Bij HetRecruitingKantoor besefte ik al snel dat mijn werk als recruiter veel verder ging dan simpelweg vacatures invullen. Het is fantastisch om mensen te helpen bij de volgende stap in hun carrière, een stap die hen hopelijk nieuwe werkvreugde brengt. Vanaf het begin van mijn traineeship werk ik samen met Teun voor de Huidkliniek. De HuidKliniek is een vooraanstaande speler in de schoonheidssector en HetRecruitingKantoor is al jaren hun recruitmentpartner voor de sourcing naar gediplomeerde huidtherapeuten. In recruitment draait niet alleen om het invullen van vacatures; het draait vooral om het opbouwen van duurzame relaties met vakprofessionals voor mijn klant. Ik ga een relatie aan met kandidaten en mijn klant, luister naar hun wensen en probeer ze precies op het juiste moment met elkaar te verbinden. Zo geef ik betekenis aan de professionele relatie die ik heb met de kandidaat.
In onze samenwerking met de Huidkliniek zien we hoe waardevol mond-tot-mondreclame is. Tevreden klanten zijn hun ambassadeur; zij delen hun positieve ervaringen op bijvoorbeeld Instagram. Deze vorm van reclame blijkt niet alleen effectief voor werven van nieuwe klanten, de sterke werkgeversreputatie speelt ook een cruciale rol bij het aantrekken van goede nieuwe huidtherapeuten. Ook de werknemers fungeren vaak als ambassadeurs door hun positieve ervaringen te delen en zo bij te dragen aan een gunstig werkgeversimago. Omdat Teun en ik goed zorgen voor het talentennetwerk van de HuidKliniek, zorgen we niet alleen een uitgebreide talentpool van kandidaten, maar dragen we ook bij aan een sterker werkgeversimago. Want inmiddels weten wij dat employer branding geen eenmalige inspanning is, maar het resultaat van een langetermijnaanpak. Het opbouwen van een positieve reputatie als werkgever vergt een voortdurende inspanning om de aantrekkelijke werkomgeving van onze klant bij de kandidaten onder de aandacht te brengen. Dit doen we door de verschillende positieve facetten van onze klant te laten zien.
De resultaten van al onze inspanningen manifesteren zich soms pas na een tijdje. Dat kan bijvoorbeeld omdat iemand nu nog niet wil solliciteren. Door bewust te investeren in employer branding en betekenisvolle profesisonele relaties op te bouwen met kandidaten, plukt de Huidkliniek niet alleen de vruchten van een positief werkgeversimago, maar creëert ze ook duurzame aantrekkingskracht voor hoogwaardig talent. Het is een investering die bijdraagt aan het vinden en behouden van toekomstige collega’s van topkwaliteit. De
Dus, collega’s, benader mensen niet slechts met generieke InMails en vacatures, maar houd ook rekening met de specifieke werkervaring, talenten en behoeften van de professional. Soms wil iemand nu nog niet solliciteren maar vindt hij jouw organisatie wel interessant. Neem de tijd om echt met hen te praten en investeer in het opbouwen van langdurige professionele relaties.
En voor werkgevers: het is van groot belang om te investeren in robuuste recruitmentprocedures. Ja, het invullen van vacatures is belangrijk, maar vergeet ook niet te werken aan je werkgeversmerk en de relatie met je doelgroep. Een positieve uitstraling en het hebben van een goed netwerk is voor jou als werkgever is minstens zo belangrijk als het snel invullen van een vacature. Het investeren in goede recruitment betaalt zich terug in de vorm van een sterk werkgeversimago, een robuuste talentpipeline, goede hires en tevreden medewerkers.
dit artikel is geschreven door Chara Kaimaki, trainee bij HetRecruitingKantoor
Geplaatst op | 19 februari 2024 |
Tags | |
Delen |