onboarding lost het probleem niet op

maar maakt jouw recruitmentuitdaging wel kleiner
dinsdag 19 september 15.00 – 17.00 | Utrecht

geluk = realiteit – verwachting

Dat we in een krappe arbeidsmarkt leven – en dat deze nog wel even zo blijft – is bij iedereen doorgedrongen. Dagelijks worstel jij net als tienduizenden andere recruiters met vacatures die lastig in te vullen zijn. De ‘war for talent’ staat op het vizier van de directie en de strijd wordt volop gevoerd. Organisaties verbeteren hun arbeidsvoorwaarden, poetsen de Employer Value Proposition op en investeren in arbeidsmarktcommunicatie. En als recruiter beloof je leuk, inspirerend, zingevend en impactvol werk. Alles om ervoor te zorgen dat schaars talent voor jouw organisatie kiest. Worden deze gouden beloftes waargemaakt?

te hoge verwachtingen

Als je geluk hebt gaat de mooie candidate journey vloeiend over in een even goede employee journey. Toch ervaren veel nieuwe medewerkers het echte werk als een koude douche met een rommelige start, gebroken beloftes en onduidelijke verwachtingen.  Niet zo gek dus dat ruim een kwart van de nieuwe medewerkers binnen drie maanden alweer op zoek gaat naar een nieuwe baan. Terwijl het thema verwachtingen niet nieuw is: al in de jaren ‘80 werd er gesproken over een Realistic Job Preview. Wat is hier aan de hand? Selecteren recruiters niet goed en bieden ze een ’Romantic Job Preview’? Of zien we een vitale schakel naar medewerkersgeluk en betrokkenheid over het hoofd? Krijgt onboarding wel voldoende aandacht?

1 + 1 = 3?

Goede onboarding zorgt ervoor dat (tijdelijke) medewerkers zich snel onderdeel van de groep voelen, graag bij/voor je organisatie blijven werken en succesvol worden. Als dat gebeurt, krijg je vanzelf minder (vervangings)vacatures. Hoort onboarding om die reden dan eigenlijk niet bij recruitment? Gaan we onboarding bij recruitment onderbrengen en een onboardingspecialist aanstellen? En hoe ziet goede onboarding er werkelijk uit? Ardiënne Verhoeven schreef er een boek over en adviseert organisaties hoe zij dromen van nieuwe medewerkers kunnen overtreffen. Na haar keynote gaan we met experts hierover in gesprek.

programma

  • 15.00 ontvangst
  • 15.15 keynote Ardiënne Verhoeven
  • 16.00 ronde tafel gesprek over onboarding
  • 17.00 afsluiting

datum & locatie

Dinsdag 19 september | HetRecruitingKantoor | Winthontlaan 200 Utrecht

keynote over onboarding

Ardiënne Verhoeven

‘80% van de mensen start een nieuwe baan of opdracht met een voorbehoud’

Tijdens onboarding ontdek je wat je elkaar te bieden hebt en wat daar tegenover staat. Breng dit meer naar voren in je recruitmentproces en laat onboarding starten bij het eerste contact met je kandidaat. Zo kan je verwachtingen creëren die je ook waar kunt maken. Werving, selectie en onboarding horen bij elkaar en deze tijd vraagt om een integrale benadering van je instroom. Je hebt gemiddeld maar 100 dagen om de band met een nieuwe collega sterk te maken. In deze keynote laat Ardiënne je zien hoe je deze start succesvol maakt.

Ardiënne Verhoeven werkt vanuit trends op de arbeidsmarkt aan een strategie voor de bemensing van profit organisaties (o.a Unilever, KPN, NXP en Océ), de gezondheidszorg (o.a. Arkin, Transvorm) en het onderwijs (o.a. Avans, Kw1C). Ze adviseert, geeft workshops en presentaties, publiceerde in PW en Intermediair en schreef boeken over recruitment en onboarding.

stuur ons je vraag en win

Een panel van experts gaat met elkaar in gesprek over de bijdrage van onboarding bij het oplossen van de recruitmentuitdaging. Ook beantwoorden zij vragen uit het publiek. Heb je een vraag of een stelling? Stuur deze voor maandag 3 juli in via het aanmeldingsformulier. Onder de inzenders verloten we twee exemplaren van het boek ‘Onboarding, het managen van verwachtingen’ van Ardiënne Verhoeven.

over ‘onboarding, het managen van verwachtingen’

Weet je wat de overeenkomst is tussen een vakkenvuller en de CEO van een supermarktconcern? Ze moeten allebei goed worden ingewerkt. Verwachtingen managen is de sleutel tot een succesvolle onboarding. Dat is de kernboodschap van het boek ‘Onboarding, het managen van verwachtingen’, geschreven door Ardiënne Verhoeven. Ze schreef een doorleefd praktijkboek boek vol met tips, trucs, checklists en andere alternatieven. Een erg praktisch boek voor iedereen die serieus aan de slag wil met de beste onboarding van nieuwe medewerkers.

de experts voor het tafelgesprek

Eugène is voorvechter van inclusief recruitment en zorgt er voor dat mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt (oa. statushouders en ex-gedetineerden) een kans krijgen. Hij is uitgeroepen tot de Meest Invloedrijke Recruiter. In het dagelijks leven is hij papa en een ondernemer die gelooft in de kracht van vriendelijkheid. Gaat onboarding niet vooral over een warm welkom en iemand zich thuis laten voelen?

Eugène van den Hemel
Rainmaker, sunbringer , Most Influential Recruiter & Speaker @ Heavenly Thoughts

In 2022 startte het Ministerie van Buitenlandse Zaken met de ontwikkeling van een geheel nieuw centraal onboarding programma. Frank is intensief betrokken bij het opzetten van dit nieuwe programma. Maar hoe ontwikkel je een onboardingprogramma voor de 140 buitenlandse posten en het ministerie in Den Haag? Die ook nog D&I proof moet zijn! Frank vertelt hoe hij, met zijn collega's deze uitdaging opgepakt heeft.

Frank Eekhout
Projectcoördinator Modernisering Recruitment & Onboarding @ Ministerie Buitenlandse Zaken

Victor is als Customer Succes Manager (mede) verantwoordelijk voor het onboardingsucces van grote klanten als HP, Heineken, AMSL en Landal Greenparks. Hij deelt met ons zijn interessante succesverhalen en inzichten over goede onboarding. Daarnaast is hij improvisator en pubquiz presentator. Gaat Victor een konijn uit zijn hoge hoed toveren? Dat blijft een verrassing. Komt dat allen zien!

Victor Romijn
Customer Success Manager @ Appical

meld je aan voor deze unieke meestersessie

Alle sprekers zijn gevraagd omwille van hun expertise. Je kunt je hieronder aanmelden of een vraag of stelling indienen. Deelname is mogelijk op basis van uitnodiging of door het kopen van een toegangsticket (à € 95 p.p.).

 

we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)