de HRK
kennisbank

wat is een talentpool?

Koen Roozen - 14 juni 2019

talentpools: een must bij moeilijk in te vullen vacatures

jouw unieke hotlist van kandidaten

Iedere recruiter droomt ervan: een hotlist van kandidaten bij een nieuwe vacature, kandidaten die stuk voor stuk passen bij die vacature en bij jouw organisatie. Een lijst die je maar hoeft te bellen. Eigenlijk heb je hier al de kern van een talentpool te pakken: het is een bestand met potentiële kandidaten voor vacatures voor jouw organisatie. Vooral recruitmentbureaus werken via deze methode, ze zorgen dat ze een talentpool hebben van bijvoorbeeld schaarse software engineers. Wanneer iemand aangeeft dat hij (of zij) beschikbaar komt, weten ze precies bij welke bedrijven ze deze kandidaat proactief kunnen aanbieden.

Organisaties snappen dit principe inmiddels ook steeds beter en gaan zelf op zoek naar methoden om een bestand op te bouwen. Eigenlijk is een talentpool een must voor organisaties die regelmatig op zoek zijn naar schaarse kandidaten, zoals ICT-ers of technici. Een talentpool is altijd interessant als je te maken hebt met een doelgroep waar relatief weinig actieve baanzoekers in zitten.

meer kans op succes met kandidaten in een talentpool

In een talentpool zitten mensen die interesse hebben in jouw vacatures en jouw organisatie, alleen zijn ze niet op korte termijn op zoek naar een nieuwe baan. Je haalt als het ware het toeval uit de markt, leert elkaar voorzichtig al (een beetje) kennen. En zodra die ene kans zich voordoet, kun je snel met elkaar schakelen. Dat is gelijk ook het tweede grote voordeel. Omdat kandidaten vaak wel langer dan een jaar in een talentpool zitten, heb jij als werkgever meer kans om te laten zien wat je in huis hebt. Je kansen op succes nemen dus flink toe.

En toch zie je dat veel organisaties het lastig vinden om een talentpool te creëren. Dat snappen wij wel, je moet er eigenlijk iedere week een beetje tijd en energie in steken. Dat kan in drukke agenda’s wel eens lastig zijn, zeker als recruitment een taak is die je naast een volledige functie nog even mag oppakken.

hoe bouw je een goede talentpool op?

Een kwalitatief goede talentpool kost tijd en geld en heb je niet zomaar opgebouwd. Het is belangrijk om goed na te denken, voordat je lijstjes met potentiële kandidaten gaat aanleggen. Deze vijf stappen helpen je op weg.

  • Stap 1 werk een strategie uit: je verwerkt persoonsgegevens, denk daarom aan de bewaartermijn van gegevens (AVG!). Zorg dat de strategie duidelijk en begrijpelijk is voor iedereen. Waarschijnlijk gaan collega’s meehelpen met het opbouwen van de talentpool; leg dus vast via welke kanalen mensen benaderd mogen worden, hoe je om gaat met gegevens en wanneer je gegevens bewaart of verwijdert.
  • Stap 2 definieer de behoefte: breng goed in kaart welke type vacatures regelmatig aan bod komen en welke lastig zijn om direct in te vullen. Voor incidentele vacatures of posities, waarvoor voldoende kandidaten zijn, kun je beter een andere wervingsaanpak gebruiken. Een talentpool levert het meest op als je regelmatig vacatures hebt die je moeilijk kunt invullen. Kies één of twee rollen die echt belangrijk zijn voor je organisatie.
  • Stap 3 bepaal je doelgroep en scope je talentpool: breng helder in beeld wat voor soort kandidaat thuishoort in jouw talentpool. Je wilt alleen kandidaten die zowel goed bij jouw vacature als organisatie passen. Meestal gaat het hier om zaken als ervaringsniveau, reisafstand, type rol die ze nu invullen en eventueel organisaties waar ze nu werken. Maak de talentpool niet te groot. Als je op jaarbasis drie mensen zoekt, hoef je geen vijfduizend mensen in je talentpool op te nemen.
  • Stap 4 bepaal de toegevoegde waarde voor de kandidaat: het is voor een organisatie fijn om een pool te hebben, maar als het belang voor de potentiële kandidaat niet duidelijk is, zal hij/zij daar niet aan willen meewerken. Denk dus goed na over de toegevoegde waarde voor kandidaten en communiceer wat voor hen het lonkend perspectief van de talentpool is. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat ze als eerste benaderd worden bij het ontstaan van een vacature, automatisch updates krijgen van ontwikkelingen binnen het bedrijf of eens per jaar uitgenodigd worden voor een open dag of workshop.
  • Stap 5 communiceer met je talentpool: een talentpool moet je goed bijhouden, anders ontstaat er geen relatie met kandidaten en vallen resultaten tegen. Stuur daarom regelmatige updates en benader kandidaten persoonlijk bij nieuwe vacatures. Denk ook goed na over het automatiseren van je communicatie, is het mogelijk om automatische updatemails of verjaardagsberichten te sturen? Alleen zo blijf je in contact en bouw je een (vertrouwens)relatie op. Omdat je elkaar leert kennen, krijg je een steeds beter beeld wie daadwerkelijk bij je bedrijf past.

belangrijke voordelen van een talentpool:

  • Een goede talentpool is een database van kandidaten die je direct kan benaderen bij een nieuwe vacature. Dit levert veel tijdswinst op;
  • In sommige procedures heb je meerdere goede kandidaten maar kan je maar één persoon de baan aanbieden. Deze kandidaten, die je al helemaal gescreend en geschikt bevonden hebt, passen uitstekend in je talentpool;
  • Als het goed is heb de personen in de talentpool al een beetje leren kennen (en zij jouw organisatie).

automatisch nieuwe artikelen ontvangen? abonneer je hier

informatie

Geplaatst op 14 juni 2019
Categorie
Tags
Delen