o

onboarding

Het inwerktraject dat ervoor zorgt dat een nieuwe medewerker snel en goed wegwijs raakt binnen de nieuwe organisatie.

ontvangstbevestiging

Het bericht aan de sollicitant waarin je bevestigt dat de sollicitatie in goede orde ontvangen is; tegenwoordig gebeurt dit vaak geautomatiseerd door het recruitmentsysteem.

p

passief werven

Wanneer de communicatiemachine aangezet wordt door een vacature op onder meer de corporate website en Indeed te plaatsen en vervolgens te wachten tot kandidaten solliciteren, als het ware naar jou toekomen.

personal branding

Door personal branding zet je jezelf als (sterk) merk neer op de arbeidsmarkt door consistent je kwaliteiten te profileren op de arbeidsmarkt.

pipeline

De pipeline (in goed Nederlands: pijplijn) zijn alle kandidaten die zich nog in een bepaalde fase van het wervingsproces bevinden.

post and pray

Deze term verwijst naar een passieve vorm van recruitment waarbij op één vacaturebank of je eigen werken-bij site wordt geadverteerd in de hoop dat daar de juiste kandidaat op reageert.

preselectie

Preselectie gaat over de voorselectie van geschikte kandidaten, meestal gebeurt dit op basis van het cv.

pull factoren

De (aantrekkelijke) redenen die een kandidaat lokken om te kiezen voor een baan of werkgever.

push factoren

De omstandigheden bij een werkgever die werknemers als onprettig ervaren en hen dus aanzet om op zoek te gaan naar een andere baan.

De jargonbuster van HetRecruitingKantoor geeft een korte uitleg over termen die recruiters vaak gebruiken.