de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

wat zijn de voordelen van RPO?

Iedereen kent wel ondernemers, directeuren en HR-managers die worstelen met een tekort aan goed personeel. Vacatures goed en op tijd invullen is inmiddels topsport. Deze recruitmentuitdaging zet de groei onder druk, zorgt voor hoge werkdruk en werk dat gedaan wordt door dure inhuurkrachten. Als je recruitment wil versterken kan je een interim recruiter inhuren, (nog meer) bureaus inschakelen of een eigen recruiter in dienst nemen of het recruitmentteam uitbreiden. Er bestaat echter nog een optie: Recruitment Process Outsourcing (RPO). In dit artikel leggen we je kort wat RPO is en welke voordelen het biedt.

Wat is RPO?

Bij Recruitment Process Outsourcing besteed je (een deel van) jouw recruitment uit aan een externe partner. Je haalt een recruitmentpartner in huis die samen met jou recruitment op gaat pakken. Uitzenders bieden deze ‘inhouse’ constructies al lang aan en sinds 2015 zie je in Nederland ook een sterke groei in de uitbesteding van werving voor vaste banen. Een RPO-partner bied je volledige of gedeeltelijke recruitmentondersteuning. Dit kan betrekking hebben op een segment van de vacatures, in dan besteed je bijvoorbeeld alleen de werving van IT-vacatures uit. Je kunt ook een deelproces uitbesteden, denk bijvoorbeeld aan recruitmentmarketing en het sourcen naar kandidaten. Je neemt zelf het interne proces van selectie en onboarding voor je rekening. En je kunt natuurlijk ook het volledige recruitmentproces uitbesteden. Door recruitment uit te besteden aan een RPO-partner kunnen bedrijven zich richten op hun kernactiviteiten en hoeven ze zich minder zorgen maken over recruitment. Inmiddels gaat er in RPO wereldwijd meer dan 3 miljard om.

je bent altijd bezig met recruitment

Waarschijnlijk heb je al een samenwerking met enkele werving- en selectiebureaus. Maar zelfs als je voor al je vacatures een werving- en selectiebureau inschakelt zijn er zaken die je zelf moet doen zoals:

  • het selecteren en het managen van de leveranciers;
  • je personeels- en vacatureplanning;
  • het opstellen van het ideale profiel van de nieuwe medewerker;
  • het uitschrijven van je advertenties;
  • alles rondom werkgeversmerk en de uitingen op je website (employer branding);
  • de selectie van de aangeboden kandidaten;
  • het onderhandelen met de kandidaat;
  • en natuurlijk de onboarding van je nieuwe collega.

vier voordelen van zelf recruiten via een RPO

Werving- en selectiebureaus zijn vooral goed in het vinden van kandidaten, maar niet heel effectief (zie het artikel heeft het traditionele werving en selectiebureau haar langste tijd gehad?). De plaatsingvergoeding die je aan het recruitmentbureau betaalt kan je ook zelf investeren in sourcing, je eigen recruitmentapparaat en je eigen, unieke werkgeversmerk (employer branding). Met een RPO ga je – samen met je vaste partner – zelf recruiten vanuit je eigen organisatie en dat biedt vier voordelen:

  1. kandidaten solliciteren liever rechtstreeks: solliciteren draait om vertrouwen. De kandidaat zoekt bij jou een mooie toekomst en jij wil iemand langer aan je binden. Belangrijk dus dat de kandidaat jouw organisatie goed kent. Dan is het handig als je regelmatig communiceert over werken bij jouw organisatie (arbeidsmarktcommunicatie) en je in rechtstreeks contact hebt met je doelgroep en je kandidaten. Dat kan alleen als je recruitment meer in eigen hand neemt.
  2. je gaat je recruitment beter organiseren: recruitment ‘inhouse’ organiseren zorgt voor betere instroom van kandidaten omdat er vanzelf meer afstemming en samenwerking tussen afdelingen ontstaat. Informatie beter gedeeld en besluiten worden sneller genomen waarbij de interne recruiter als de verbindende schakel tussen directie, marketing, HR en de hiring managers optreedt.
  3. je kunt proactief gaan werven: als je samen met je partner meer strategisch gaat kijken naar je behoefte aan talent kan je gaan talentpoolen en vooruit werven voor toekomstige vacatures. De meeste werving- en selectiebureau werken alleen op de vacatures die je bij hen uitzet en lossen jouw structurele probleem dus niet op.
  4. je versterkt je eigen unieke aanpak van recruitment: in de komende jaren blijft de arbeidsmarkt uitdagend en jouw organisatie goed bemensen blijft dus om recruitmentaandacht. Recruitment professionaliseert en misschien snoept de recruiter van de concurrent regelmatig een goede kandidaat van je af. Als je niet aanhaakt op de ontwikkelingen in recruitment wordt het steeds lastiger wordt om de juiste medewerkers aan te nemen.

