Iedereen kent wel ondernemers, directeuren en HR-managers die worstelen met een tekort aan goed personeel. Vacatures goed en op tijd invullen is inmiddels topsport. Deze recruitmentuitdaging zet de groei onder druk, zorgt voor hoge werkdruk en werk dat gedaan wordt door dure inhuurkrachten. Als je recruitment wil versterken kan je een interim recruiter inhuren, (nog meer) bureaus inschakelen of een eigen recruiter in dienst nemen of het recruitmentteam uitbreiden. Er bestaat echter nog een optie: Recruitment Process Outsourcing (RPO). In dit artikel leggen we je kort wat RPO is en welke voordelen het biedt.
Bij Recruitment Process Outsourcing besteed je (een deel van) jouw recruitment uit aan een externe partner. Je haalt een recruitmentpartner in huis die samen met jou recruitment op gaat pakken. Uitzenders bieden deze ‘inhouse’ constructies al lang aan en sinds 2015 zie je in Nederland ook een sterke groei in de uitbesteding van werving voor vaste banen. Een RPO-partner bied je volledige of gedeeltelijke recruitmentondersteuning. Dit kan betrekking hebben op een segment van de vacatures, in dan besteed je bijvoorbeeld alleen de werving van IT-vacatures uit. Je kunt ook een deelproces uitbesteden, denk bijvoorbeeld aan recruitmentmarketing en het sourcen naar kandidaten. Je neemt zelf het interne proces van selectie en onboarding voor je rekening. En je kunt natuurlijk ook het volledige recruitmentproces uitbesteden. Door recruitment uit te besteden aan een RPO-partner kunnen bedrijven zich richten op hun kernactiviteiten en hoeven ze zich minder zorgen maken over recruitment. Inmiddels gaat er in RPO wereldwijd meer dan 3 miljard om.
Waarschijnlijk heb je al een samenwerking met enkele werving- en selectiebureaus. Maar zelfs als je voor al je vacatures een werving- en selectiebureau inschakelt zijn er zaken die je zelf moet doen zoals:
Werving- en selectiebureaus zijn vooral goed in het vinden van kandidaten, maar niet heel effectief (zie het artikel heeft het traditionele werving en selectiebureau haar langste tijd gehad?). De plaatsingvergoeding die je aan het recruitmentbureau betaalt kan je ook zelf investeren in sourcing, je eigen recruitmentapparaat en je eigen, unieke werkgeversmerk (employer branding). Met een RPO ga je – samen met je vaste partner – zelf recruiten vanuit je eigen organisatie en dat biedt vier voordelen:
Vaak is het lastig om een lange termijn visie op professioneel recruitment te formuleren. Het Jobvite Talent Acquisition Maturity Assessment Model biedt een goede kapstok en geeft een goed overzicht van de stadia waarin recruitment zich kan bevinden. Ter geruststelling: de meest organisaties komen niet verder dan het foundational niveau.
Recruitment omvat dus veel meer dan het invullen een vacature met een nieuwe collega. Werkgevers die meer recruitmentkennis in huis willen halen kunnen daarvoor een corporate recruiter aannemen, een interim recruiter inhuren, consultants inschakelen of recruitment uitbesteden aan een RPO partner. Voordeel van RPO specialist is dat hij je praktisch en stap voor stap op weg kan helpen bij het beter gaan recruiten. Iedere keuze heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
Uitbesteden van recruitment kan op veel manieren. Tien extreem schaarse software ontwikkelaars werf je anders een paar honderd call center agents. En natuurlijk kijk je ook naar je tijdhorizon: zoek je tijdelijk een RPO-partner en wil je recruitment later in eigen huis halen of ga je strategisch partneren omdat recruitment geen kernactiviteit is? Binnen RPO zijn er vier stromingen:
Uit onderzoek naar Recruitment Process Outsourcing blijkt dat bedrijven die recruitment outsourcen:
Naast ontzorging op recruitment biedt het samenwerken met een RPO-partner je tien grote voordelen:
Als je nadenkt over recruitment versterken kan recruitment outsourcen een interessant alternatief zijn voor zelf een recruiter aannemen. Waarbij natuurlijk alles begint met een goede interne behoeftebepaling. Recruitment outsourcen is namelijk een samenwerking waarbij je nu en in de toekomst meer en beter talent voor je organisatie gaat aantrekken.
HetRecruitingKantoor verzorgt sinds 2014 RPO’s bij organisaties met een complexe wervingsvraag (denk aan IT en techniek) tot ongeveer 100 vacatures per jaar.
Geplaatst op | 14 juni 2019 |
Tags | |
Delen |