u

unique selling points (USP’s)

De unieke eigenschappen van een organisatie als werkgever op basis waarvan deze zich kan onderscheiden van concurrenten.

v

vacaturegraad

Het aantal ontstane vacatures als percentage van het totaal aantal banen van werknemers of het aantal vacatures per duizend banen; een belangrijke indicator voor de dynamiek van de arbeidsmarkt.

vacaturehouder

De lijnmanager die een openstaande vacature heeft en eindverantwoordelijk is voor het selecteren van de meest gekwalificeerde kandidaat voor de functie. De Engelse term is hiring manager.

vacaturesite

Een externe website waarop je – meestal tegen betaling - vacatures kunt presenteren. De Engelse term is jobboard.

vertical

Een portal (vertrekpunt) voor zoekmachines om gericht te selecteren op een specifieke niche of zoekopdracht, zoals vacaturebanken gericht zijn op een bepaald vakgebied.

viavia recruitment

De wervingstactiek waarbij je nieuwe medewerkers werft via het informele netwerk van (ex-)collega’s. Een synoniem is referral recruitment.

video interview

De kandidaat wordt via directe online videoverbinding geïnterviewd om bijvoorbeeld lange reistijden van de kandidaat te voorkomen.

videovacature

Een vacature die door middel van een video gepresenteerd wordt, ideaal voor bepaalde doelgroepen.

De jargonbuster van HetRecruitingKantoor geeft een korte uitleg over termen die recruiters vaak gebruiken.