de HRK
kennisbank

wat is onboarding?

Koen Roozen - 14 juni 2019

wat is onboarding?

onboarding van nieuwe medewerkers, vaak vergeten maar o zo belangrijk

Onboarding – op zijn best in het Nederlands vertaald: de socialisatie van nieuwe medewerkers – omvat alle acties waarmee nieuwe medewerkers geïntroduceerd en ontvangen worden in de nieuwe organisatie. Onboarding gaat dus over de aanpak waarmee nieuwe medewerkers de nodige kennis en vaardigheden kunnen verwerven om zo snel mogelijk een volwaardige, betrokken en effectieve medewerker te worden.

hoe kan je onboarding verbeteren?

Onboarding gaat over praktische zaken, zoals ICT-systemen en toegangspassen, maar dit begrip gaat over zoveel meer. Het helpt enorm als je zorgt voor een uitgewerkt programma, waarin je vertelt wat je van de nieuwe medewerker verwacht en hoe je in het bedrijf (samen)werkt. De vijf C’s van onboarding vormen een goede kapstok.

de vijf C’s van onboarding

Als je de vijf C’s van onboarding volgt, heb je de verschillende facetten goed afgedekt:

  • Compliance – dit zijn de basisregels waaraan iedereen zich moet houden, zoals het bedrijfsreglement, omgangsvormen, veiligheid en vertrouwelijkheid;
  • Clarification – het is verstandig nog dieper in te gaan op de rol van de nieuwe medewerker dan je tijdens het recruitmentproces hebt gedaan. Hier spreek je wederzijdse verwachtingen uit en (afhankelijk van je bedrijfscultuur) zet je afspraken hierover op papier;
  • Culture – sommige bedrijven verven een nieuwe medewerker in een bepaalde kleur en dompelen hem/haar vervolgens onder in de bedrijfscultuur. Of dat bij jouw organisatie past, bepaal je zelf. Maar iedereen moet wel bekend zijn met de missie, visie en waarden van de organisatie;
  • Connection – een organisatie heeft groepen, subgroepen en formele en informele netwerken. Nieuwe werknemers moeten deze sociale structuur van de organisatie leren (her)kennen. Dit kan je faciliteren door de nieuwe collega bijvoorbeeld te koppelen aan een buddy;
  • Check back – na de introductie en de daaropvolgende inwerkperiode zijn de wittebroodsweken voorbij. Als het goed is, strookt de realiteit met het voorgespiegelde beeld tijdens de sollicitatie. Maar het kan geen kwaad om dit te checken. Maak hier een aandachtspunt van en vraag na dertig dagen, zestig dagen en opnieuw na zes maanden hoe het gaat met de nieuwe werknemer.

Ruim 30 procent van de nieuwe medewerkers raakt teleurgesteld in de nieuwe werkgever. Voorkom dat dit jouw nieuwe collega overkomt en zorg voor een goede onboarding.

automatisch nieuwe artikelen ontvangen? abonneer je hier

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Categorie
Tags
Delen