De meest kandidaten laten zich niet naar jouw vacature pushen. En met deze toenemende onzekerheid zullen kandidaten voorzichtiger worden. Benut de pauzestand waarin Corona ons drukt om een volwassen dialoog aan te gaan met kandidaten die echt waardevol kunnen zijn. Voor je het weet zit je aan die meerdere touchpoints en heb je een mooie candidate journey gemaakt en vult jouw talent pipeline zich. Dan komen jullie – zodra het slot er weer af gaat – snel tot zaken. Als je wil weten hoe dit precies werkt, leest dan even deze twee blogs: waarom je lastige vacatures vaak niet invult (deel 1) en een toekomstbestendige aanpak die wel werkt (deel 2).

heb je iets beters te doen dan?

Ik kreeg in de afgelopen weken twee adviezen: “als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten” en “als ondernemer moet je actief blijven, ook al levert het niet direct iets/geld op”. Beide adviezen zijn waar in mijn optiek. Het advies dat ik in ieder geval niet hoorde was: “doe even niets neem vakantie en wacht tot het over waait.” Nu je eindelijk meer tijd hebt in je agenda kan je slim gaan nadenken over wat wel kan en aan de slag gaat met kandidaten die je altijd al wilde hebben. Wel goed letten op de kosten natuurlijk! Je hebt nu de kans om te laten zien dat je waarde toevoegt en dat recruitment geen cost maar een profit center is.

Doe je voordeel met deze tips en als je wil sparren over hoe je een business maakt of een slimme talentpool opbouwt, neem dan gerust even contact met me op. Succes!

 

automatisch nieuwe artikelen ontvangen? abonneer je hier

  • je gegevens gebruiken we alleen om contact met je op te nemen (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

informatie

Geplaatst op 30 maart 2020
Categorie
Tags
Delen

misschien vind je deze ook interessant om te lezen