Candidate experience – of in goed Nederlands: kandidatenervaring[1] – geeft het totaal van de gevoelens weer die een sollicitant heeft over de volledige recruitmentaanpak van een bedrijf. Dit gaat dus over zowel oriëntatie van de kandidaat op de site maar ook het sollicitatieproces dat je gebruikt. De kwaliteit van de informatie op de site en het gemak waarmee de kandidaat kan solliciteren tellen bijvoorbeeld mee, maar ook de kwaliteit van de interactie tussen de recruiter of hiring manager en de kandidaat. Goed dus om hier aan te denken als je een kandidaat benadert of een feedback geeft na een gesprek.
Goede, nieuwe collega’s vinden is tegenwoordig een van de grootste uitdagingen voor organisaties. In de arbeidsmarkt wil je kandidaten daarom zoveel mogelijk faciliteren bij iedere stap in het recruitmentproces, zowel over de inhoud als het proces. Hiermee verklein je het risico dat kandidaten tijdens het proces afhaken.
Ruim 65 procent van de kandidaten denkt dat de candidate experience een adequate weergave is van hoe het bedrijf met haar medewerkers omgaat (onderzoek Careerbuilder). En we herkennen het allemaal: recruiters die de telefoon niet opnemen, nietszeggende standaard afwijzingen en vacatures die opeens worden ingetrokken. Het gevolg: kandidaten haken af en schrijven een negatieve review op sites als Glassdoor.
Bij een goede candidate experience overtreft jouw sollicitatieproces de verwachtingen van de kandidaat. Maar hoe doe je dat? Een paar praktische tips:
Een goede manier om dit te checken is in de schoenen van de kandidaat gaan staan en de candidate journey (de stappen die de kandidaat doorloopt) zelf ervaren. Solliciteer daarom eens bij je eigen organisatie en stel de vraag: zet onze informatie aan tot actie? Kan ik bellen met een recruiter voor meer informatie? Welke gegevens kan ik terugvinden? Denk aan bij candidate experience bij:
[1] noemen we soms ook sollicitatiebeleving of kandidaatbeleving.
Geplaatst op | 14 juni 2019 |
Tags | |
Delen |