recruitment op verschillende niveaus

Vaak is het lastig om een lange termijn visie op professioneel recruitment te formuleren. Het Jobvite Talent Acquisition Maturity Assessment Model biedt een goede kapstok en geeft een goed overzicht van de stadia waarin recruitment zich kan bevinden. Ter geruststelling: de meest organisaties komen niet verder dan het foundational niveau.

Talent Acquisition Maturity Assessment Model

Recruitment omvat dus veel meer dan het invullen een vacature met een nieuwe collega. Werkgevers die meer recruitmentkennis in huis willen halen kunnen daarvoor een corporate recruiter aannemen, een interim recruiter inhuren, consultants inschakelen of recruitment uitbesteden aan een RPO partner. Voordeel van RPO specialist is dat hij je praktisch en stap voor stap op weg kan helpen bij het beter gaan recruiten. Iedere keuze heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.

welke RPO vormen zijn er?

Uitbesteden van recruitment kan op veel manieren. Tien extreem schaarse software ontwikkelaars werf je anders een paar honderd call center agents. En natuurlijk kijk je ook naar je tijdhorizon: zoek je tijdelijk een RPO-partner en wil je recruitment later in eigen huis halen of ga je strategisch partneren omdat recruitment geen kernactiviteit is? Binnen RPO zijn er vier stromingen:

  1. Volledige RPO: complete, langdurige relatie met een externe partner voor je hele recruitment
  2. Project-RPO: werving van een x kandidaten van profiel y binnen een afgebakende periode
  3. Deel RPO variant I: bijvoorbeeld het sourcen en talentpoolen voor alle lastige vacatures
  4. Deel RPO variant II: uitbesteding van recruitment voor een bedrijfsonderdeel of bepaalde categorie vacatures

wat levert recruitment outsourcen je op?

Uit onderzoek naar Recruitment Process Outsourcing blijkt dat bedrijven die recruitment outsourcen:

  • gemiddeld meer tevreden zijn over de kwaliteit van de nieuwe medewerkers;
  • zeggen dat hun personeelsbestand uit toptalent bestaat;
  • succesvoller zijn in het opzetten van een centrale talent pipeline;
  • besparen op kosten en vacatures korter open hebben staan.

tien voordelen van RPO

Naast ontzorging op recruitment biedt het samenwerken met een RPO-partner je tien grote voordelen:

  1. een betere continuïteit (bij vakantie of ziekte neemt een andere recruiter van je RPO-partner het proces over);
  2. toepassing van de nieuwste recruitmentinzichten bijvoorbeeld op het gebied van sourcing of employer branding;
  3. toegang tot betere technologie zoals chatbots & voice, recruitment marketingtools, recruitmentsystemen en data en marktonderzoek;
  4. een schaalbaar recruitmentapparaat dat beter kan meebewegen met schommeling in je vacatures;
  5. een “eigen” recruitmentprofessional die 100 procent aandacht heeft voor jouw recruitmentuitdagingen;
  6. versterking van je werkgeversmerk omdat je onder je eigen naam gaat werven;
  7. een netwerk van specialisten waar de RPO-partner mee samenwerkt;
  8. lagere recruitmentkosten dan wanneer je alleen werkt met recruitmentbureaus;
  9. meer inzicht in de arbeidsmarkt, jouw partner vertelt je welke vacatures ‘hot or not’ zijn en hoe de arbeidsvoorwaarden zich ontwikkelen;
  10. je eigen, unieke recruitmentaanpak die helemaal past bij jouw organisatie

Als je nadenkt over recruitment versterken kan recruitment outsourcen een interessant alternatief zijn voor zelf een recruiter aannemen. Waarbij natuurlijk alles begint met een goede interne behoeftebepaling. Recruitment outsourcen is namelijk een samenwerking waarbij je nu en in de toekomst meer en beter talent voor je organisatie gaat aantrekken.

HetRecruitingKantoor verzorgt sinds 2014 RPO’s bij organisaties met een complexe wervingsvraag (denk aan IT en techniek) tot ongeveer 100 vacatures per jaar.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Tags
Delen