Mijn studies en het opleidingstraject van HetRecruitingKantoor hebben mij de kennis en hulpmiddelen gegeven om effectief bij te dragen aan de employer branding en zo de aantrekkelijkheid van een organisatie als werkgever te vergroten. Employer branding is een cruciaal aspect van modern recruitment dat bedrijven helpt om te gedijen in een steeds concurrerender arbeidsmarkt. Bij HetRecruitingKantoor krijg ik de kans om mijn kennis in de praktijk te brengen en ik ben dankbaar dat mijn opdrachtgevers mij vertrouwen om nieuwe dingen te proberen.
Een van mijn belangrijkste taken als recruiter is om de organisaties waarvoor ik werk te voorzien van voldoende passend personeel op het juiste moment. De laatste jaren is er steeds meer concurrentie ontstaan op de arbeidsmarkt om toptalent aan te trekken. Redenen hiervoor zijn onder andere de vergrijzing van de samenleving, nieuwe specialismen en het tekort aan jong talent als gevolg van lagere geboortecijfers. Veel bedrijven hebben de nieuwe eisen van de arbeidsmarkt erkend. Bedrijven die getalenteerd en gespecialiseerd personeel willen hebben, moeten de aandacht trekken van hun doelgroep. Bij HetRecruitingKantoor doen we dat vaak met gericht kandidaten benaderen met mooie vacatures.
Voor een van mijn goede opdrachtgevers, De Huidkliniek, gebruik ik de kracht van zowel employer branding als recruitmentmarketing om talent aan te trekken. Employer branding verwijst naar wie een bedrijf is, waar het voor staat en de waarde die het biedt aan zijn werknemers. Het is erop gericht een ‘employer of choice’ te worden. Recruitmentmarketing richt zich op het communiceren van die aspecten van vacatures naar de arbeidsmarkt en potentiële kandidaten, met de bedoeling om ze te laten solliciteren op een van de vacatures.
Het werkgeversmerk kan alleen functioneren als het waarheidsgetrouw en geloofwaardig is. Het is erg belangrijk om eerlijk te zijn tegen potentiële werknemers en geen valse beloftes te doen. De verkeerde werkgever kiezen op basis van valse beloftes heeft een grote impact. Als je een verkeerd product koopt, is jouw verlies vooral financieel en heb je garanties en retourrechten. Bij een nieuwe baan investeert iemand veel in zijn nieuwe positie en gaat misschien zelfs verhuizen! Deze negatieve ervaringen zijn ook erg schadelijk voor het imago van het bedrijf, omdat mond-tot-mondreclame wordt vermenigvuldigd. Het creëren van onrealistische verwachtingen kan dus gemakkelijk leiden tot teleurstelling en verloop.
Net als elke professional heeft elk bedrijf zijn sterke punten. Bij De Huidkliniek hebben we ons gericht op het communiceren van hun unieke punten, zoals de innovatieve behandelmethoden en de persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers. We zorgen ervoor dat deze boodschap consistent en authentiek is in alle communicatie-uitingen. Met deze aanpak zijn we er voor De Huidkliniek in geslaagd om niet alleen gekwalificeerde huidtherapeuten aan te trekken, maar ook ondersteunend personeel dat past bij de cultuur van de kliniek. Het personeelsverloop is verminderd en de medewerkerstevredenheid is toegenomen.
Omdat De Huidkliniek strategisch gebruik maakt van employer branding, slaagt ze er niet alleen in om toptalent aan te trekken, maar ook om deze te behouden en een positieve, productieve werkomgeving te creëren. Sollicitanten ervaren namelijk dat ze de juiste keuze gemaakt hebben. Als recruiter mag ik organisaties en sollicitanten hierbij adviseren. Een belangrijke en eervolle taak die bijdraagt aan het succes van zowel werkgevers als werknemers.
dit artikel is geschreven door Chara Kaimaki, recruiter & talent sourcer bij HetRecruitingKantoor
Geplaatst op | 12 juli 2024 |
Tags | |
Delen |