Recruitment en nieuwe medewerkers aannemen wordt vaak gezien als een top-down proces waarbij de manager bepaalt en de knoop doorhakt en HR/recruitment uitvoeren. De laatste jaren bewegen we naar samenwerkingsgericht ‘collaborative recruitment’ model met focus op samenwerken in recruitment. Bedrijven zoals Apple en Netflix zijn hierop overgestapt omdat ze met collaborative recruitment het probleem omzeilen dat HR-professionals en recruiters zelden voldoende diepgaande technische kennis hebben om de juiste kandidaten. Maar dit model verhoogt niet alleen de kwaliteit van beslissingen, het vergroot ook het draagvlak voor die beslissingen.
De whitepaper beschrijft in vier eenvoudige stappen hoe je met collaborative recruitment begint en collega’s meer kunt betrekken bij recruitment. De praktische inzichten en tips kan je direct toepassen. Deze blog beschrijft de highlights, voor het complete verhaal download je de gratis whitepaper.
Samenwerken in recruitment gaat verder dan een paar teamleden enkele kandidaten laten interviewen. In alle fasen van het recruitmentproces kan je collega’s betrekken. Drie tips waarmee je dit voor elkaar krijgt:
De beste recruiters heb je al in huis en dat zijn de hiring manager en vakmensen. Wat let je om met hen samen te werken in recruitment? Ze hebben een netwerk met andere vakmensen vanuit studie, eerdere banen of congressen. Logisch toch om ze actief te betrekken bij de recruitment van een nieuwe collega? Drie tips:
Sommige organisaties halen wel 40 procent van nieuwe collega’s binnen via via werving (referral recruitment). Dit doorverwijzen van kandidaten past perfect bij de sociale netwerken waarop medewerkers zich gedragen als merkambassadeurs en social influencer. Een doordachte benadering op referral recruitment mag dus niet ontbreken. Zeker als je bedenkt dat een goed referral recruitment programma bijdraagt aan je organisatietrots en ook nog eens zorgt voor betere aannames tegen lagere kosten! Drie tips voor referral recruitment:
LinkedIn is het ultieme netwerktool waar veel professionals buiten recruitment en sales veel te weinig gebruik maken. Terwijl de meeste collega’s en jouw kandidaten al op LinkedIn zitten. Ga LinkedIn inzetten recruitment maar ga niet als een dolle kandidaten benaderen en verwacht niet direct resultaat op de vacature die je post. LinkedIn is een sociaal netwerk en vel mensen zijn niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Nog niet, maar later misschien wel. Drie tips om LinkedIn net iets slimmer in te zetten:
Wil je nog meer lezen over de tips de valkuilen waarmee je beter gaat samenwerken binnen recruitment? Download dan de gratis whitepaper.
Geplaatst op | 19 maart 2020 |
Tags | |
Delen |