de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

formeel of informeel aanspreken?

In mijn vorige baan gebruikte ik altijd ‘u’ om klanten en kandidaten/studenten aan te spreken. Een teken van respect en professionaliteit, denk ik. Bij HetRecruitingKantoor hanteren we echter een informelere aanpak met ‘je’. Dat zorgt voor een ontspannen en benaderbare sfeer.

Als iemand met een achtergrond in internationaal recruitment en HR, moet ik vaak de manier waarop ik mensen aanspreek aanpassen aan de taal en cultuur van de persoon tegenover me. Wat voor velen in Nederland natuurlijk voelt, is voor mij soms een bewuste keuze. Zo zou ik bijvoorbeeld in het Grieks of Italiaans nooit aanraden om een klant met ‘je’ aan te spreken — dat zou als te informeel of zelfs respectloos kunnen overkomen.

Wat zijn de voordelen van beide?

🟦 ‘U’ geeft een gevoel van afstand en formele beleefdheid, wat in sommige situaties juist een teken van professionaliteit kan zijn. Het komt vaak voor in traditionelere sectoren en kan respect benadrukken.

🟩 ‘Je’ maakt gesprekken persoonlijker en laagdrempeliger. Het creëert sneller een band, vooral in een informele werkomgeving, en kan soms de drempel verlagen voor open communicatie.

In sourcing en recruitment is niet alleen de inhoud, maar ook de toon van je benadering van groot belang en probeer je dit af te stemmen op de ontvanger. Je denkt dus na over je eigen boodschap én de manier waarop je de kandidaat het beste kunt aanspreken. Klinkt logisch, en dat is het ook. Een goede uitvoering vraagt om vakmanschap.

dit artikel is geschreven door Chara Kaimaki, recruiter & talent sourcer bij HetRecruitingKantoor

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 21 oktober 2024
Tags
Delen