Als je kandidaten zoekt voor vacatures kan je twee verschillende wervingstactieken gebruiken: je kunt kandidaten actief benaderen of passief werven door vacatures te publiceren. Als je actief gaat werven – recruiters noemen dat sourcen – neem je zelf initiatief naar kandidaten op de arbeidsmarkt. Je speurt naar geschikte kandidaten op LinkedIn, vacaturesites of andere databases en stuurt ze een bericht. Bij passief werven zet je de communicatiemachine aan met (sommigen recruiters noemen dat post & pray). Je plaatst een vacature op je website of Indeed en wacht tot kandidaten solliciteren en naar jou toekomen. Recruiters gebruiken meestal een combinatie van beide methoden.
Om te bepalen welke recruitment methode het beste past bij je vacature, kijken we naar het zoekgedrag van je doelgroep. Binnen recruitment kennen we drie categorieën zoekgedrag: de actieve baanzoeker, de latente baanzoeker en de niet baanzoeker.
De verhouding tussen de drie categorieën varieert per doelgroep van kandidaten. Overall is de arbeidsmarkt de afgelopen jaren veranderd in een werknemersmarkt: er zijn onvoldoende baanzoekers om alle vacatures in te vullen. Meestal is niet meer dan 10 procent van jouw doelgroep actief op zoek; voor verkoopfuncties ligt dat wellicht hoger, van de groep technici of IT-ers is nog geen 5 procent van de mensen op zoek naar een nieuwe baan.
In Nederland is ongeveer 40 procent van de beroepsbevolking ‘latent’ op zoek. Dat is vier tot zes keer zoveel als er actief werkzoekenden zijn. Je maakt je visvijver voor je vacature veel groter. In deze groep valt voor recruiters – en dus ook voor jou – veel winst te behalen. Maar omdat latent werkzoekenden niet wekelijks de jobboards bereik je ze niet met vacatureplaatsing. Deze groep latente baanzoekers kan je bereiken met sourcing, eventueel gecombineerd met het opbouwen van een talentpool.
Geplaatst op | 14 juni 2019 |
Tags | |
Delen |