de kennisbank voor amc,
sourcing en recruitment

helden

helden in de spotlight

Wie mij kent weet dat ik LinkedIn heel actief gebruik. De laatste weken zie ik veel berichten voorbij komen waarin mensen elkaar een “helden”-status toedichten. Vroeger dacht je aan een stripfiguur, zoals Spiderman. Nu denk je aan mensen die bezig zijn met het bestrijden van Corona. De mensen in de frontlinie, de bestuurders en de zorgprofessionals voorop, zijn mijn echte helden. Mijn Spidermannen- en vrouwen.

Maar toch bekruipt mij het gevoel dat de termen “held” en “dankbaar” zomaar ingezet worden. Een leuke foto of video maken en dan het woord “held” erin Photoshoppen; held zijn omvat iets meer dan dat. Natuurlijk mogen we als Nederland enorm dankbaar zijn voor iedereen die er nu zijn schouders onder blijft zetten om Nederland goed door deze crisis te loodsen. Of je nu werkt als vakkenvuller bij een supermarkt, in de logistiek of in de afvalverwerking. Iedereen is waardevol. Eens te meer zie je dat onze maatschappij alleen kan functioneren als alle schakels een professionele bijdrage leveren. Iedereen die ik ken recht zijn rug, doet nog beter zijn best en zorgt voor elkaar.

verborgen helden

Maar laten we een groep helden vooral ook niet vergeten: de ondernemers in het MKB.

Ondernemers en ondernemingen worden nu maximaal op de proef gesteld. Als ondernemer draag en voel ik verantwoordelijkheid voor de recruiters die bij ons in dienst zijn. Tien mensen wiens baan opeens onzeker is. Ondernemers zoeken nu opeens een nieuw evenwicht tussen baanzekerheid en bedrijfscontinuïteit. Ze proberen zoveel mogelijk door te gaan in de stand “business as usual” en moeten snel wennen aan de nieuwe situatie. Ze denken na over het nu en over het bedrijf na Corona. Ze zijn eerlijk over de situatie waarin we ons bevinden en geven tegelijkertijd vertrouwen, richting en energie aan de mensen om hen heen.

Ik prijs me gelukkig dat wij financieel redelijk solide zijn en een team van goede collega’s hebben. En vooral dat ik een compagnon heb, waarmee ik iedere ochtend de situatie van de dag kan doorspreken. Veel ondernemers worden harder geraakt, staan er alleen voor of hadden al niet zo’n florissante uitgangspositie. Dan denk ik bijvoorbeeld aan ontwikkelboerderij De Laarhoeve, een zorgboederij die nu geen cliënten meer krijgt omdat de dagbesteding volledig is stopgezet en alle cliënten noodgedwongen op de woonvoorziening moeten blijven.

het goede doen

Het is de ondernemer die nu het hoofd koel houdt en ondernemerschap en creativiteit laat zien om er iedere dag het beste van te maken. Mensen die goed nadenken over het nu en later. Die ondernemer die goed zorgt voor het bedrijf en de mensen die er werken. Die niet rücksichtsloos mensen ontslaat of tijdelijke contracten stopzet terwijl de overheid een vangnet in stelling brengt. Die ondernemer die de leveranciers gewoon netjes op tijd betaalt voor de geleverde diensten en producten. Maar ook die ondernemer die niet naïef is en moeilijke besluiten durft te nemen, maar ook standvastig en invoelend is en vertrouwen houdt. Iedere ondernemer die op zijn of haar manier een steentje bijdraagt aan het oplossen van deze crisis en daar niet een ronkende reclamecampagne om heen spint. Dat zijn ook helden. Zij zijn goed voor miljoenen banen en heel veel werk.

En tegen die ondernemers zeg ik, bedenk: ook al valt veel van wat je hebt opgebouwd uit je handen stuk, tussen de scherven zijn ook weer mooie dingen te zien. Vertrouw op je ondernemerschap, je bent al tot hier gekomen.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 1 april 2020
Tags
Delen