de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

de juiste mix van tech en touch

In de dynamische wereld van recruitment en sourcing is het essentieel de juiste balans te vinden tussen technologie en menselijkheid. Wim Dammans, een ervaren sourcer met meer dan dertien jaar ervaring, deelt zijn visie op de relatie tussen sourcing, recruitment en de opkomst van AI en automatisering.

sourcers en recruiters

Sourcers bevinden zich bovenin de funnel; ze sporen mensen op en nemen contact op om hen te enthousiasmeren, zodat ze zich kandidaat willen stellen. “Zij moeten dus weten waar de ideale sollicitanten uithangen. Wanneer de kandidaten eenmaal binnen zijn – dieper in de funnel – neemt de recruiter het over”, legt Wim uit. Zelf geeft hij de voorkeur aan het vinden en opwarmen van nieuwe kandidaten boven de administratieve rompslomp en uitdagende gesprekken met kandidaten en hiring managers. “Een echte sourcer gaat nu eenmaal liever op zoek naar een nieuwe kandidaat die hij gemotiveerd kan krijgen.”

belang van AI

Wim benadrukt het belang van AI als een tool, dat ons slimmer kan maken; mits correct ingezet. “AI dient als klankbord voor ideeën en kan helpen blinde vlekken in onze processen te identificeren. Echter, het is cruciaal om de AI-output te verifiëren en niet blindelings te vertrouwen op de gegenereerde resultaten. AI kan namelijk overtuigende, maar incorrecte informatie leveren. Dus als je het goed wil doen, plaats je AI in the middle, maar nooit in the lead.”

automatisering met een menselijke touch

Automatisering kan ons leven als sourcers en recruiters vergemakkelijken, maar behoud van een persoonlijke aanpak is essentieel volgens deze ervaren sourcer. “Als AI zonder goede input berichten of posts genereert, leidt dit tot ongeïnspireerde communicatie. Vergelijkbaar met reclame, is het belangrijk om op te vallen in toon, vorm en inhoud.” Wim raadt aan automatisering in te zetten voor taken die efficiënt uitgevoerd kunnen worden, zoals het inplannen van afspraken of opstellen van e-mails. Het persoonlijke gesprek en de relatie met de kandidaat dienen wel altijd centraal te staan. “AI ondersteunt vooral bij marktonderzoek, concurrentieanalyse en bijvoorbeeld het bedenken van synoniemen voor functietitels. Voor het schrijven van vacatureteksten, het verbeteren van de outreach en het controleren van LinkedIn-posts is én blijft jouw unieke menselijke inbreng cruciaal.”

de oplossing voor alles

Niet iedereen is actief op LinkedIn. In Nederland vind je veel LinkedIn-profielen die niet overeenkomen met de werkelijkheid, zo weet Wim. “Ook in Nederland vind je op LinkedIn verschillende mensen die Pipi Langkous heten, zich zombies en ninja’s noemen. Vertrouw niet alles wat je leest. Afhankelijk van de doelgroep kan LinkedIn effectief zijn of juist niet. IT-professionals vind je bijvoorbeeld op GitHub, Stack Overflow en ze maken eveneens gebruik van Reddit, YouTube en Twitch als sociale media. Dit laat nog maar eens zien dat sourcing, met de vereiste kennis van je doelgroep en beheersing van diverse platformen, complexer is dan simpelweg zoeken op LinkedIn.”

tips voor de moderne sourcer/recruiter:

  • Gebruik AI als klankbord. Laat AI je helpen je ideeën te verfijnen, maar vertrouw niet blind op de output.
  • Behoud de menselijke touch. Ondanks automatisering blijft persoonlijke communicatie en relatieopbouw van essentieel belang.
  • Stel de ‘waarom’-vraag. Blijf nieuwsgierig en vraag – net als een nieuwsgierig vijfjarig kind – altijd waarom iets nodig is en hoe het binnen de grotere recruitmentstrategie past.
  • Begrijp je proces. Weet waarom je bepaalde tools en automatisering gebruikt. Vraag jezelf af hoe deze technologieën je workflow verbeteren en bijdragen aan het eindresultaat.

In een tijdperk van geavanceerde technologieën gaat het voor sourcers en recruiters om het vinden van de juiste mix tussen technologie en menselijkheid. Door deze balans te bewaren en te bewaken, kunnen we de kunst van sourcing blijven verfijnen en succesvol blijven in ons vakgebied.

Wil je nog meer interessante inzichten horen van Wim? Bekijk dan hier het hele gesprek tussen Wim Dammans en Koen Roozen (39 minuten).

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 18 maart 2024
Tags
Delen