(op 4 februari gepubliceerd door Peter Boerman op Werf&)
Wat moet een goede recruiter kunnen? Hoe moet hij of zij handelen? En hoe ook vooral niet? De concept Recruitercode, die nu klaar is, moet er inzicht in bieden. In maart volgen bijeenkomsten om samen met vakgenoten de definitieve code te bepalen.
Bijna een jaar geleden, op een bijeenkomst in maart 2019, gaven zo’n 40 recruiters de eerste input voor een Recruitercode. Sindsdien heeft een kleinere commissie hard gewerkt aan een persoonlijke ‘code of conduct’, zeg maar: de richtlijnen die je kunt hanteren bij het uitoefenen van het recruitersvak. Het leverde ‘een boeiende reis’ op, aldus commissievoorzitter Koen Roozen, ‘met pittige discussies met vakgenoten’.
Eerst maar even terug in de tijd. De uitgangspunten waren op de bijeenkomst vorig jaar duidelijk geformuleerd:
‘We willen dat het vak van recruiter zich verder professionaliseert’, aldus Roozen. ‘Daarom is het belangrijk dat er consensus komt over hoe het werk van een professionele recruiter eruitziet. Want elke professional wil trots zijn op haar of zijn vak en houdt zich al aan bepaalde professionele normen van deskundigheid en gedrag. En hoewel de recruitercode een individuele code is – jij als recruiter verbindt houdt je eraan – is dit ook voor werkgevers belangrijk. Niet professioneel recruiten doet immers afbreuk aan je werkgeversimago.’
Maar ja, met duidelijke uitgangspunten en een streven naar ethisch handelen alleen ben je er natuurlijk nog niet. Daarom is er sindsdien veel gesproken over: wat zet je nou allemaal in zo’n code? Of zoals de commissievoorzitter het samenvat: ‘Hoe breng je al die verschillende invalshoeken, 15 pagina’s visie en vele meningen samen tot een leesbare code die herkenbaar én relevant is voor velen?’
De bedoeling is een compacte code te presenteren die het minimale niveau van de kennis en de gedragingen weergeeft die iedereen zou moeten bezitten en vertonen die bij een organisatie (mede) verantwoordelijk is voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. De code moet toepasbaar zijn als je werkt bij bijvoorbeeld een broker, detacheerder, uitzender, of bij een corporate of overheidsorganisatie. Roozen: ‘We hebben geprobeerd hem breed genoeg te maken zodat hij voor iedereen toepasbaar is, maar compleet genoeg om de belangrijkste zaken te benoemen.’
En dan komt hij met het verlossende nieuws: ‘De concept Recruitercode is klaar!’ Het harde werk van de commissie (bestaande uit Eric Houwen, Geert Jan Waasdorp, Koen Roozen, Lijnske Boogaarts, Margriet Koerts, Rini de Groot, Aaltje Vincent, Karen Hulshof en Britt van Capelleveen) heeft geresulteerd in een mooi product, zegt hij. Maar gereed om breed te delen is de code nog niet.
‘De inhoud van de code wordt nu door juristen gecontroleerd. Daarna hebben we een definitief concept dat we in april via regionale bijeenkomsten willen bespreken met verschillende belanghebbenden. Daarbij is iedereen van harte welkom. In maart gaan we via RecruitersUnited en Werf& aangeven hoe die bijeenkomsten eruit gaan zien en kun je je aanmelden. Deelnemers aan de bijeenkomsten krijgen onder embargo de concept Recruitercode toegezonden. We hopen dat dan levendige discussies gaan ontstaan, die we vervolgens kunnen gebruiken om tot een definitieve code te komen.’
Nog even geduld dus. Maar wel meldt hij nog dat binnenkort een website wordt gelanceerd waar de tijdlijnen en communicatie rond de code te lezen zijn. Je kunt je hier ook aanmelden voor nieuwsupdates. Wil je meteen persoonlijk contact, dan kan dat via een mailtje aan voorzitter Koen Roozen of secretaris Karen Hulshof.
Geplaatst op | 4 februari 2020 |
Tags | |
Delen |